ВАЖНА ОБАВЕШТЕЊА

НАСТАВА НА РАЧУНАРСКОМ ФАКУЛТЕТУ У ШКОЛСКОЈ 2020/2021.

Пре почетка наставе сви студенти су се изјаснили да ли хоће наставу да прате у просторијама Факултета, или преко Zoom платформе од куће. Жеље студената II, III и IV године у потпуности су испуњене, док студенти I године, због превеликог броја заинтересованих, наставу прате на Факултету сваке друге недеље (задовољен критеријум од 4m2 по студенту).

Настава се одржава по унапред утврђеном, уобичајеном распореду. У свим учионицама обезбеђени су екрани по којима може да се пише и који су преузели улогу табли. Оно што се пише по екранима, као и унапред припремљене презентације, видљиве су преко пројектора студентима у учионицама, а студенти који наставу прате од куће виде то на свом екрану и чују глас наставника. И студенти који наставу прате од куће могу да постављају питања, да одговарају на питања наставника и на други начин учествују у настави.

Сваки одржани час аутоматски се снима, тако да је доступан студентима и за касније прегледање.

ОНЛАЈН НАСТАВА У ВАНРЕДНОМ СТАЊУ 16.03.2020. ГОДИНЕ

Рачунарски факултет је већ од 9 сати ујутру 16. марта, 12 сати након објављивања ванредног стања, у потпуности прешао са класичног начина извођења наставе на онлајн наставу. Онлајн настава из свих предмета на свим студијским програмима изводи се уживо и интерактивно по распореду часова, при чему студенти у току наставе постављају питања и добијају одговоре на њих (Примери предавања и вежби онлајн наставе). После прве недеље, реакција студената је да је овакав начин извођења наставе веома делотворан, ефикасан, занимљив и, свакако, „удобнији“, као и да би у неком облику могао да буде задржан и после ванредног стања. Факултет је у априлу из свих предмета организовао и онлајн проверу знања(колоквијуме).

Рачунарски факултет

Студијски програми

Учионице су најновија жртва корона вируса

Онлајн учење – предивно решење у доба заразе – образовни је експеримент у свету у коме наставници више нису особе од ауторитета. Као професор једне од многих школа које су на опасност од корона вируса одговориле укидањем уобичајених часова, питам се да ли ће наши ученици открити оно чега се многи потајно прибојавају, а то је да учионица није баш неопходна за учење. Посматрачи указују на све могуће начине на који би садашњи тренутак могао заувек да промени свет. Од озбиљног – сумрак руковања или вечна маска за лице – до тривијалног – укидање свлачионице после спортских догађаја – очекује се да ће живот бити другачији чак и пошто вирус ослаби и нестане. Иста судбина може задесити и класична предавања у учионици.

Као што критичари већ годинама истичу, технологија учења није се променила последња два века. Ученици се још увек окупљају у простору којим управља наставник, ауторитет чије им је знање потребно и чијих правила морају да се придржавају да би га стекли. Да, било је иновација у изгледу учионица, укључујући неке веома важне (као што су већи прозори који су постали модерни у годинама после Другог светског рата) и неке мање трикове (као што су велике лопте, уместо столица на којима седе ученици). Ипак, такве промене су сачувале традиционалну визију функционисања учења. То је традиција која ће се суочити са изазовом после неколико недеља или месеци учења код куће.

Кренимо од најједноставније последице. Када млади људи остану код куће и гледају наставника на екрану рачунара, вероватно ће радити и још нешто. Нема више сумње да интернет одвлачи пажњу ученика током наставе и има негативан утицај на учење, што значи да тренутни тренд забране рада на лаптоп рачунарима има разумну основу. С обзиром на то да се школе свуда затварају, а ученици „похађају“ школу од куће, употреба интернета током наставе ће порасти. Због тога је лако предвидети да ће ученици од својих наставника научити мање него током наставе уживо. То је веома јак аргумент за припрему и покретање уобичајених учионица што је брже могуће.

Да ли је? Можда је закључак да употреба интернета омета учење сам по себи артефакт модела учионице. Размислите. Како знамо да слободно претраживање омета учење? Постављамо испите за експерименталне предмете и бележимо резултате. На први поглед, овај приступ делује разумно. Иако се све више удаљавамо од идеје о јединственом тесту на крају семестра на нивоу колеџа, писмени испити, на неки начин, остају стандард за утврђивање успешности у учионици. Кад кажемо да интернет омета процес учења, оно што стварно мислимо је да доводи до тога да студенти показују слабије резултате на тестовима.

Претпоставимо, како многи научници тврде, да је појам „теста“ застарео. У најмању руку, класични испит је вероватно остатак из дана када је способност памћења била најважнија. Ако посматрате свет изван учионице, памћење постаје много мање важно од вештине коришћења дигиталног уређаја који ће вам рећи шта треба да знате. Прелиминарни резултати огромне студије Когнитивног развоја мозга у периоду адолесценције Националног здравственог института, која прати хиљаде испитаника, говоре нам да што више времена млади проводе гледајући у екране, то постижу слабије резултате при изради задатака који укључују памћење и разумевање. То је, сигурно, депресиван тренд и вероватно ће бити доминантнији у наредних неколико недеља или месеци јер све више и више студената прати предавања на интернету.

Ипак, пре него што се препустимо разматрању општег пада когнитивних способности, размотримо шта нам такви резултати не говоре, а то је, колико ће успешно млади људи закачени за своје екране обављати задатке који укључују памћење и разумевање када им помаже дигитални уређај. То је свет за који технолошка револуција обучава младе. Они који ову визију сматрају привлачном вероватно ће традиционални модел учионице видети као сметњу.
Можда се будућност налази у моделима као што је школа Агора у Холандији, где тинејџери сами одлучују како ће проводити време. Нема наставника, али има много простора за неусмерену игру, али која је углавном усмерена на алате који им помажу да уче. Млади могу слободно да користе рачунаре и телефоне како желе, јер ће, на крају крајева, и једно и друго постојати у спољашњем свету за који их образовање припрема. Заговорници инсистирају на томе да студенти науче исто толико или још више од својих вршњака који се образују на традиционалан начин.

Или се можда будућност креће различитим путем, који ће вероватно водити даље од традиционалног модела. Ауторитет учитеља у учионици већ је неко време у опадању, јер ученици све више и више себе виде као праве судије које одлучују о легитимности речи и поступака наставника. Већ у шестом разреду ученици доводе у питање ауторитет учитеља. Није неуобичајено да се млади људи на факултету и стручној школи гласно питају зашто уопште треба да иду на наставу. Зашто не могу једноставно да прочитају задатке и положе тест?

Можда ускоро и хоће.

Све се то очекивало током раније и веће кризе, односно, Другог светског рата. Оружане снаге, суочене са приливом регрута чији је ниво образовања варирао, упутиле су хитан позив за доставу материјала из којих би војници могли да науче све од математике преко писања састава до књиговодства. Данашњи стручњаци нагађали су о „импликацијама које овај опсежни програм материјала за самоподучавање може имати на цивилно образовање“.
У то време, огромна учмалост наставе у учионици показала се више него довољном за враћање традиционалног модела након завршетка рата. Ипак, дигитална револуција данас снажно корача другим путем. Мислим да ово није борба у којој традиција може да победи.

Немојте ме погрешно схватити. Не очекујем да ће у мом животу нестати традиционални модел учионице, али сада цео свет експериментише са другачијом методом подучавања и тај експеримент ће довести до даљње сумње у процес подучавања који вековима користимо.

  • Семинар за средњошколце RAF IT Days 2021 - пријаве су отворене!

    Тестирање средњошколаца за дванаести IT семинар - "RAF IT Days" почело је 15. новембра и трајаће до 25. марта 2021. године. Семинар RAF IT Days 2021 одржаће се "онлајн" посредством платформе Зоом. Сви кандидати су у обавези да одраде ТЕСТ, а најуспешнији добијају позив да присуствују семинару. Семинар организује Рачунарски факултет са жељом да младима што више приближи информационе технологије, њихов напредак и примену у привреди.   Ово је јединствена прилика да се ученици упознају са начином рада у IT индустрији и добију корисне информације и савете од искусних професионалаца. Компаније се радо одазивају позиву за дружење са средњошколцима, а то су до сада учиниле: Microsoft Development Center Serbia, Adobe, Google, Oracle, Asseco, Godday, CET, Infostud и многе друге. Планирано је да се семинар одржи у априлу 2021. године и трајаће четири дана (датуми ће бити објављени до 31.12.2020.).   За питања нам се обратите на мејл: rafitdays [@] raf.rs  

  • Студенти РАФ-а први на Planet Балкан хакатону

    Фондација „Serbian Case for Space“ заједно са фирмом „Planet“, чије је седиште у Сан Франциску, организовала је 31. октобра и 1. новембра први Planet Balkan Hackathon који се одржао онлајн и у ком је учествовало око 40 тимова. На овом такмичењу бирала се једна од три теме ("Климатске промене", "Пољопривреда" или "Паметни градови") и задатак је био креирати решење користећи сателитске податке које је обезбедила компанија Planet. Прво место је освојила екипа GitGud у чијем су саставу четири студента Рачунарског факултета : Павле Галантић, Павле Прица, Андрија Милојевић и Илија Павловић.  

  • Виктор Лучић освојио је прво место на престижном CodeIT такмичењу

    Виктор Лучић, студент Рачунарског факултета, освојио је прво место у финалу у сениорској конкуренцији на престижном међународном такмичењу из програмирања CODEIT одржаном 14. јуна 2020. године. Ове године такмичење је одржано онлајн, а седиште координатора такмичења било је у Софији.    Поред Виктора у финалу су се такмичила још два студента са РАФ-а -  Алекса Плавшић и Новак Живанић, а укупно њих шесторо из Србије.    О каквом успеху је реч, сведочи и чињеница да је од укупно 23 финалиста, Рачунарски факултет имао чак три представника, а да се за место у финалу од октобра до маја, борило више од 100 учесника.    РАНГ ЛИСТА

  • Изабрани стипендисти РАФ-а

    Као и сваке године, Рачунарски факултет доделио је стипендије талентованим ученицима који су постигли запажене успехе на националним и међународним такмичењима из информатике, математике и физике. Циљ нам је да што већем броју талената омогућимо образовање које ће им отворити пут ка запослењу у врхунским домаћим и страним компанијама.    Објављена је листа стипендиста за упис у школску 2020/2021. годину.  Додељено је 8 пуних и 12 полустипендија за четворогодишње школовање на академским студијама РАФ-а. Матуранти који су добили пуне стипендије за бесплатно студирање као и они који су добили полустипендије могу се уписати до 17.06.2020. године. 

  • РАФ-овци убедљиво најбољи на Првом РАФ Хакатону

    На Првом РАФ Хакатон-у, одржаном 21. и 22. децембра 2019. године на Рачунарском факултету, прва три места освојили су тимови студената са РАФ-а. Тријумфовао је тим Кмице кога су чинили Вукоман Стојановић, Стефан Бургић, Душан Здравковић и Миљан Текић, друго место освојила екипа RAFx у саставу Бранко Фулурија, Милош Милуновић, Вања Пауновић и Михаило Вигњевић . Треће место припало је тиму Runtime<T>error, а чинили су га Лука Јовичић, Ђорђе Величковић и Лазар Булић. Од укупно 118 пријављених студената са чак 12 факултета из целе земље, 8 тимова је добило прилику да учествује на Хакатону. Осим са Рачунарског факултета, у финалу су учествовали тимови са Факултета организационих наука, Електротехничког факултета и Математичког факултета из Београда, као и Факултета техничких наука из Новог Сада.   Такмичари су добили прилику да у року од 24 часа искажу своје идеје и знање одговоривши на задату тему. Наиме, задатак је био осмислити најбољи метод за истраживање тржишта користећи све јавно доступне податке и алате.

  • Брилијантан успех студената Рачунарског факултета на највећем регионалном студентском такмичењу у Европи

    Студенти Рачунарског факултета постигли су брилијантан успех освојивши треће место на највећем регионалном студентском такмичењу из информатике за Југоисточну Европу ICPC које је одржано у суботу 19. октобра 2019. у Букурешту у Румунији. У оштрој конкуренцији коју је чинио чак 101 тим из Југоисточне Европе, тим Рачунарског факултета кога су чинили Алекса Плавшић студент четврте године, Алекса Милисављевић студент друге године и Павле Мартиновић студент прве године, са лакоћом је успео да освоји треће место и на тај начин да се пласира у финале такмичења које ће се одржати у Москви крајем јуна 2020.године. Током пет сати колико је трајало такмичење тимови из Босне, Румуније, Бугарске, Украјине, Турске Грчке, Молдавије, Кипра и Србије решавали су 11 задатака из алгоритама и структура података. Из Србије такмичила су се 3 тима са Рачунарског факултета и 3 тима са Електротехничког факултета. Наш тим РАФ Penguins кога чине ова три сјајна момка заблистао је у свом пуном сјају оставивши далеко иза себе остале тимове из Србије, али и из осталих земаља које су се такмичиле. Све ово је доказ да најбољи студенти Србије долазе са РАФ-а! Са нестрпљењем чекамо такмичење у Москви и надамо се да ће наш тим засијати још јачим сјајем!         

  • Доминација студената РАФ-а на Електријади 2019

    Рачунарским факултетом у Београду одјекнуле су најбоље могуће вести које се на факултету могу чути. На Електријади 2019 у категорији алгоритми и структуре података студенти Рачунарског факултета били су најбољи! У екипном такмичењу студенти Рачунарског факултета у Београду освојили су прво и друго место оставивши иза себе тимове са Електротехничког факултета у Београду. Првопласирану екипу РАФ 1 чине студенти : Алекса Милисављевић, Никола Јовановић  и Богдан Бакарец. Друго место освојила је екипа РАФ 2 коју чине Огњен Ђуричић, Филип Ћосовић и Стефан  Максовић.

  • Успеси студената РАФ-а на Електријади 2019 се настављају

    Након великог успеха који су студенти Рачунарског факултета постигли у категорији: алгоритми и структуре података што смо већ са поносом истакли, сада се дичимо новим успесима наших студената. Наиме тим Рачунарског факултета кога чине студенти: Никола Јовановић, Ђорђе Анђелковић и Михаило Вигњевић освојили су друго место на екипном такмичењу из информатике на Електријади 2019.

  • Студенти РАФ-а настављају да нижу успехе на Електријади 2019

    Студенти Рачунарског факултета у Београду не престају да нижу успехе на Електријади 2019. У категорији : објектно оријентисано програмирање студенти Рачунарског факултета освојили су: Вукоман Стојановић у индивидуалном такмичењу треће место, а у екипном такмичењу четврто место освојили су Стефан Живковић, Милутин Милићевић и Алекса Милисављевић , пето место освојила је екипа коју чине : Вукоман Стојановић, Богдан Бакарец, Стефан Максовић . На индивидуалном такмичењу из математике треће место освојио је  Алекса Милисављевић. Ове године освојено је треће место из стоног тениса. Ово је прва РАФ-ова медаља из спорта, а освојили су је : Стефан Бургић, Милан Митић и Душан Ивковић. Честитамо свим студентима који су Рачунарски факултет окитили овако великим бројем значајних успеха.

  • Студенти Рачунарског факултета једини из Србије на информатичком такмичењу у Белорусији

    Студенти Рачунарског факултета у Београду били су једини учесници из Србије на међународном информатичком такмичењу BSUIR 2019, одржаном на Белоруском државном универзитету у Минску у  Белорусији. Тим под називом "Thanks to MDCS" кога чине студенти Рачунарског факултета у Београду: Алекса Плавшић, Алекса Милисављевић и Владимир Миленковић студент Cambridge универзитета, први пут су учествовали на овом такмичењу и постигли завидни резултат освојивши трећу награду у веома оштрој конкуренцији. На ово престижно такмичење које се одржава девети пут студенти Рачунарског факултета отишли су уз подршку Microsoft-а.