Закерберг планира да обједини WhatsApp, Instagram и Messenger

Марк Закерберг планира да обједини сервисе за размену порука који припадају друштвеној мрежи „Фејсбук“, дакле, говоримо о апликацијама WhatsApp, Instagram и Messenger. Тако ће директор имати већу контролу над деловима компаније док му пословање трпи све жешће нападе због већ добро познатих скандала. Сервиси за размену порука ће наставити да функционишу као самосталне апликације, али њихова основна техничка инфраструктура биће обједињена, како су навела четири стручњака ангажована на пројекту. На тај начин, објединиће се три највеће светске мреже за размену порука, које заједно имају преко 2,6 милијарди корисника који ће први пут моћи да комуницирају са различитих платформи. Покренути пројекат ће потенцијално променити навике милијарди људи у коришћењу апликација при повезивању и комуникацији, а то ће истовремено појачати контролу друштвене мреже над њима и поред тога, покренути нова питања о монополистичком положају, приватности и безбедности. Такав поступак показује како Марк Закерберг спроводи контролу и над тим деловима компаније иако је обећао да ће их оставити да самостално послују.

План који је још у почетној фази – коначно остварење очекује се крајем ове или почетком наредне године – захтева да хиљаде запослених у компанији измене начин функционисања сва три сервиса на њиховом основном нивоу, изјавили су стручњаци ангажовани у пројекту који су желели да остану анонимни због поверљивости целог процеса.
Закерберг је захтевао да све обједињене апликације морају подржавати опцију шифровања, што је најважнији корак у заштити порука чији садржај не сме бити доступан ником осим онима који их размењују.

Компанија је у једној од изјава нагласила да жели да „направи најбољи сервис за размену порука за своје кориснике; људи желе да размена порука буде брза, поуздана и поверљива.“ Уз то је додала: „Радимо на унапређењу наших сервиса за размену порука, инсистирамо на томе да буду шифроване и желимо да се наши корисници лакше повежу са породицом и пријатељима.“

Повезујући инфраструктуре апликација, Закерберг се нада да ће повећати употребу друштвене мреже, навести кориснике да се што више задржавају унутар компанијиног екосистема и одвући их од конкурентних сервиса за размену порука које нуде компаније „Епл“ и „Гугл“. Штавише, ако људи више користе апликације друштвене мреже, компанија ће повећати пословање у оглашавању или ће додати нове сервисе који ће јој доносити зараду.

Напоменућемо да промена долази после двогодишњег испитивања основне улоге друштвене мреже „Фејсбук“, која је оштро критикована због мешања у председничке изборе и ширење лажних информација. Многи немили догађаји у вези са њеним функционисањем довели су успореног развоја и уништили су јој репутацију и изазвали негодовање многих правника и законодаваца. Закерберг се непрестано извињавао и обећавао да ће решити проблеме.

Повезујући све апликације друштвене мреже, Закерберг је прекршио обећање дато компанијама „WhatsApp“ и „Instagram“, које су биле самосталне кад их је компанија „Фејсбук“ купила. У време преузимања компанија, Закерберг им је обећао да ће бити у великој мери независне од матичне компаније. (Апликација Messenger је настала у „Фејсбуку“ 2014. године.)

Од када су постале део друштвене мреже, компаније „WhatsApp“ и „Instagram“ су значајно напредовале, што је навело Закерберга да промени првобитну одлуку. Верује да би чвршће повезивање сервиса допринело дугорочнијем напретку целе породице апликација друштвене мреже и да би, на тај начин, постале много корисније. Закерберг је месецима смишљао план, да би га пред крај 2018. представио својим запосленима.

Међутим, та његова замисао изазвала је немире у компанији. Оснивачи друштвене мреже „Instagram“ Кевин Систром и Мајк Кригер су изненада напустили компанију прошле јесени пошто је Закерберг почео да им се меша у пословање. Оснивачи сервиса WhatsApp су отишли из сличних разлога. Недавно се неколико десетина запослених у истом сервису сукобило са Закербергом због интеграције као и током састанка у децембру.

План интеграције покренуо је и питања приватности због могућег процеса дељења података корисника између сервиса. Док апликација WhatsApp захтева само број телефона новог корисника, „Фејсбук“ и њен сервис за размену порука Messenger траже од корисника да пријаве свој прави идентитет.

Иако у компанији кажу да још нису сасвим сигурни како ће функционисати интегрисани сервиси и да је за то потребно извесно време, чују се упозорења да би пројекат могао да има ужасне последице по кориснике интернета, али и по приватност и очување конкурентности на тржишту.

Представник демократа из Калифорније упозорава да је требало обратити пажњу кад је „Фејсбук“ преузимала „Instagram“ и „WhatsApp“, што данас изгледа као хоризонтално обједињавање које покреће питања о монополистичком положају. Колико би свет био другачији данас да Фејсбук треба да се на тржишту такмичи са компанијама „Instagram“ и „WhatsApp“.

Људи у многим земљама користе један или два сервиса за размену порука. У Кини је то WеЦхат, иначе власништво „Тенцента“, док се WhatsApp углавном користи у Јужној Америци. У Сједињеним Државама број сервиса је знатно већи.

За компанију „Фејсбук“ обједињавање је и начин да се заради новац од пословања „Instagramа“ (доноси малу зараду, али не од оглашавања) и „WhatsApp-а“ (доноси незнатну зараду). Закерберг и даље нема јасну замисао како би дошао до зараде интеграцијом сервиса. Претпоставља се да би то могао да буде неки нови облик оглашавања или неки сервис који би компанија наплаћивала.

Неки запослени у компанији „Фејсбук“ били су збуњени Закерберговим инсистирањем да интегрише сервисе, а неки огорчени јер је 2014. године кад је преузимао „WhatsApp“ за 19 милијарди долара обећао да ће јој обезбедити независност. На састанцима са запосленима у „WhatsApp-у“ Закерберг није имао директан одговор на питања о инсистирању на обједињавању сервиса. Стручњаци су израчунали да би број корисника Фејсбука незнатно порастао у Америци. Пошто правог одговора нема, неколико запослених је одлучило да напусти сервис.

С техничке стране, обједињавање та три сервиса представља прави изазов. За разлику од Messenger-а и Instagramа, WhatsApp не складишти поруке и чува минимални број података о кориснику. То је тренутно једини сервис од ова три који подразумевано има опцију шифровања порука. Шифроване поруке већ одавно подржавају они који се боре за очување приватности на мрежи јер се плаше да би владе или хакери могли да приступе личним порукама корисника. То ће довести „Фејсбук“ до нових проблема посебно због њене (не)способности да примети и спречи ширење незаконитих активности или погрешних информација.

Прошле године, стручњаци су се намучили док су коначно пронашли процедуру која им је омогућила да прате поруке на сервису WhatsApp пре избора у Бразилу. Недавно је сервис ограничио колико пута се порука може проследити да би тако смањио ширење лажног садржаја.

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079