Стручњаци бесни због опасних обећања из „Тесле“

Компанија „Тесла“ продаје возила која, како произвођач каже, имају опцију „потпуно аутономног кретања“, што изазива бес и критике стручњака који се баве технологијом аутономних возила. Кажу да се директор компаније Илон Маск поиграва са дефиницијама у журби да прода технологију и у том процесу потенцијално ствара проблеме у безбедности у саобраћају. Кад је компанија у четвртак најавила продају новог „модела 3“ за 35.000 долара, рекла је да се уз нови модел појављује и опциона опрема у вредности од 5.000 долара, односно, могућност потпуно аутономне вожње. Систем ће вам понудити аутономну вожњу по градским улицама, што ће се појавити као додатна могућност у другој половини године, рекли су надлежни из компаније. Портпаролка компаније није желела да открије детаље опције аутономне вожње и истакла је да на „Теслиној“ страни за наручивање јасно пише да тренутно постојећа својства захтевају активни надзор возача током вожење и не чине возило у потпуности аутономним.

Стручњаци тврде да је својство „потпуне аутономне вожње“ заправо само делимично аутономно и може да обавља само ситне задатке као што је одржавање брзине са осталим аутомобилима на аутопуту, али и даље захтева стални надзор човека. За већину стручњака на пољу аутономних возила „потпуно аутономна вожња“ значи да човек који седи за воланом потпуно аутономног возила може без бриге да заспи, а уз то, таквом возилу уопште није потребан ни управљач, ни папучице. Коалиција за безбедније улице, група која лобира у име неких од највећих компанија које се надмећу за освајање простора на пољу аутономних возила, као што су „Вајмо“, „Волво“, „Форд“, „Лифт“ и „Убер“, дефинише аутономна возила као она којима није потребна људска контрола у одређеном простору, као што је град.

Стручњаци тврде да јавност то не схвата и да се због тога ствара погрешна перцепција. Студија која се појавила 2018. године, наводи да 71% возача верује да данас може купити аутономно возило иако потпуно аутономних возила нема на тржишту. Стручњаци упозоравају да такво помањкање схватања може бити погубно јер људи сувише верују у системе какав поседује компанија „Тесла“, што може изазвати несреће у саобраћају. Дин Померлоу са Универзитета Карнеги мелон, који је 1995. године широм земље возио комби који се сам кретао, рекао је да је изузетно забринут због компанијиних поступака на пољу аутономних возила и вожње.

„Тврдећи да ће њена возила ускоро бити опремљена „потпуном способношћу“ да се самостално крећу још је један непромишљен корак који је компанија направила на опасном путу који је започела са ауто пилотом – претерујући у рекламирању способности и поузданости својих возила да би касније кривила возаче јер нису пажљиво прочитали упутство за руковање и јер нису били пажљиви иако је у тим тренуцима, у ствари, заказала технологија“, мишљење је Померлоуа. Мајкл Флеминг који ради на развоју аутономних возила већ дванаест година и директор је компаније „Торк роботикс“ која их производи, сматра да возила компаније Тесла нису производ технологије аутономних возила већ представљају системе у којима асистира човек.

„Потпуни аутономни систем на пољу аутономних возила је велика вест, али постоји још много додатних питања на које произвођачи аутономних возила треба да одговоре да би исправно информисали своје купце“, рекао је Флеминг. Према мишљену стручњака, проблем се делимично састоји и у томе што надлежне институције још нису утврдиле стандардну дефиницију аутономних возила. Флеминг је током свог бављења том технологијом чуо различите врсте термина којим се технологија објашњавала. Неки од њих су: роботизована возила, возила без људске посаде, самостална возила, полу самостална возила и возила без возача.

Министарство за саобраћај Сједињених Држава и Удружење инжењера аутомобилске индустрије стално наводе компликовану петостепену скалу аутоматизације. Возило „четвртог нивоа“ се налази на скали где аутономна возила почињу, а то значи да аутомобил може да се креће у одређеној и утврђеној области , рецимо у граду, без људске интервенције.
Неки стручњаци су предлагали да би влада требало да предузме одређене кораке да би спречила компаније да своје потенцијалне купце заведу и збуне.
Чују се и мишљења да би надлежне владине агенције требало жестоко да казне компанију јер термин аутономна возила користи потпуно неодговорно.

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079