Без мамурлука у виртуелној стварности

Игрица у виртуелној стварности показује данским тинејџерима како да пију, али да не осете последице мамурлука. Направљена је мрежна апликација која би требало да реши највећи проблем опијања међу малолетницима у Европи. Дакле, имате шеснаест година и ваш школски друг је направио журку. Већ сте попили три или четири пића и почели сте да осећате последице својих поступака. На журку долази и најпопуларнији младић из одељења и позива вас да попијете још једно пиће, а онда још једно. Шта се догађа после тога? Да се не би бавили таквом непријатном ситуацијом у стварном животу, дански научници, који покушавају да реше највећи проблем опијања међу тинејџерима, надају се да ће моћи највероватније последице таквог стања виртуелно да прикажу у игрици која треба да се појави ове године.

„Виртуелна стварност може да обезбеди заиста интензивно искуство, утисак да сте заиста били на том месту, али без штетних последица са којима се суочавате у стварном животу кад се напијете и онесвестите“, каже Гунвер Мајгард специјалиста за роботику и машинско учење на Универзитету у јужној Данској. „Можете да кажете тинејџеру да су два пива сасвим довољна иако је и он тога свестан. Ипак, чињенице се не могу поистоветити са искуством. Надамо се да ће, ако им прикажемо симулирану ситуацију у којој треба да донесу одређену одлуку у вези са конзумирањем алкохола, лакше моћи да изађу на крај у реалном окружењу.“

Дански тинејџери стари између 15 и 17 година највећи су конзументи алкохолних пића у својој узрасној групи у Европи. У недавном извештају Европског истраживачког пројекта о употреби алкохола и дрога у школама који је обухватио 35 земаља, откривено је да је 73% данских ученика конзумирало алкохол прошлог месеца у поређењу са 48% колико их је било у Европи. У исто време један од три ученика се напио, што је три пута више од европског просека.

„Недавно је дошло до незнатног напретка“, рекао је Питер Далум руководилац националне кампање која се бави младима и алкохолизмом заједно са данским удружењем за борбу против рака и јавном здравственом фондацијом „ТрyгФонден“. „Нажалост, у Данској се лако долази до алкохола, а сваког тинејџера који не пије сматрају чудним.“
Игрица која се игра на мобилном телефону уз помоћ најобичнијих картонских наочара за вештачку интелигенцију треба да пружи тинејџерима јединствену алатку за истраживање друштвених механизама који окружују журке и испијање алкохола“, рекао је Мајгард. Његов тим је управо завршио снимање 125 видео садржаја помоћу широкоугаоне камере од 360 степени. Тим их тренутно уређује да би их сместио у пакет за виртуелну стварност.

Снимци су направљени у кући тинејџера пре почетка журке, затим за време журке кад их је било укупно 35. Играчи имају могућност да прихвате понуђено пиво (затим још једно, па још једно…) или да одбију понуђени алкохол и придруже се онима који плешу или оду по храну, или у тоалет или поразговарају са пријатељем. После сваког испијеног пића, ниво алкохола у крви се повећава, што се очитава на екрану, а виртуелни свет у игрици постаје замагљенији и замућенији. „Дакле, имамо сасвим реалан сценарио, у коме људи почињу да падају преко столица или им буде мука после свега“, каже Мајгард. „Игра траје око 15 минута или краће ако сувише попијете јер се онесвестите. Игра траје дуже ако се вратите и направите бољи избор.“ Далум каже да ће пројекат вредан 240.000 фунти бити прво испробан и процењен у школама пре него што га поставе на продавницу апликација касније ове године. Сматра да игрица може да помогне јер су ризици веома реално приказани што их чини изузетно важним и озбиљним. Кад се бавимо превенцијом најтеже је убедити људе да су приказане опасне ситуације од изузетног значаја за њих, а овај пројекат је то успео да постигне.

Шеснаестогодишњацима у Данској законом је дозвољено да купују алкохолна пића са ниским процентом алкохола која се продају у самопослугама, мањим продавницама и на киосцима. „Пиво се служи чак и петнаестогодишњацима на школским забавама у просторијама школе“, каже Далум, „а то шаље веома снажну поруку.“ Светска здравствена организација је 2017. године, у свом извештају о доступности алкохолних пића показала да Шведска, Норвешка и Финска, где само строго контролисане продавнице пића у власништву државе могу да продају алкохол јачи од 3,5%, имају мање проблема од Данске. Далум предлаже да се старосна граница за конзумирање алкохола подигне на 18 година, да се подигне цена пића, да се покрене државни програм који би спроводиле јединице локалне управе, да се покрене иницијатива родитеља и да се забрани продаја алкохола у школама.
„Нажалост, политичари нису заинтересовани“, рекао је. „У ствари, управо су смањили акцизе на алкохол, додуше, не много, али и тај поступак шаље снажну поруку. Кажу да су за тинејџере одговорни родитељи и да не могу да праве обданиште од државе. Коначно, постоје много озбиљнији проблеми. Опште је мишљење да се не може много што-шта урадити по том питању, да то и није неки велики проблем, али удружена акција може много тога променити. Исланд је током неколико година успео да смањи употребу алкохола, дувана и марихуане код младих на једноцифрени проценат.“

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079