Gmail омогућио компанији да преузме свет

Пре петнаест година, нови сервис електронске поште показао је свима да је „Гугл“ компанија која се не бави само претраживачима. Сандар Пикај је први пут отишао у „Гугл“ 1. априла 2004. године на разговор за посао у компанији. Истог дана, компанија је представила Gmail. Пикај, који је напредовао до директора тог гиганта, рекао је да је у то време мислио да је покретање електронске поште првоаприлска шала. Петнаест година касније, свима је потпуно јасно да Gmail није шала. Систем заснован на мрежи има 1,5 милијарди корисника месечно, док услуга електронске поште компаније „Јаху“ има тек 288 милиона корисника. Мало по мало, Gmail је успео да истисне тада надмоћне сервисе као што су AOL Mail и Hotmail. И даље је бесплатан производ за кориснике, али представља и окосницу пакета производа за правна лица који обухвата и апликације за обраду текста и прављење презентација.

У понедељак је компанија прославила рођендан ненаметљиво представљајући нова својства услуге електронске поште. Једна од алатки вам омогућава да напишете уобичајену поруку, али да сами одредите време кад ћете је послати. Компанија је увела и својство Смарт Цомпосе које користи вештачку интелигенцију да би предвидела шта бисте могли даље да напишете у поруци према ономе што сте већ написали. Својство је сад доступно и за све мобилне телефоне са Андроид оперативни системом, а претходно је уведено за стоне рачунаре и Пиxел телефоне. Компанија је рекла да ће ускоро бити доступно и за телефоне са iOS окружењем, као и за више језика: француски, шпански, италијански и португалски.

Успех услуге Gmail представља више од корисног и популарног производа. Услуга је заувек променила пут напретка компаније. То је био први сервис који је показао „Гуглу“ да компанија може да буде најуспешнија у многим областима осим на пољу претраживача, односно да компанија може да буде саставни део сваке области нашег живота.  Годину дана после увођења сервиса Gmail, компанија је покренула Гугл мапе, које данас представљају најбоље мапе на интернету. Компанија је купила Android и Јутјуб, дакле, највећи оперативни систем и највећу интернет страницу за дељење видео садржаја. Компанија је створила и претраживач Chrome, који је претекао Internet Explorer компаније „Мајкрософт“ кад је био на врхунцу моћи. Сваки наведени „Гуглов“ производи има више од милијарду корисника. Девет о десет телефона који се испоручују широм света имају Android оперативни систем.

Gmail је услуга која је истакла другачију страну компаније. Да није од почетка била толико успешна, ко зна да ли би компанија одлучила да испроба све остале апликације.
Кад је компанија „Гугл“ одлучила да представи Gmail, то је била врло ризична одлука, али и смела, пошто је компанија до тад била усредсређена само на претраживач.
Gmail игра велику улогу у компанијином начину размишљања који се назива „10X“, што значи да се увек иде великим кораком напред, а не ситним корацима напретка. Услуга омогућава корисницима да складиште 1ГБ података, што је сто пута више од било ког сервиса који нуди услуге електронске поште.

Такав начин размишљања прокрчио је пут ка најамбициознијим пројектима, укључујући и аутономна возила, контактна сочива повезана са интернетом и паметне градове. Наравно, како је компанија постајала комплексија, тако су и проблеми са којима се суочавала постајали озбиљнији. „Гугл“ је под будним оком целог света због своје величине и распрострањености. Законодавци и јавност критикују компанију јер није успела да спречи ширење лажних информација и због помоћи јачања цензуре у Кини. Прошле недеље, Пикај се састао са председником Трампом због пословања у Кини и због „Гуглове“ „политичке непристрасности“ у Сједињеним Државама. Конзервативци оптужују компанију да је наклоњена левичарима.

И сама услуга Gmail је изазвала контроверзе. Прошле године, сервис се суочио са оштром критиком јер је објављено да је програмерима треће стране омогућено да читају поруке електронске поште корисника. Компанија је тврдила да је за обављање таквог поступка потребна сагласност корисника и да вероватно нису схватили у шта се упуштају.
„Компанија улаже огромне напоре да сви подаци њених корисника буду сигурни, безбедни и увек доступни“, каже Том Холман који се налази на челу Gmailа. „Наша посвећеност безбедности ваших података је апсолутна и борићемо се против свакога ко покуша да ту безбедност угрози.“

У међувремену, услуга се и даље развија. У априлу, „Гугл“ је представио велику новину као што је остављање порука за слање „на чекању“ – појављују се кад сте навели да треба да их пошаљете. Затим, могуће је отворити прилоге који су у формату слика и PDF-а без отварања електронске поруке. Прошле недеље, компанија је почела да уводи динамичне поруке, што вам омогућава да попуњавате упитнике и претражујете хотеле непосредно из пријемног сандучета.

Дакле, шта ће се десити у следећих 15 година? Холман каже да ће сва пажња бити усмерена на интеграцију са осталим колаборативним програмима, као што су Асана и Трелло. Пре неколико година, чула су се мишљења да ће електронска пошта потпуно изумрети. Као што видимо, то се није десило, али сигурно ће доћи до неких занимљивих развојних корака.

Рачунарски факултет Рачунарски факултет 011-33-48-079