DuckDuckGo узвраћа ударац

Компанија „Гугл“ се обогатила од наших података, али, у јулу 2018. године, кажњена је са 4,34 милијарде евра због ограничавања избора претраживача на телефонима са Android окружењем. Скоро две године касније, њени ривали тврде да се мало тога променило и компанија је доминантна као и увек. Међутим, од овог лета, при подешавању новог Android телефона или таблет-рачунара у Европи, биће вам представљен додатни корак: екран на коме ћете моћи да изаберете подразумевани претраживач. Екран је једноставан. Испод иконице за претраживање и кратког описа налазе се четири опције. Једна је увек Гугл; остале се разликују у зависности од земље у којој се налазите. Изаберите једног од Гуглових ривала и резултати његовог претраживања – а не Гугловог – биће приказани у виџету за претраживање на почетном екрану и у веб прегледачу Chrome. Апликација неког другог претраживача, такође, ће бити преузета на уређај.

Промена је толико ненаметљива да је многи људи можда неће приметити. Ипак, широм континента то ће представљати суштински корак напред. Екран за избор претраживача појављује се пошто је Европска комисија казнила компанију „Гугл“ са 4,34 милијарде евра због кршења Закона о заштити конкуренције у Европској унији. Комесар за заштиту конкуренције Маргарет Вестагер је, 18. јула 2018. године, одредила компанији новчану казну – највећу од три којима је казнила компанију – због злоупотребе доминантног положаја над оперативним системом Android.

Није незаконито бити велика компанија, али Европска комисија каже да доминантне компаније имају „посебну одговорност“ да не злоупотребе свој моћни положај на тржишту ограничавањем конкуренције. На крају истраге која је трајала више од три године, Комисија је закључила да је „Гугл“ прекршила закон користећи Android како би обезбедила да саобраћај пређе на Гугл претраживање уместо на конкуренте. Комисија је оптужила компанију за три неправедна поступка. Изјавила је да је компанија тражила од произвођача телефона да унапред инсталирају апликације Гоогле Сеарцх и Chrome ако желе да лиценцирају продавницу Гугл апликација (Google Play); да је платила операторима мобилних мрежа и произвођачима телефона да искључиво унапред инсталирају Гоогле Сеарцх; и да је спречила произвођаче да стварају алтернативне верзије Androidа без њеног одобрења ако желе да унапред инсталирају било коју Гугл апликацију.

Комисија је рекла да су такви поступци „Гуглу“ омогућили да учврсти своју доминацију на тржишту претраживача за мобилне уређаје. У Европи се више од 95 процената свих претраживања на мобилним уређајима врши преко Гугла. На тржишту су углавном Android уређаји, али „Гугл“, такође, плаћа милијарде компанији „Епл“ да би њен претраживач био подразумевани у прегледачу Safari у iOS окружењу. Према Вестагеровој, компанијини поступци у Android окружењу „ускраћивали су конкурентима шансу да стварају иновације и надмећу се“. Компанија је поднела жалбу на одлуку.

При изрицању новчане казне за кршење Закона о заштити конкуренције у Европи, кажњена страна је дужна да сама реши проблем због кога је кажњена. Компанија је исправила уговоре које је склопила са произвођачима телефона и ублажила ограничења у начину на који и друге заинтересоване стране могу да развијају оперативни систем Android. Компанија је увела екран за избор претраживача веба на новим телефонима и таблет-рачунарима који се испоручују у Европски економски простор. Тај екран за избор претраживача омогућава „Гугловим“ конкурентима до сад невиђено присуство на Android уређајима. Мање компаније никада нису имале такву прилику да директно дођу до корисника на највећем мобилном оперативном систему на свету.

Главни међу онима који ће од одлуке Европске комисије имати корист је DuckDuckGo, амерички претраживач кога је 2008. године основао генерални директор Габријел Вајнберг. DuckDuckGo ће се појавити на сваком од 31 екрана широм Европе када се први пут такав поступак примени, што ће успети да достигне још само Инфо.цом. Компанија се такмичи са Гуглом већ више од деценије, нудећи претраживач који истакнуто место даје заштити приватности и стално наглашава да не прикупља податке о корисницима, али је и даље прилично ситан у поређењу са креацијом Ларија Пејџа и Сергеја Брина. „Не покушавамо да надмашимо Гугл“, каже четрдесетогодишњи Вајнберг. „Наш циљ је да корисници који желе да одаберу опцију која штити њихову приватност, треба да буду у могућности да то једноставно и лако ураде.“