Нова изложба поводом стогодишњице „робота“ Карела Чапека

Ове недеље се навршава 100 година од објављивања дела Р.У.Р., дистопијске позоришне представе Карела Чапека која је увела реч „робот“ у многе светске језике – и у научну фантастику у целини. Нова изложба под називом Путовање у дубине душе робота фокусира се на то како је Чапекова револуционарна представа примљена и постављена у иностранству. R.U.R. (или Росамови универзални роботи) било је најпопуларније дело Карела Чапека током његовог живота, како у Чехословачкој, тако и у иностранству. До 1923. године, неколико година након премијере у Прагу, дистопијска представа преведена је на тридесет језика и постављена у главним позориштима у Европи и преко Атлантика. Кустос изложбе Зденек Вацек директор је меморијала Карел Чапек, музеја смештеног у пишчевој летњој резиденцији у месту Стара Хут, јужно од Прага. Вацек каже са су поводом стогодишњице одлучили да се усредсреде на историју раних страних представа Росамових универзалних робота и њен утицај на писце широм света.

„Посебна пажња посвећена је првој продукцији у Берлину 1923. године, јер је сценограф, млади уметник Фридрих Кислер, имао изузетну међународну каријеру. Његова сценска поставка била је прилично авангардна. На пример, изобличио је гласове робота и пројектовао слике на платна и на воду која тече. У ствари, каријере многих прослављених позоришних личности започеле су продукцијама Росамових универзалних робота. У Њујорку је, 1923. године, млади студент глуме Спенцер Траси, који је постао велика холивудска звезда, играо једног од робота (у свом бродвејском дебију), а у Лондону у позоришту Светог Мартина то је учинио и Сир Мајкл Кејн – још један глумац награђен Оскаром.“

Публика широм света била је фасцинирана филозофским и моралним концептима које је Чапек истраживао у дистопијској драми, у односу на технологију која је трагично скренула са правог пута у слепој потрази за профитом – тему коју ће у потпуности развити у свом роману Рат људи и даждевњака. Чапекови „роботи“ су вештачки људи направљени од синтетичке органске материје у фабрици господина Росама из наслова драме да би били приморани да раде. При том се уопште није размишљало о последицама већ познатог процеса кад се научници играју Бога, стварајући жива и свесна бића. Временом се роботи – попут Чапекових даждевњака – побуне због тога што их њихови људски господари експлоатишу.

Директор меморијала Карел Чапек Зденек Вацек примећује да Р.У.Р. није само увела реч робот у многобројне светске језике, већ је њено постављање обележило два историјска преседана за BBC у Лондону. „Телевизијски канал BBC је емитовао радио представу Р.У.Р. 1926. године у сегментима од 85 минута. Била је то прва представа коју је BBC представио у целини. До тада су емитовали само одломке из драма заједно са коментарима. А онда је почетком 1938. године, BBC емитовао R.U.R. на телевизији – прва светска научно-фантастична продукција. Био је то полусатни програм уживо који се емитовао два пута. С обзиром на то да у то време није постојала технологија снимања, цела глумачка екипа морала је да се врати у студио због репризе представе.“ Изложба Путовање у дубине душе робота налазиће се у спомен-простору Карел Чапек до фебруара 2021. године. Поред позоришта и збирке предмета, посетиоци могу да виде оригиналну фигурицу робота у власништву породице Чапековог брата Јозефа, који је измислио реч „робот“, а која је изведена из чешке речи за „кмета“ или „присилног радника“.