Како вас „Амазон“ прати – и како то да зауставите

Малопродајно царство је опседнуто вашим подацима. Да ли вам се исплати да се због погодности и удобности које вам компанија пружа одрекнете личних података? Џеф Безос има тајно оружје, а то су ваши подаци. Иако је „Амазоново“ малопродајно царство изграђено на сложеној инфраструктурној мрежи и сумњивим методама пословања, компанијин трговачки успех заснован је на испреплетаном знању о томе шта милиони људи свакодневно купују и прегледају. Компанија „Амазон“ је опседнута вашим подацима још од онда када је почела да ради као књижара на интернету. Пре скоро две деценије, директор технолошког сектора Вернер Вогелс, рекао је да компанија покушава да „прикупи што више информација“ како би људима могла да пружи боље препоруке. И како се компанија ширила, тако се ширило и њено прикупљање података. Иако се „Амазон“ бави продајом, ипак је компанија која прикупља податке, рекао је бивши директор.

„Амазон“ зна много о вама, а то знање обухвата и све оно што радите у „Амазоновом“ екосистему: од хиљаде претраживања у њеној апликацији или на веб-страници до сваког вашег појединачног клика, кретања по страници и кретања миша. Много је података, а то је тек почетак. Људима који су тражили своје податке од „Амазона“ послате су стотине датотека, укључујући деценијску историју куповине и хиљаде гласовних клипова које су снимали Alexa уређаји. Компанија је због прикупљања података привукла пажњу законодаваца. Пре две недеље, појавио се новински чланак у коме се наводи да надлежни за заштиту података у Луксембургу, где се налази „Амазоново“ европско седиште, разматрају да одреде казну компанији у износу од 425 милиона долара због начина коришћења личних података људи, мада нису наведени конкретни детаљи. Надлежни за заштиту конкуренције, такође, испитују како компанија користи прикупљене податке док многе државне владе захтевају да им „Амазон“ преда још више података, укључујући информације са безбедносног система Ринг и снимака које је направила Alexa.

Шта „Амазон“ зна о вама

Почнимо са обавештењем о приватности компаније „Амазон“. Пошто садржи више од 4.400 речи, није ни чудо што га већина људи не чита, али у њему се јасно износи шта „Амазон“ ради са вашим подацима. Информације које „Амазон“ о вама прикупља углавном долазе из три извора. То су: подаци које им дајете када користите „Амазон“ (и друге њене услуге, као што је читање књига на Киндле уређају), подаци које може аутоматски да прикупи (подаци о вашем телефону и вашој локацији) и, коначно, информације које добија од треће стране (на пример, провера финансијског стања да би се утврдило да ли је ваш рачун исправан). Шта је коначни циљ целог тог процеса прикупљања података? Да компанији олакша да вам прода што више производа. „Амазон“ користи ваше личне податке – и све што може да сазна о томе шта вам се свиђа, а шта не – да би вам показала препоруке за производе за које мисли да можете да их купите. Штавише, може да увиди који су продавци најпопуларнији, али и да добије увид у куповне навике својих корисника.

Лични подаци о куповним навикама су невероватно осетљиви, јер могу много тога да открију о здравственом стању особе, њеним политичким тенденцијама, сексуалним склоностима и о много чему још. Људи купују на Амазону све и свашта, од књига и филмова до производа везаних за здравље. Ако свему томе додате и личне податке које је прикупила Alexa, ситуација постаје забрињавајућа. Компанија користи податке о вашој локацији да би ствари које сте поручили биле испоручене на праву адресу. „Обрађујемо ваше личне податке да бисмо пружали и побољшавали услуге које нудимо нашим купцима“, наводи се у обавештењу о приватности компаније. Ту се налази и гомила правних аргумената који поткрепљују и оправдавају комплетно прикупљање података. Хајде да погледамо информације које дајете „Амазону“. Требало би да претпоставите да је све што радите на „Амазоновој“ веб-страници, у апликацијама или било ком од њених производа на неки начин сачувано. Свака поруџбина коју пошаљете „Амазону“, свака емисија коју гледате на Prime-у, свака песма коју слушате на Amazon Music-у и сваки захтев који пошаљете Alexa-и прати се и чува.

„Амазонова“ политика приватности каже да јој, у зависности од подешавања, можете дати своје име, адресу, број телефона, старост, локацију, податке о банци, податке о кредитној способности, листу музичких наслова, листу емисија и филмова које сте гледали, листу жеља, гласовне снимке, податке о бежичној мрежи и све фотографије које сте поставили на свој профил, као и имена, е-адресе и адресе људи у вашим контактима. А ако продајете производе на Амазону, компанија може да добије информације о вашем ПДВ-у и друге пословне податке. Све постаје прилично језиво кад почне прича о томе како „Амазон“ прикупља аутоматске информације То су сви подаци о томе како и када користите „Амазон“ производе. Један новинар је послао табелу са 12.048 редова у којој су детаљно наведени сви кликови које је направио на „Амазоновој“ веб-страници. „Вредности се односе на дан и време посете одређеној страници, ИП адресу и уређај који се користи, на геолокацију - ако је могуће – на основу IP адресе и име телекомуникационе компаније која нуди интернет услугу“, рекао је. Слично томе, други захтеви за давање података показују „Амазону“ како уређај Киндле бележи датум, време проведено у читању и колико често копирате или означавате делове књига. Исто тако, звона на вратима у Ring систему евидентирају сваки покрета који открију и сваки додир који направите у апликацији Ring.

У „Амазоновом“ обавештењу о приватности наводи се да компанија може аутоматски да прикупи вашу IP адресу, податке за пријаву, локацију рачунара, грешке вашег уређаја у евиденцији приликом коришћења компанијиних услуга, подешавања ваше апликације, детаље о колачиц́има, идентификаторе повезане са вашим телефоном или рачунаром и све УРЛ адресе које кликнете, укључујући информације о интеракцији са страницама „као што су кретање по страници, кликови и померања миша“. Нису ретки случајеви да компаније прикупљају и бележе све ваше интеракције са њиховим производима – могу да се користе за побољшање производа и препознавање грешака – али те информације се брзо гомилају. „Амазон“ каже да се подаци које прикупља могу користити за побољшање услуга, као и за поштовање законских обавеза и друге сврхе. „Не бавимо се продајом личних података наших купаца другима“, каже се у компанијином обавештењу о приватности.

Последња врста података које Амазон о вама прикупља су оне од трећих страна. Они могу да обухвате ажуриране адресе за доставу ако компанија за доставу открије да постоји проблем са оном коју сте навели; информације о рачуну и куповини од „трговаца са којима послујемо под заједничким брендом“; информације о „интеракцијама“ са „Амазоновим“ подружницама (има их много и имају своје политике приватности); информације о уређајима које сте повезали са Алеxом и кредитну способност да би се заштитила од превара.

Како да зауставите праћење

Никако не можете у потпуности спречити „Амазон“ да вас прати. Ако наставите да купујете на „Амазону“, „Амазон“ ће наставити да прикупља ваше податке. Ипак, постоји неколико поступака којима можете да ограничите информације које ће компанија прикупљати и користити. Неке од њих омогућава „Амазон“, док друге укључују подешавање поставки прегледача и коришћење других алата. Прво, ако вас интересује које је податке о вама сачувала компанија, некима можете да приступите помоћу „Амазонових“ алата за преузимање. То ће вам омогућити да видите само мали део оног што „Амазон“ има, а мораћете да поднесете захтев за приступ да бисте све добили.

Поред тога, „Амазон“ има неке контроле које могу да побољшају вашу приватност. На пример, Alexa и Ринг имају своје одељке за приватност у којима можете да бришете снимке и управљате подешавањима приватности. Ипак, да бисте дошли до већине података које „Амазон“ има о вама, мораћете да се пријавите на ваш главни налог. Можете да искључите опцију да вам „Амазон“ приказује персонализоване огласе на основу онога што компанија сматра да вас интересује или да вам се свиђа, али и даље ћете видети препоруке на основу ваших претходних куповина на „Амазону“. (Можете да их подесите, али не и да их искључите.) Требало би да размислите и о искључивању рекламних колачића који омогућавају трећим странама да прикупљају ваше податке. „Амазонова“ листа независних партнера који користе колачиће обухвата више од 75 компанија, од „Фејсбука“ до гиганта за мобилне игре „Кинг“.

Можете да искључите историју прегледања на „Амазону“, мада је утицај те опције дискутабилан. „Амазон може да сакрије вашу историју прегледања“, стоји на једној „Амазоновој“ страници са подешавањима. „Када искључите историју прегледања, нећемо приказивати ставке на које кликнете или претраживања која обављате са овог уређаја.“ То не значи да се подаци бришу. Невероватно је тешко да натерате „Амазон“ да избрише личне податке корисника. Многи су се уверили да не постоји начин да избришу историју куповине, чак ни оно што су купили пре десет година. Корисници могу да сакрију историју куповине од себе, што је смешно, а чак и то понекад не функционише како треба. (Архивирање поруџбина може да се обави са странице поруџбина, која укључује падајући мени за сваку годину од када имате Амазон налог).

Поред „Амазонових“ сопствених алата, ако желите да ограничите колико „Амазон“ може да вас прати, мораћете да користите прегледаче који штите вашу приватност. Они могу аутоматски да онемогуће колачиће независних произвођача и спрече их да вас прате на мрежи. Ако не желите да претраживања буду повезана са вашим Амазон налогом, онда морате да се одјавите. Постоји и могућност претраживања и куповине производа директно од произвођача или других онлајн продаваца. И, ако заиста не желите да вас „Амазон“ прати, постоји радикално решења, а то је да обришете свој Амазон налог.