Е-учење: Предности и изазови

Са појавом COVIDА 19, чини се да је е-учење један од најсигурнијих и најлакших начина за преношење знања и стицање нових вештина, истраживање нових могућности за запошљавање или, у вези са тим, за нови развој хобија. Глобална пандемија COVIDА-19 покренула је нове методе процеса учења и подучавања на мрежи. За неке је то био тек мали додатни напор који је требало уложити, али за друге је то сасвим нов начин образовања. Већина држава је и пре кризе која нас је задесила покренула е-учење у својим школама. Многе школе у Индији такође су се прилагодиле новом начину е-учења са различитим степеном успеха. Многе напредне школе већ су учиниле много на усвајању технологије у својим школама, што им је помогло у брзом преласку на потпуно онлајн предавање током тренутне кризе и то са значајним успехом. Недавно спроведено истраживање показало је да је више од 92% ученика и родитеља задовољно онлајн предавањима.
Са појавом COVIDА 19, чини се да је е-учење један од најсигурнијих и најлакших начина за преношење знања и стицање нових вештина, истраживање нових могућности запошљавања или, у вези са тим, нови развој хобија. Е-учење је сада применљиво не само за савладавање наставног градива, већ и за обављање ваннаставних активности ученика, онлајн консултације, конференције и вебинаре. Потражња за е-учењем знатно је порасла и наставиће такав тренд док се друштво буде прилагођавало друштвеном дистанцирању после ове пандемије.

Као и код већине наставних метода, и е-учење има своје позитивне и негативне стране. Разумевање тих елемената помоћи ће у креирању стратегија за ефикасније извођење предавања и процењивање његове ефикасности. Ево неких, али, ни у ком случају, исцрпних, кључних предности и недостатака.

Предности:

Ефикасност – Е-учење нуди врло ефикасан метод за обраду лекција. Употреба видео записа, дељење веза ка ресурсима, задавање тестова и осталих писаних провера могу се обавити једним кликом на дугме. Поред тога, предавања се могу снимити и делити као приручник за широку публику. Поред тога, е-учење омогућава да се на једном часу или предавању окупи много већи број ученика или студената који се могу подучавати.

Приступачност – Е-учење је далеко приступачније у односу на физичко учење. Е-учење примарно елиминише две главне ставке трошкова – некретнине и превоз. Материјал за школски предмет или факултетски програм доступан је на мрежи и њему можете приступити онолико пута колико желите.

Мање изостанака – Мања је вероватноћа да ће ученици изостати са часова, јер могу лако да им приступе било када из удобности свог дома.
Повећани приступ и домет – Е-учење се може догодити на било ком месту, све док постоји уређај и повезаност. Физичка настава захтева од ученика да дође у школу, али у случају е-учења, ученик може приступити лекцијама било где да се налази на свету.

Подстиче стидљиву децу – Видели смо да се многи ученици који су обично повучени у окружењу у учионици отварају и опуштају на часовима на мрежи. Они много чешће и слободније постављају питања и учествују у раду на часу, што је, вероватно последица удобнијег и сигурнијег кућног окружења.

Изазови:

Није погодно за све – Позната је чињеница да студенти имају одређени доминантан стил учења. Неки боље уче визуелно, други уче док слушају, а трећи опет имају кинестетички стил учења. Е-учење, које од ученика захтева да седи испред уређаја и разуме лекцију, можда није погодно за све стилове учења.

Помањкање усредсређености – Неки ученици углавном губе фокус током виртуелних предавања. Досада се појављује лако јер недостаје интеракција лицем у лице. Наставницима је неопходно да своја предавања на мрежи одржавају довољно јасним и интерактивним како би помогли ученицима да схвате све.

Проблеми са технологијом – Иако је продор интернета у Индији порастао током последњих 12 месеци, тренутна инфраструктура, посебно у мањим градовима, може представљати проблем. Сваки прекид у преносу података може да проузрокује недостатак континуитета у учењу за ученика, што може бити штетно. Поред тога, ако је ученик технофобичан, може се суочити са потешкоћама у учењу.

Недостатак друштвене интеракције – Људска бића науче много чак и онда кад су само окружени другим људским бићима. Нажалост, е-учење одузима све физичке интеракције које би ученици и наставници могли да имају у школским просторијама. Ученицима је увек боље да буду око других ученика како би разговарали или дискутовали о идејама, што је суштински део учења. Учење међу вршњацима сигурно трпи највеће негативне последице.

Обука наставника – Е-учење захтева да наставници буду технолошки обучени, што, нажалост, није увек случај. Наставници морају да уложе више времена да би се упознали са најновијим технолошким достигнућима како би неометано и без потешкоћа могли да држе часове на мрежи.

Управљање временом испред екрана – Последице по здравље због непрекидног гледања у екран.

Иако сви методи учења имају своје предности и недостатке, после садашње кризе, јасно је да ће се неки облик комбинованог учења појавити док ће е-учење представљати кључни део целокупног процеса подучавања и учења.