Гугл ће аутоматски брисати корисничке податке

Гугл претраживач мења подразумеване поставке тако да ће аутоматски брисати неке податке које је прикупио о корисницима. Сви подаци о активности на мрежи и у апликацијама, укључујући и информације о томе које сте интернет странице претраживали и посетили, као и подаци о локацији биће изборани у року од осамнаест месеци. Што се тиче историје на YouTube платформи, укључујући и видео-клипове које сте прегледали и колико дуго, биће обрисана у року од три године. Наведене промене примењиваће се само на нове налоге, који се тек отварају, али ускоро ће и постојећим корисницима бити приказана нова порука која ће их подсетити да подесе своје поставке. Не чуди одлука компаније „Гугл“ пошто су и остали технолошки гиганти већ извесно време под сталним притиском због прикупљања података својих корисника, а још више због свог пословања и поступања с истим тим подацима.

У америчким медијима је објављено да Министарство правде планира састанак са државним тужиоцима крајем ове недеље да би размотрили планове како да казне компанију због кршења закона о слободној конкуренцији на тржишту укључујући и наводну оптужбу да је компанија злоупотребила своју доминацију међу претраживачима. С друге стране, у уторак је немачки суд донео уредбу о ограничавању података које „Фејсбук“ прикупља о локалним корисницима због забринутости да злоупотребљава своју лидерску позицију међу друштвеним мрежама.

Компанија „Гугл“ је увела контроле за аутоматско брисање у мају 2019. године како би омогућила корисницима да редовно бришу записе које је о њима прикупила компанија, али тада су ту опцију могли да изаберу сами корисници. Ти записи се користе да би се направиле персонализоване препоруке и резултати претраге, али и да би компанија могла да се бави циљаним огласима. Иако из „Гугла“ тврде да им информације омогућавају да своје производе учине кориснима, истовремено тврде да је смањивање количине прикупљених података важан принцип очувања приватности и да због тога „Гугл“ податке неће чувати неограничено осим ако се корисник за то определи.

Компанија истиче да је одлучила да податке о активности на платформи YouTube чува дуже од осталих активности на интернету јер то олакшава неке поступке, као што је давање препорука о музичким клиповима, за шта је дужа историја претраживања врло корисна. Поступак аутоматског брисања неће се примењивати на записе који су повезани са фотографијама, Гмаил-ом и диском (складиштем у облаку) јер они нису ни направљени са сврхом оглашавања. Компанија је објаснила своју одлуку да поменуту промену не примени на постојеће налоге рекавши да не жели да изненади своје кориснике тако што ће једноставно избрисати податке без њихове дозволе. Такође је истакла да је најкраћи период за аутоматско брисање прикупљених података који сви корисници могу да поставе три месеца, што значи да ће та промена утицати на много мањи број људи.

Што се тиче оних дугогодишњих корисника, они ће бити под утицајем неких других мера укључујући и ону која ће им омогућити да се упознају са корисним саветима. На пример, ако неко користи Гугл претраживач да би питао да ли је његов налог безбедан, појавиће му се оквир који ће му приказати поставке и омогућити му да их подеси. Ускоро ће се појавити и остале повезане динамичке картице. На пример, ако се корисник одлучи да локацију свог телефона подели са пријатељем, касније ће га платформа подсетити да је дозвола и даље активна и питаће га да ли жели да је искључи. Компанија је изјавила да је олакшала приступ инкогнито режиму у својим апликацијама – поставка која онемогућава прикупљање података – тако што ће корисник од сада то својство укључивати ако притисне и дуже држи профилну слику. Многим људима је прилично непријатно кад сазнају колико информација о њима поседује компанија. Због тога је изузетно важно да „Гугл“ свима омогући да свесно одлуче да ли желе да се историја њиховог претраживања чува и колико дуго.