Да ли сте видели рекламу за метаверзум?

„Фејсбук“ у потпуно бесмисленом рекламном огласу открива своју верзију Metaверзума и директно показује све оне лош стране компаније. Уз то, ако „Фејсбук“ жели да прода људима своју визију будућности, онда прво треба да им детаљно објасни шта је Metaверзум. Ако компанија има визију да ће људи сваког дана проводити сате носећи уређаје за виртуелну реалност на глави и тако живети и радити у виртуелној стварности, онда компанија треба да обезбеди такве уређаје и прода их корисницима. Најбољи такав уређај, бар према мишљењу потрошача, је Oculus Quest 2, наравно, производ саме компаније „Фејсбук“.

У суштини, можемо да кажемо да је уређај направила компанија „Meta“, што је и даље „Фејсбук“ – упркос напорима компаније да вас натера да мислите другачије. То је, у ствари, важна чињеница, али вратићемо се на њу ускоро.
Ако желите да људи купују такве уређаје за виртуелну стварност – а „Фејсбук“ то дефинитивно жели – онда се, једноставно направи рекламни оглас, као што то компаније и раде. То је урадила и компанија „Фејсбук“. Направила је рекламу у којој се истичу све предности уређаја Oculus Quest 2.

У тој реклами два мушкарца играју видео-игрице у виртуелној стварности користећи своје уређаје Oculus Quest. Два мушкараца су очигледно комшије, али тога нису свесни док су у виртуелној стварности. У ствари, не воле се чак ни у стварном животу, што показује завршна сцена у којој вичу један на другог јер непрестано стварају сувише велику буку. У игри су, међутим, и саиграчи и пријатељи. Чак се жале на свог лошег комшију, опет не схватајући да се жале један на другог. Наравно, реклама би требало да буде духовита, али није, што, нажалост, није највећи проблем. Прави проблем је у томе што „Фејсбук“ – сада себе назива „Meta“, али и даље је иста компанија, са свим истим проблемима – мисли да ће реклама неизбежно да вас подстакне да ставите ВР уређај и уроните у Metaверзум . Ако је то случај, онда је реклама сјајан приказ свега оног што не ваља у компанији.

Видите, у последње време се много прича о Metaверзуму. Највећи део приче појављује се након што је оснивач и извршни директор „Фејсбука“ Марк Закерберг, пре неколико недеља, објаснио компанијину визију у видео-снимку који приказује његову интеракцију у свету виртуелне стварности пуном аватара и компјутерски генерисаних сцена. Међутим, два мушкарца који су „пријатељи“ у споменутој реклами, не схватају да, у ствари, један другог не могу да поднесу у стварном животу. Живе један поред другог, никада не комуницирају у стварном животу, чак ни успут у лифту и једина њихова комуникација је викање кроз зид.

Осим тога, у реклами се истиче све оно што не ваља у процесу повезивања људи на мрежи, а томе је допринела у великој мери и сама друштвена мрежа компаније. Иста та друштвена мрежа је током последње деценије, напорно радила да нас натера да помислимо да је листање слика у објавама и листање самих објава људи са којима смо врло слабо повезани замена за стварно дружење са стварним људима. Нису сви односи и везе између људи једнаки. Ако пратите некога на Твитеру или шаљете захтев за пријатељство на Фејсбуку, то не значи да сте успоставили присан однос нити да сте се с неким уопште повезали. То чак не значи да познајете особу у стварном животу. Проблем је у томе што мислимо да „познајемо“ људе јер се крећемо кроз бесконачан низ пажљиво одабраних фотографија и тренутака које наши „пријатељи“ деле.

Проблем је и у томе што се у успостављању тих веза на мрежи нико посебно не труди, што олакшава „повезивање“ са људима које заправо не познајете. Праве везе – оне које додају стварну вредност нашим животима – захтевају блискост, разговоре и физичку интеракцију. Ако ће Metaверзум бити појачана верзија односа које људи годинама граде на мрежи, нисам сигуран да ће нам бити добро. Сви смо свесни да реклама треба да прода производ. Она не тврди да ће баш тако изгледати свет у будућности којег гради компанија „Фејсбук“, овај, „Meta“. С друге стране, реклама би такође требало да буде хумористична и забавна да би променила утисак о компанији као и да би се, ако је могуће, ставиле у страну све контроверзе које је прате. Међутим, ако реклама представља став компаније и њену визију Metaверзума, онда постоји велики проблем.

Вероватно је неко мислио да та реклама има одличну поруку. Неко је смислио рекламу, одобрио је, одредио буџет, написао сценарио, ангажовао глумце, снимио сцене, заједно монтирао снимке и платио огроман новац телевизијским кућама за њено приказивање. Све то је захтевало велики труд. Помислили бисте да се неко запитао да ли компанија жели да буде повезана са таквим начином представљања. Сасвим сам сигуран да је то тачна представа оног што „Фејсбук“ гради, јер је у потпуности у складу са свим што је компанија до сада изградила. Узгред, није да сам нужно песимиста у вези са Metaверзумом, само сам песимиста у погледу идеје да га „Фејсбук“ створи. Ако нам ова реклама показује како је компанија замислила да направи Metaверзум, онда би требало сви да се забринемо.

Реклама је на https://www.youtube.com/watch?v=CfTC-dPwdLM&t=12s {/xа}

ПРОРАЧУН ИЗНОСА ЗА ПЛАЋАЊЕ