Vodič za migraciju sa Windowsa 7 na Windows 10

Budući da se Windows 7 ubrzano približava krajnjem roku za podršku, vreme je da započnete nadogradnju organizacije na Windows 10. Koristite ovaj planer kao pomoć za osiguranje uspešne migracije.

Autor: Jonathan Hassel

Sve dobre stvari imaju svoj kraj, pa tako ni vladavina Windows-a 7 kao aktivno podržanog, dovoljno dobrog operativnog sistema nije izuzetak. Mada može da vam se čini kao da ste upravo završili naporno prebacivanje svojih Windows XP mašina na Windows 7, pokazalo se da Windows 7 sada ima preko deset godina, najmanje dve i po verzije iza Windows-a 10 (u zavisnosti da li se smatra da je Windows 8.1 samostalna verzija Windows-a), i da se brzo približava kraj Microsoftove podrške, u januaru 2020. godine.
Sve ovo znači da vam treba plan. Osim u nekim graničnim slučajevima, nema mnogo smisla trošiti vreme i novac za prelazak sa Windows-a 7 na Windows 8.1, jer tako dobijate svega još par godina podrške. Pametno ulaganje je preći na Windows 10, kupiti svima skupe Mac-ove, ili (auh!) instaliti Linux na radnu površinu. I dok će mala preduzeća možda moći svima da kupe MacBook-ove ili da pređu na Linux, velike kompanije sa puno softverskog ulaganja u Microsoftov stek nastaviće da koriste Windows, pa tako Windows 10 ostaje jedina opcija.

NAPOMENA: Ako apsolutno morate da bilo koje osetno vreme nakon prestanka podrške ostanete na Windows-u 7, trebalo bi ozbiljno da razmislite o pretplati na produženu podršku za Windows 7 (https://www.computerworld.com/article/3442757/post-retirement-windows-7-patches-not-just-for-the-big-dogs-now.html), koja je dostupna preduzećima svih veličina i nudi bezbednosne ispravke do januara. 2023. - uz naknadu, naravno.
Naravno, prebacivanje svakog većeg broja korisnika iz jednog operativnog sistema u drugi, posebno nekog sa toliko razlika, sjajnih novih objekata i promenjenog lavirinta kao što je Windows 10, nije mali podvig. Tu stiže ovaj vodič. Želim da vam osvetlim razmatranja i radnje koje morate da preduzmete da bi vaša migracija bila uspešna.

Šta je u ovom vodiču?

Započnimo sa spiskom stvari koje treba razmotriti:
• Koja izdanja da izaberete. Servisiranje Windowsa se sada razlikuje od servisiranja Windowsa ranije, sa Utorkom za zakrpe, pakovanjem zakrpa, paketima samo za bezbednost, paketima samo za kvalitet, pakovanjima za bezbednost plus kvalitet, polugodišnjim kanalima, kanalima za dugoročno servisiranje i još mnogo toga. Razumevanje na koji Windows 10 voz da se prijavite i ukrcate je više od pola posla.
• Kako upravljati ciklusom ažuriranja, uključivanjem automatizovanih alata za upravljanje da biste kreirali prstenove ažuriranja, kontrolisali članstvo mašina u tim prstenovima i kako da odložite nadogradnje funkcija da vas ne snađe rizično ažuriranje i da umesto toga održavate oprezan, podržan ritam ažuriranja.
• Kompatibilnost aplikacija. Iako je u ovom trenutku većina verzija popularnog kupovnog softvera dokazano bezbedna za upotrebu sa Windowsom 10, interno razvijeni softver i veb aplikacije možda nisu kompatibilne sa nekim delovima Windows 10 klijenata ili sa svima. Potrebno je rigorozno testiranje kompatibilnosti, a ja ću u ovom vodiču navesti nekoliko saveta i alata koji će vam pomoći da to postignete.
• Obuka korisnika. Po mojoj proceni, korisnički interfejs za Windows 10 je približno 70% isti kao i Windows 7, ali preostalih 30% može biti zaista ubitačno, posebno kada je reč o bežičnim mrežama, lokacijama parametara za kontrolnu tablu, pridruživanju domena i traženje menija Start i Attendanta. U ovom ću vodiču navesti neke linkove dobrih materijala za obuku korisnika koji bi trebalo dobro da vam posluže kao osnovni resurs.

Bez dodatnog okolišenja, počnimo.

Izbor izdanja Windows 10

Jedna od najvažnijih odluka koju ćete doneti je izbor pravog izdanja. Microsoft želi da isporuči Windows 10 kao uslugu, pri čemu je zamisao da se Windows stalno ažurira i neprestano osvežava, za razliku od kupovine jednog broja veleprodajnih licenci za Windows 7, da biste zatim samo sedeli i radili dok ne bi stigla nadogradnja na novu glavnu verziju.

Naravno, mora da postoje neke oznake za razgraničenje među izdanjima operativnog sistema Windows 10, ako Microsoft neće da povećava brojeve verzija (hoće li neko Windows 29?). Pa, postoji par načina na koje Microsoft označava ove „verzije“ operativnog sistema Windows :

Sam broj izdanja, koji je uglavnom u formatu YYMM, tako da je izdanje Windowsa 1709 bilo namenjeno za septembar 2017. (mada nije bilo dostupno do oktobra 2017.), a izdanje 1803 je bilo namenjeno za mart 2018. (i zapravo je počelo da se uvodi krajem aprila).

Kanal koji se odnosi na frekvenciju izdavanja. Zamislite da se Windows isporučuje kroz dve cevi - jednu sa redovnijim, češćim izdanjima, ali sa kraćim vremenskim okvirima za podršku, a drugu sa mnogo ređim izdanjima, ali sa mnogo dužim periodom podrške. Windows 10 sada ima dva kanala:

1. Polugodišnji kanal ili SAC (Semi-Annual Channel), koji cilja dva izdanja godišnje, jedno svakog marta i jedno svakog septembra, mada su to samo ciljevi i mogu da se pomere napred ili nazad. Ključno je to da postoje dva izdanja godišnje, razmaknuta približno šest meseci, a očekuje se da će svako biti u proizvodnji najviše 18 ili 30 meseci, u zavisnosti da li birate prolećno ili jesenje ažuriranje. Pošto taj period istekne, od vas se zahteva da pređete na noviju podržanu verziju u kanalu da biste nastavili da primate ažuriranja i podršku.

Za one koji su neko vreme obraćali pažnju, više ne postoji grana za SAC (Targeted) izdanja sa novim funkcijama narednog izdanja - za svako izdanje postoji samo jedno SAC izdanje.

2. Dugoročni servisni kanal (Long-term Servicing Channel - LTSC), koji dobija novo izdanje svake dve do tri godine. (Možda vam je poznatiji po njegovom ranijem nazivu, Long-term Servicing Branch - LTSB.) Microsoft namerava da se LTSC izdanja koriste na posebnim uređajima poput sprava, prodajnih mašina, medicinskih uređaja, bankomata i slično. Ova LTSC izdanja će se podržavati deset godina od datuma svakog izdanja, po čemu će LTSC biti nešto najbliže Windowsu prošlosti što danas postoji - bar što se tiče podrške.
Pa, šta bi trebalo da odaberete? Zaista zavisi od nekoliko stvari. Kao prvo, Microsoftov savet je da se koriste SAC izdanja uvek kada korisnici stvarno redovno komuniciraju sa svojim mašinama - rad na znanju, kako oni to vole da zovu. Microsoft tvrdi da LTSC treba koristiti samo za rad na uređajima, za jednonamenske industrijske mašine, kioske i slično.

LTSC ne uključuje Microsoft Edge, Microsoftov novi pretraživač koji je zamenio Internet Explorer, i nema Cortanu, ličnog asistenta koji je Redmondov odgovor na Amazon Alexu. Postoji nekoliko drugih „udobnosti “ koje LTSC nema, ali je takođe važno imati na umu da je osnovni OS isti u LTSC kanalu kao i SAC, a podržava se preko šest puta duže nego SAC.

Edge je po svemu sudeći manje sposoban pretraživač od Firefoxa ili Google Chrome-a (iako je sada preuzeo bazu Chromium otvorenog koda, pa će u budućnosti možda postati korisniji), a Cortana ima ograničenu privlačnost za preduzeća, tako da možda nećete mnogo gubiti u pogledu funkcionalnosti ako odlučite da implementirate LTSC izdanja u vašu organizaciju, a istovremeno ste u mogućnosti da izbegnete točak nadogradnji svakih 18 ili 30 meseci koji prati izbor korišćenja SAC-a u celom preduzeću.

Nažalost, LTSC nije bez neugodnosti. Ažuriranja, uključujući važne bezbednosne promene, koje su uključene u SAC izdanja i zakrpe, ne prenose se uvek u LTSC izdanja, uz izuzetak kritičnih bezbednosnih mera. To smo već videli kada su u pitanju nove funkcije zaštite memorije poput Control Flow Guard-a, Structured Exception Handling Overwrite Protection i Windows Hello for Business (izdanje za lokal) - svi su ažurirani u ranijim SAC izdanjima, ali se neće pojaviti za mašine koje izvršavaju LTSC izdanje dok ne budu nadograđene na LTSC verziju 1809, koja je izašla u novembru 2018. godine i trenutno je poslednja LTSC verzija. Sledeće LTSC izdanje očekuje se krajem 2021. godine.

Čak i vaš izbor verzija Microsoft Office-a treba da se usaglasi sa odabirom vašeg Windows kanala. Office 2019 podržava LTSC, ali ne i njegov prethodnik Office 2016, a verzija Office 365 „ProPlus“ zasnovana na pretplati (koju većina ljudi kupuje ovih dana) nije podržana ni u jednoj LTSC verziji - što mi se čini čisto veštačko ograničenje namenjeno da vas gurne u SAC i dalje od LTSC-a.

Mislim da je zamisao da se LTSC ograniči na uređaje i sprave pomalo kruta. Ako imate mašine u pozivnom centru, školskoj laboratoriji računara ili drugom računarskom okruženju koje se ne menja često, koristi relativno zaključen skup aplikacija i uglavnom je više statičke prirode, razmislite o primeni LTSC izdanja . To je posebno moćna taktika ako se ova grupa mašina ne oslanja na lokalno instaliranu kopiju Microsoft Office-a, posebno u okruženjima u kojima bi besplatni LibreOffice odgovarao za lokalne instalacije ili gde je na raspolaganju Remote Desktop Services koji bi mogao da omogući pristup aplikacijama iz paketa Office.

S druge strane, za radnike na razvoju znanja, mobilne profesionalce i telekomunikacijske korisnike, izbor SAC izdanja je pravi način, jednostavno da bi se što više koristila Microsoftova podrška. Ali koja SAC izdanja? Zaista zavisi od sezone. Sva jesenska izdanja operativnog sistema Windows 10 (onih sa brojem verzije xx09) za izdanja Windows 10 Enterprise i Education imaće 30 meseci podrške, u odnosu na 18. Mislim da se može pretpostaviti da su ova jesenska izdanja ekvivalentna servisnim paketima, sa ažuriranjima kvaliteta i ispravkama koje zaslužuju da se instaliraju pre, a ne kasnije. To je pristup koji Microsoft primenjuje sa Windowsom 10 1909, a ComputerWorld očekuje da će buduća jesenska izdanja slediti ovaj obrazac.

Teoretski, to su dve godine i šest meseci podrške za određeno jesensko izdanje polugodišnjeg kanala, ali ako novo ažuriranje ne instalirate odmah (što je u prošlosti bila problematična strategija), zapravo nećete dobiti toliko dug prozor za podršku. Sat počinje da otkucava čim se izda pojedino ažuriranje, tako da ako sačekate šest meseci da ga instalirate, prozor za podršku će se završiti 24 meseca nakon toga. Ipak, to je značajno bolje nego što biste imali sa 18-mesečnim prozorom; čekanje od šest meseci za instaliranje izdanja vam u tom scenariju daje samo 12 meseci podrške.

Pogledajmo jedan primer: Windows 10 verzija 1909 trebalo bi sa se objavi ovog meseca, u novembru 2019. Ako je nadogradite na proleće 2020., s njom možete da ostanete do proleća 2022., kada joj ističe prozor podrške. U tom trenutku možete da preskočite izdanja 2003, 2009 i 2103 i pređete direktno na Windows 10 verziju 2109, koja će biti objavljena šest meseci pre toga, u jesen 2021. Tako ćete ostati iza rizičnih novotarija i prepustiti drugima da otkrivaju ogromne probleme i pitanja stabilnosti koja su danas nažalost deo Windows ažuriranja, a istovremeno dobijate solidne dve godine podrške za svaku verziju.

Ali budite oprezni, jer ova 30-mesečna ljubaznost ne važi za prolećna SAC izdanja (to jest, ona sa brojevima verzija xx03); ona još uvek imaju samo 18 meseci podrške od trenutka kada je ažuriranje objavljeno. Ipak, Microsoft je za dva prethodna prolećna izdanja produžio prozor podrške na 30 meseci: Verzija 1703, objavljena u aprilu 2017., podržava se do 8. oktobra 2019, a verzija 1803, objavljena u aprilu 2018, podržava se do 10. novembra 2020 .

Evo mojih preporuka:

Izbegavajte prolećna izdanja u potpunosti. Pravite se da ona ne postoje, za potrebe preduzeća. To su uglavnom ažuriranja funkcija orijentisanih na potrošača i ne uživaju prošireni prozor podrške koji imaju jesenska izdanja.

Pređite na izdanje 1809 čim vam bude praktično. Verzija 1809 označena je kao "spremna za rad" 28. marta 2019, i sveukupno je dobar cilj za trenutne napore nadogradnje. U ovom trenutku zaista nema smisla prelaziti na bilo koju raniju verziju, s obzirom na nestabilne vremenske okvire podrške i ukupan kvalitet verzije 1809 i njenih ažuriranja kvaliteta nakon objavljivanja.

Izaberite ritam. Ako želite da nadograđujete sve svoje mašine svake dve godine, možete pokušati da uzmete jedno prethodno jesenje izdanje, a zatim nakon 18 meseci nadogradite na sledeće jesensko izdanje staro pola godine. (Nakon toga možete da nadograđujete svake dve godine.) Pošto se uhodate, uvek ćete instalirati jesenja izdanja na proleće, šest meseci nakon što se objave.

Eksplicitno napisan, plan izgleda ovako, sa nadograđivanjima zakazanim na kraju prozora podrške za svako izdanje:

• Izdanje 1809 je spremno za upotrebu sada i trebao bi da se nadogradi u prvom kvartalu 2021 na izdanje 2009.
• Izdanje 2009 trebalo bi da bude spremno za primenu u proleće 2021. godine i trebalo bi da se nadogradi u prvom kvartalu 2023. godine na izdanje 2209.
• Izdanje 2209 trebalo bi da bude spremno za primenu u proleće 2023. godine i trebalo bi da se nadogradi u prvom kvartalu 2025. na izdanje 2409.

Za veće kuće možda bi trebalo da razmotrite usporeni ritam tako da je možda polovina vaših mašina u proizvodnji sa 1809. od jeseni 2019. godine (to je sada). U proleće 2020. polovina prelazi na 1909. a polovina ostaje na 1809. Zatim u proleće 2021. godine nadogradite preostale 1809 na 2009, a u proleće 2022. pomerite one sa 1909 na 2109, i tako dalje. U ovom ritmu nadograđujete nešto svake godine, ali pomerate samo deo svojih mašina, tako da će svi problemi biti manjeg obima, a vi ćete steći više iskustva sa izdanjima dok ih budate postavljali.

Ako želite ovaj postepeni ritam, možete da koristite sledeći vodič:

Grupa jedan
• Sve što imate treba nadograditi u prvom kvartalu 2020. godine na izdanje 1909.
• Izdanje 1909. bi trebalo da bude spremno za primenu u proleće 2020. godine i trebalo bi ga nadograditi u prvom kvartalu 2022. godine na izdanje 2109.
• Izdanje 2109 bi trebalo da bude spremno za primenu u proleće 2022. godine i trebalo bi ga nadograditi u prvom kvartalu 2024. na izdanje 2309.

Grupa dva
• Izdanje 1809 bi sada trebalo da bude uvedeno na sve mašine ove grupe i trebalo bi da se nadogradi u prvom kvartalu 2021 na izdanje 2009.
• Izdanje 2009 bi trebalo da bude spremno za primenu u proleće 2021. godine i trebalo bi da se nadogradi u prvom tromesečju 2023. godine na izdanje 2209.
• Izdanje 2209 trebalo bi da bude spremno za primenu u proleće 2023. godine i trebalo bi da se nadogradi u prvom kvartalu 2025. na izdanje 2409.

Upravljanje implementacijom Windowsa 10

Jednom kada odaberete kanal, vreme je da upravljate glavnim delom migracije: kako preneti nove delove na mašine. Većina nas ima već postavljene sisteme za rad sa slikama i oni obično sasvim dobro rade sa Windowsom 10, pa da biste pristupili početnoj migraciji - zamenite na disku Windows 7 i Windows 8.1 sa Windowsom 10 - koristeći bilo koji alat za obradu slika.

Sledeći korak je odlučivanje šta treba da uradite nakon što stavite Windows 10 na mašine u organizaciji. Microsoft-ove zvanične smernice uključuju procenu i uvođenje novih SAC izdanja u tri glavne faze: 

• Planiranje i priprema, koji se uglavnom sastoje od primene probnih gradnji Windows Insidera na izabranu grupu mašina za testiranje i razvoj, tako da možete da pratite šta stiže i da izvršite neko početno testiranje kompatibilnosti.
• Ciljano raspoređivanje, koje se sastoji od izbora grupe pametnih korisnika ili mašina u raznim konfiguracijama da prime najnoviji SAC koji nameravate prvo da uvedete, tako da njegovo korišćenje može da se potvrdi i problemi se dokumentuju pre šireg uvođenja.
• Široko implementiranje, što je završna faza nakon što su vas vaši „beta“ korisnici i vaše Insider testiranje uverili da izdanje neće da uvede neke predvidljive greške ili probleme u vašu organizaciju.

Microsoft ne daje predloge vremenskih okvira za svaku od ovih faza, ali predlažem vam da procenjujete Insider verzije onoliko često koliko želite - možda je ovde najkorisniji Insider Slow Ring, jer Insider Fast Ring ima puno grešaka koje se uglavnom isprave pre nego što verzija pređe na Slow Ring. Za više informacija o Microsoft-ovom programu Windows Insider i njegovim prstenovima pogledajte „Kako odabrati pravi Windows 10 kanal izdanja.“ (https://www.computerworld.com/article/3220429/microsoft-windows/how-to-choose-the-right-windows-10-release-channel.html).

Zatim provedite oko mesec dana do šest nedelja (ne oko praznika) u ciljanoj fazi razmeštanja. Mesec dana ovde dozvoljava vašim pametnim korisnicima i vašoj dobro odabranoj grupi „lutaka za testiranje sudara“ da zaista prorade SAC izdanje i uoče glavne probleme koji iskrsavaju.

Ali kako konfigurisati tu grupu lutaka za testiranje sudara? Tu nastupaju grupe za raspoređivanje.

Stvaranje grupa za razmeštanje i upravljanje grupama

Postoje u biti dva načina upravljanja grupama za implementaciju za ovaj novi pristup „Windows kao usluga“: pomoću System Center Configuration Manager-a, alata koji verovatno već imate ako ste u velikoj organizaciji, ili pomoću Microsoft Intune-a, zasnovanog u oblaku kao servis za upravljanje uređajima namenjen manjim firmama koje ne žele da ulažu u licence System Center-a. Postoji i pomalo „hakerski“ način za kontrolu ažuriranja, koji ću takođe obraditi.

System Center Configuration Manager

Upravitelj konfiguracije centra sistema je zver, a svaka primena je različita. Uvođenje i pokretanje System Centra daleko premašuje okvira ovog članka, ali srećom, Microsoft ima sjajne resurse koji detaljno opisuju kako da konfigurišete postavke ažuriranja i razmeštanja sistema Windows 10. Evo nekoliko stvari koje vam predlažem da pogledate ako ste zainteresovani za upotrebu System Centra za upravljanje implementacijama Windowsa 10:
• Uvedite Windows 10 u testnu laboratoriju koristeći SCCM (https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/windows-10-poc-sc-config-mgr)
• Instalirajte ispravke Windowsa 10 koristeći SCCM (https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/update/waas-manage-updates-configuration-manager)

Windows Intune

S druge strane, pomoću kreditne kartice i nekoliko sati rada sa Group Policy, Microsoft Intune može biti odličan način za testiranje kontrole vaših grupa za razmeštanje. Komponente iz "Windows as a Service" Intune nudi u Windows Update for Business ili WUB, što je pomalo kao sledeća verzija Windows Server Update Services. WUB vam omogućava da postavite strategiju uvođenja i podesite izbor kanala i vremenskog odgađanja za različite grupe uređaja, zvane ring, za potpuno upravljanje i postavljanje novih izdanja operativnog sistema Windows 10. Pored toga, WUB može da zaustavi postavljanje novih izdanja bilo kojoj od ovih grupa ako se vaše grupe za testiranje nađu u problemima kompatibilnosti u vašem okruženju, a možete prilagoditi i način na koji se ažuriranje dešava, uključujući u koje vreme se ažuriranje odvija, da li je tiho i radi bez nadzora i da li se ponovno pokretanje vrši automatski ili ne .

Prvo se prijavite na portal Azure Intune. Pređite na More Services, Monitoring + Management i dole do Intune. Na listu Intune odaberite Software Updates, a zatim izaberite

Manage, pa pritisnite Windows 10 Update Rings. Zatim pritisnite Create da biste pokrenuli novi prsten.
1. Unesite ime i opis prstena.

2. Izaberite Settings.

3. Na ekranu Settings izaberite neko od sledećih pitanja i utvrdite svoje izbore:
• Servisni kanal (Servicing channel): Izaberite kanal za ovaj prsten.
• Ažuriranja Microsofta (Microsoft updates): Izaberite da li ovaj prsten dobija Microsoft ispravke, kao i nova izdanja.
• Windows drajveri (Windows drivers): Izaberite da li želite da uključite nove drajvere uređaja za komponente na sistemima u ovoj ciljnoj grupi.
• Ponašanje automatskog ažuriranja (Automatic update behavior): Izaberite kako sistemi u ovoj grupi skeniraju, preuzimaju i instaliraju ažuriranja.
• Period odlaganja za ažuriranje kvaliteta (dani) (Quality update deferral period (days)): Odaberite broj dana, do 30, da bi se ažuriranja kvaliteta odložila nakon početnog puštanja u rad. Obično izlaze prvog utorka svakog meseca.
• Period odlaganja za ažuriranje karakteristika (dani) (Feature update deferral period (days)): Izaberite broj dana, do 180 (šest meseci!), koliko će se za sisteme u ovom prstenu ažuriranja funkcija odložiti nakon početnog puštanja.

4. Nakon dovršetka početne konfiguracije, možete podesiti koliko dugo se odlaže ažuriranje funkcija. Evo, ukratko, kako to funkcioniše. Uzmimo za primer sledeći scenario: Izabrali ste polugodišnji kanal i period odlaganja od 60 dana. Ako ažuriranje funkcija postane javno dostupno 15. januara, uređaji neće učestvovati u ažuriranju do marta, 60 dana kasnije. To je prilično jednostavno.

Međutim, ako ste odabrali polugodišnji kanal (NE targeted) i period odlaganja je 60 dana, onda ako je neko dato ažuriranje funkcija javno dostupno preko Windows Update-a kao Semi-Annual Channel (Targeted) u januaru, onda tri meseca kasnije u martu ta se funkcija ažuriranja „promoviše“ u redovan polugodišnji kanal, pa će vaši uređaji dobiti ažuriranje funkcija u maju, 60 dana pošto to januarsko izdanje postane redovno u SAC kanalu.

5. Takođe ne zaboravite da izaberete optimizaciju isporuke. Preporučujem da izaberete HTTP Only, ili 0, za najveću bezbednost. Ostale opcije uključuju druge uređaje na vašoj mreži u keširanje ažuriranja među ravnopravnim uređajima radi lakše isporuke, što mi se čini potencijalnim bezbednosnim rizikom.  Pošto završite, pritisnite dugme OK. Kada se vrati ekran Create Update Ring, pritisnite dugme Create.

Jeftini način: ažuriranje sa Windows Server Update Services

Nadogradnje funkcija se u uobičajenoj korporacijskoj instalaciji isporučuju putem Windows Server Update Services, a ne direktno iz Microsoft Update-a. To znači da mašine na vašoj mreži komuniciraju sa WSUS-om i mogu da im se isporučuju samo ažuriranja koja vaša pojedinačna instalacija WSUS-a ima u svom spremištu. Dakle, pošto ove mašine zavise od toga šta vaša WSUS instalacija sinhronizuje iz Microsoft Update-a, mogli biste putem WSUS administracione konzole da odbijete da preuzmete ažuriranje funkcija, a to bi eliminisalo mogućnost da se mašine koje pronalaze svoje nadogradnje putem WSUS implementacije ažuriraju na novo izdanje - to jest sve dok ne dozvolite da vaša WSUS implementacija sinhronizuje bilo koje konkretno ažuriranje funkcija. Ovo eliminiše granularnost koju dobijate uspostavljanjem ciljnih grupa za testiranje ažuriranja i zvaničnih prstenova za implementaciju ažuriranja, ali to je možda i najjednostavniji način ostvarivanja apsolutne kontrole nad rokovima ažuriranja.

Prilično je jednostavno omogućiti i onemogućiti ažuriranja. Koristite administratorsku alatku Windows Server Update Services koja se obično nalazi u meniju Start ispod Administrative Tools, a zatim kada se učita uslužni program MMC, sa leve strane proširite Options, pa pritisnite Products and Classifications. Potvrdite i uklonite potvrde za Windows 10 i Windows 10 LTSB u stablu Products kako smatrate prikladnim (potvrdite da biste sinhronizovali i učinili dostupnim ažuriranja funkcija; uklonite potvrdu da biste ih učinili nedostupnim), a zatim pritisnite dugme OK. Kada kompletirate biranje, pritisnite čvor Synchronizations u levom oknu, pa izaberite Synchronize Now, a WSUS će povući ažuriranja koja su vam potrebna.

Testiranje kompatibilnosti aplikacija

Jedan od ključnih zadataka orkestriranja ukupne migracije u Windows 10 jeste osiguravanje da su aplikacije koje redovno koristite kompatibilne sa novim izdanjem. Tradicionalno, ovo je bio svojevrsni jednokratni posao, jer je, recimo, prelazak sa XP-a na Windows 7 bilo jedno instaliranje. Ali sada, kada se Windows 10 neprekidno servisira, administratori moraju znatno više da nadgledaju kompatibilnost nego ranije. Prvi korak je kreiranje liste svih aplikacija koje se koriste u vašoj organizaciji, od očiglednih kandidata kao što su Microsoft Office i SAP do najmanjih uslužnih programa koji se koriste na udaljenoj radnoj stanici negde u filijali. Za to ćete najradije da koristite neki sistem softverskog inventara, kao što je System Center; ako nemate nijednu od ovih glavnih lista za svoju organizaciju ovo je sjajna prilika da je zaista kreirate. Takođe bi trebalo da uključite veb aplikacije, jer se Microsoft Edge podrazumeva za korisnike koji su nadograđeni na Windows 10; Edge ima probleme kompatibilnosti sa određenim stranicama koje ćete morati da testirate da biste ih ublažili ili uklonili.

Sada napravite verziju ove liste u kojoj ćete dati prioritete po tome koliko je aplikacija kritična za poslovanje. Predlažem da ovde kriterijum bude softver koji nije u globalnoj upotrebi, sortiran prema broju korisnika, s obzirom na to da možemo očekivati da će se većina kupovnog softvera u ovom trenutku ponašati prihvatljivo za Windows 10. Aplikacije pisane u kući mogu da prouzroče probleme, a ako sortirate prema broju instaliranih instanci, počećete od najčešće korišćenih aplikacija i na taj način se možete izboriti sa testiranjem.

Microsoft na svojoj stranici za strategiju servisiranja tvrdi: „ Pre pilot faze bi trebalo testirati samo najkritičnije poslovne aplikacije; sve ostalo može se testirati nakon toga “, što mi se čini vrlo agresivno (i glupo). Ako vaši zaposleni ne vole poremećaje, trebalo bi pre pilot faze testirati i popularne domaće aplikacije, posebno ako se one dosta oslanjaju na veb stranice ili su starije, pa je veća verovatnoća da se oslanjaju na pozive procedura i komponente koje više nisu podržane u Windowsu 10.

Zatim možete koristiti kombinaciju alata da biste zaista iskopali razlike:
• Ručno testiranje, što znači podvrgavanje aplikacija testiranju putem upotrebe, samostalno ili sa grupom pilot korisnika, obično u kombinaciji sa vašim prstenovima ažuriranja i vašom pilot grupom. Ovo zahteva puno vremena, ali je vrlo efikasno.
• Upgrade Analytics, koji je iznenađujuće sveobuhvatan skup automatizovanih testova koji su vam dostupni ako se pretplatite na opcionalni Microsoftov Operations Management Suite (OMS). Ovo funkcioniše tako što analizira izvršni kôd i traži „vruće tačke“, uobičajene markere procedura i API poziva koji neće funkcionisati sa novim bezbednosnim modelima Windowsa 10.

Obuka korisnika

Javiće se prilična količina pritužbi korisnika u vezi sa „premeštenim stvarima“ u operativnom sistemu Windows 10, ali Microsoft pametno pruža mnogo informacija za IT, uključujući kako da obaveštavate o vašoj migraciji i servisiranju, kao i uputstva za krajnje korisnike spremne za štampanje: o povezivanju štampača, o korišćenju radne površine, o načinu korišćenja AutoVPN-a za tunelovanje u organizaciju i još mnogo toga. Sve te materijale možete pronaći na Microsoftovom veb sajtu „Windows 10 end user readiness “.

I ne zaboravite Computerworld-ov sopstveni „ Windows 10 cheat sheet “, vodič za korisnike koji pokriva interfejs, funkcije i prečice u Windows-u 10. Konačno, naš članak „5 načina da se Windows 10 ponaša kao Windows 7“ (https://www.computerworld.com/article/3291277/microsoft-windows/how-to-make-windows-10-act-like-windows-7.html) sadrži nekoliko saveta kako da se Windows 10 konfiguriše tako da korisnicima Windowsa 7 izgleda malo poznatiji.

Poslednja reč

Prelazak na Windows 10 je događaj. Između osiguravanja da vaše aplikacije budu kompatibilne, dobijanja prava na izbor izdanja, razumevanja životnog ciklusa podrške, kontrole Windows-a kao usluge od ovog trenutka i obrazovanja vaših korisnika, vaša migracija će značiti puno posla. Nadamo se da će se isplatiti za vaše poslovanje.
Ova priča je prvobitno objavljena u junu 2018. godine, a nedavno je ažurirana u novembru 2019. godine.

Izvor: ComputerWorld