Novi kalifornijski zakon o zaštiti privatnosti ne odnosi se na Fejsbuk

Kompanija tvrdi da nije u obavezi da poštuje novi kalifornijski zakon koji će stupiti na snagu u januaru sledeće godine, jer, kako kaže, ne bavi se prodajom korisničkih podataka.
Novi sveobuhvatni zakon koji je izglasan u Kaliforniji poznat pod nazivom Kalifornijski zakon o zaštiti privatnosti korisnika ( California Consumer Privacy Act­­CCPA ) stupa na snagu u januaru sledeće godine i donosi ogromne promene u procesu koji poslovne kompanije koriste da bi prikupljale i koristile lične podatke stanovnika te države. Naravno, te će promene u praksi uticati na svakoga pošto uopšte nije praktično da kompanija drugačije tretira stanovnike različitih država, posebno ako ima mnogo toga da izgubi. Zakon zahteva da kompanije obaveste svoje korisnike koje podatke od njih prikupljaju, kako ih koriste i kada ih prodaju. Prema zakonu, korisnicima je potrebno obezbediti mogućnost da zabrane prikupljanje podataka, pregledaju prethodno prikupljene podatke i da, konačno, obrišu svoje lične podatke. Sve se to odnosi na skoro sve kompanije, ali posebno na tehnološke kompanije koje prate svaki naš korak na mreži.

Osim na Fejsbuk, или je bar tako kompanija zaključila u odnosu na promene koje donosi novi zakon. Prema pisanju jednog časopisa, Fejsbuk veruje da njeno prikupljanje podataka pomoću tragača ne podrazumeva prodaju podataka koja je navedena u kalifornijskom zakonu. Prema tome, kompanija ne mora da sprovodi nikakve promene.
Glavni argument koji Fejsbuk navodi je da njena uobičajena poslovna aktivnost koja se sastoji u stvaranju profila o vama, praćenu vaše aktivnosti na internetu i konačno, omogućavanju oglašivačima da vas ciljaju reklamama na osnovu tih informacija, ne predstavlja prodaju vaših ličnih podataka. Uz to dodaje da je svojim korisnicima već pružila mogućnost da sasvim jednostavno upravljaju svojom privatnošću i da shvate koje izbore imaju u vezi sa svojim podacima.

Čekajte, to je stvarno tako?

Naravno. Kompanija je već sprovela neke promene u postavkama koje vam tehnički omogućavaju određeni nivo kontrole nad informacijama. Ipak, evo jednog kratkog pitanja: Da li znate kako da isključite oglase treće strane? Možete li da omogućite или onemogućite kompaniji da deli vaše podatke sa spoljnim programerima? Da li znate kako da podesite postavke oglasa? Možete li da odredite koje će aplikacije imati pristup vašem profilu?

Pretpostavljam da nemate pojma odakle treba da počnete. U stvari, da biste na svako pitanje odgovorili, odnosno, da biste sve to uspeli da izvedete, trebalo bi da prođete brojne korake uz, takođe, brojne klikove kroz razne menije i postavke. Zbunjeni ste? U tome i jeste poenta. Većina ljudi vrlo brzo odustane kad treba da promeni postavke, što za Fejsbuk znači da nastavlja sa uobičajenim poslom. Zanimljivo je to što je zakon donet baš zbog kompanije Fejsbuk. Samo da spomenemo da je zbog posebnog uvida u njeno poslovanje tokom protekle godine, do pre nekoliko meseci platila rekordnih pet milijardi dolara zbog narušavanja privatnosti svojih korisnika.

Ne mogu da zamislim nijednog ozbiljnog posmatrača koji misli da se novi zakon ne može primeniti na Fejsbuk. Možda jedino Marka Zakerberga, ali setimo se da lično on tvrdi da je najveća vrednost njegove kompanije sloboda govora dok istovremeno ističe algoritam koji odlučuje o tome koji su izrazi suviše napadni, a koje uopšte ne treba da vidite.
Isti taj Mark Zakerberg predvodi kompaniju koja vrlo neodređeno govori o tome koje podatke prikuplja i užasno je opušten kad je u pitanju zaštita vaše privatnosti i vaših ličnih podataka. Ista ta kompanija ostvaruje ogromnu zaradu unovčavanjem vaših podataka.

Da li tehnički prodaje vaše podatke u određenom zakonskom smislu moglo bi se razmatrati u semantičkom domenu. Ipak, smatram da bi jedino Fejsbuk mogla ne trepnuvši da tvrdi da nije doslovno u poslu unovčavanja vaših podataka iako ih čini dostupnim onom ko ponudi najveću cenu. Naravno, kad ste stvorili društvenu mrežu sa dve i po milijarde korisnika i postali najbogatija osoba na svetu tako što ste sami stvarali sopstvena pravila, nije teško shvatiti zbog čega smatrate da se tamo neki novi zakon o zaštiti privatnosti ne odnosi na vas. Pretpostavljam da se država Kalifornija i njeni stanovnici neće složiti sa stavom Marka Zakerberga.

5645-novi-kalifornijski-zakon-o-zastiti-privatnosti-ne-odnosi-se-na-fejsbuk