Zakerberg planira da objedini WhatsApp , Instagram i Messenger

Mark Zakerberg planira da objedini servise za razmenu poruka koji pripadaju društvenoj mreži „Fejsbuk“, dakle, govorimo o aplikacijama WhatsApp , Instagram i Messenger . Tako će direktor imati veću kontrolu nad delovima kompanije dok mu poslovanje trpi sve žešće napade zbog već dobro poznatih skandala. Servisi za razmenu poruka će nastaviti da funkcionišu kao samostalne aplikacije, ali njihova osnovna tehnička infrastruktura biće objedinjena, kako su navela četiri stručnjaka angažovana na projektu. Na taj način, objediniće se tri najveće svetske mreže za razmenu poruka, koje zajedno imaju preko 2,6 milijardi korisnika koji će prvi put moći da komuniciraju sa različitih platformi. Pokrenuti projekat će potencijalno promeniti navike milijardi ljudi u korišćenju aplikacija pri povezivanju i komunikaciji, a to će istovremeno pojačati kontrolu društvene mreže nad njima i pored toga, pokrenuti nova pitanja o monopolističkom položaju, privatnosti i bezbednosti. Takav postupak pokazuje kako Mark Zakerberg sprovodi kontrolu i nad tim delovima kompanije iako je obećao da će ih ostaviti da samostalno posluju.

Plan koji je još u početnoj fazi – konačno ostvarenje očekuje se krajem ove или početkom naredne godine – zahteva da hiljade zaposlenih u kompaniji izmene način funkcionisanja sva tri servisa na njihovom osnovnom nivou, izjavili su stručnjaci angažovani u projektu koji su želeli da ostanu anonimni zbog poverljivosti celog procesa.
Zakerberg je zahtevao da sve objedinjene aplikacije moraju podržavati opciju šifrovanja, što je najvažniji korak u zaštiti poruka čiji sadržaj ne sme biti dostupan nikom osim onima koji ih razmenjuju.

Kompanija je u jednoj od izjava naglasila da želi da „napravi najbolji servis za razmenu poruka za svoje korisnike; ljudi žele da razmena poruka bude brza, pouzdana i poverljiva.“ Uz to je dodala: „Radimo na unapređenju naših servisa za razmenu poruka, insistiramo na tome da budu šifrovane i želimo da se naši korisnici lakše povežu sa porodicom i prijateljima.“

Povezujući infrastrukture aplikacija, Zakerberg se nada da će povećati upotrebu društvene mreže, navesti korisnike da se što više zadržavaju unutar kompanijinog ekosistema i odvući ih od konkurentnih servisa za razmenu poruka koje nude kompanije „Epl“ i „Gugl“. Štaviše, ako ljudi više koriste aplikacije društvene mreže, kompanija će povećati poslovanje u oglašavanju или će dodati nove servise koji će joj donositi zaradu.

Napomenućemo da promena dolazi posle dvogodišnjeg ispitivanja osnovne uloge društvene mreže „Fejsbuk“, koja je oštro kritikovana zbog mešanja u predsedničke izbore i širenje lažnih informacija. Mnogi nemili događaji u vezi sa njenim funkcionisanjem doveli su usporenog razvoja i uništili su joj reputaciju i izazvali negodovanje mnogih pravnika i zakonodavaca. Zakerberg se neprestano izvinjavao i obećavao da će rešiti probleme.

Povezujući sve aplikacije društvene mreže, Zakerberg je prekršio obećanje dato kompanijama „ WhatsApp “ i „ Instagram “, koje su bile samostalne kad ih je kompanija „Fejsbuk“ kupila. U vreme preuzimanja kompanija, Zakerberg im je obećao da će biti u velikoj meri nezavisne od matične kompanije. (Aplikacija Messenger je nastala u „Fejsbuku“ 2014. godine.)

Od kada su postale deo društvene mreže, kompanije „ WhatsApp “ i „ Instagram “ su značajno napredovale, što je navelo Zakerberga da promeni prvobitnu odluku. Veruje da bi čvršće povezivanje servisa doprinelo dugoročnijem napretku cele porodice aplikacija društvene mreže i da bi, na taj način, postale mnogo korisnije. Zakerberg je mesecima smišljao plan, da bi ga pred kraj 2018. predstavio svojim zaposlenima.

Međutim, ta njegova zamisao izazvala je nemire u kompaniji. Osnivači društvene mreže „ Instagram “ Kevin Sistrom i Majk Kriger su iznenada napustili kompaniju prošle jeseni pošto je Zakerberg počeo da im se meša u poslovanje. Osnivači servisa WhatsApp su otišli iz sličnih razloga. Nedavno se nekoliko desetina zaposlenih u istom servisu sukobilo sa Zakerbergom zbog integracije kao i tokom sastanka u decembru.

Plan integracije pokrenuo je i pitanja privatnosti zbog mogućeg procesa deljenja podataka korisnika između servisa. Dok aplikacija WhatsApp zahteva samo broj telefona novog korisnika, „Fejsbuk“ i njen servis za razmenu poruka Messenger traže od korisnika da prijave svoj pravi identitet.

Iako u kompaniji kažu da još nisu sasvim sigurni kako će funkcionisati integrisani servisi i da je za to potrebno izvesno vreme, čuju se upozorenja da bi projekat mogao da ima užasne posledice po korisnike interneta, ali i po privatnost i očuvanje konkurentnosti na tržištu.

Predstavnik demokrata iz Kalifornije upozorava da je trebalo obratiti pažnju kad je „Fejsbuk“ preuzimala „ Instagram “ i „ WhatsApp “, što danas izgleda kao horizontalno objedinjavanje koje pokreće pitanja o monopolističkom položaju. Koliko bi svet bio drugačiji danas da Fejsbuk treba da se na tržištu takmiči sa kompanijama „ Instagram “ i „ WhatsApp “.

Ljudi u mnogim zemljama koriste jedan или dva servisa za razmenu poruka. U Kini je to WeChat, inače vlasništvo „Tencenta“, dok se WhatsApp uglavnom koristi u Južnoj Americi. U Sjedinjenim Državama broj servisa je znatno veći.

Za kompaniju „Fejsbuk“ objedinjavanje je i način da se zaradi novac od poslovanja „ Instagram a“ (donosi malu zaradu, ali ne od oglašavanja) i „ WhatsApp -a“ (donosi neznatnu zaradu). Zakerberg i dalje nema jasnu zamisao kako bi došao do zarade integracijom servisa. Pretpostavlja se da bi to mogao da bude neki novi oblik oglašavanja или neki servis koji bi kompanija naplaćivala.

Neki zaposleni u kompaniji „Fejsbuk“ bili su zbunjeni Zakerbergovim insistiranjem da integriše servise, a neki ogorčeni jer je 2014. godine kad je preuzimao „ WhatsApp “ za 19 milijardi dolara obećao da će joj obezbediti nezavisnost. Na sastancima sa zaposlenima u „ WhatsApp -u“ Zakerberg nije imao direktan odgovor na pitanja o insistiranju na objedinjavanju servisa. Stručnjaci su izračunali da bi broj korisnika Fejsbuka neznatno porastao u Americi. Pošto pravog odgovora nema, nekoliko zaposlenih je odlučilo da napusti servis.

S tehničke strane, objedinjavanje ta tri servisa predstavlja pravi izazov. Za razliku od Messenger -a i Instagram a, WhatsApp ne skladišti poruke i čuva minimalni broj podataka o korisniku. To je trenutno jedini servis od ova tri koji podrazumevano ima opciju šifrovanja poruka. Šifrovane poruke već odavno podržavaju oni koji se bore za očuvanje privatnosti na mreži jer se plaše da bi vlade или hakeri mogli da pristupe ličnim porukama korisnika. To će dovesti „Fejsbuk“ do novih problema posebno zbog njene (ne)sposobnosti da primeti i spreči širenje nezakonitih aktivnosti или pogrešnih informacija.

Prošle godine, stručnjaci su se namučili dok su konačno pronašli proceduru koja im je omogućila da prate poruke na servisu WhatsApp pre izbora u Brazilu. Nedavno je servis ograničio koliko puta se poruka može proslediti da bi tako smanjio širenje lažnog sadržaja.

5203-zakerberg-planira-da-objedini-xa-whatsapp-xa-xa-instagram-xa-i-xa-messenger-xa