Hiljade aviona i brodova suočavaju se sa ometanjem GPS-a i greškama u njegovom funkcionisanju. Stručnjaci upozoravaju da bi ti napadi mogli da utiču na kritičnu infrastrukturu, komunikacione mreže i mnoge druge funkcije.
Poremećaj funkcionisanja GPS usluga počeo je da se pogoršava na Božić. Avioni i brodovi koji su se kretali oko južnog dela Švedske i Poljske izgubili su vezu, jer im je neko ometao radio-signale. Od tada se oblast oko Baltičkog mora, uključujući Nemačku, Finsku, Estoniju, Letoniju i Litvaniju, suočava sa neprestanim i upornim napadima na GPS sisteme.
Poslednjih meseci, desetine hiljada aviona koji lete u toj oblasti prijavili su probleme sa navigacionim sistemima usred široko rasprostranjenih napada ometanjem, zbog kojih GPS može da postane nefunkcionalan. Kako se broj napada povećava, Rusija se sve češće smatra glavnim krivcem, a stručnjaci za programe otvorenog koda koji prate izvor napada, došli su do ruskih oblasti, kao što je Kalinjingrad. U jednom trenutku, poremećaj signala je trajao bez prestanka 47 sati. Pre nekoliko dana, dogodio se jedan od najozbiljnijih incidenata do sada. Naime, avio-kompanija Finnair je otkazala letove za Tartu u Estoniji na mesec dana, nakon što su dva njena aviona morala da odustanu od sletanja i vrate se zbog ometanja GPS signala.
Ometanje u baltičkoj oblasti, koje je prvi put primećeno početkom 2022. godine, samo je vrh ledenog brega. Poslednjih godina došlo je do brzog porasta broja napada na GPS signale i šire satelitske navigacione sisteme, poznate kao GNSS (Globalni satelitski navigacioni sistemi), uključujući one u Evropi, Kini i Rusiji. Napadi mogu da ometaju signale i tako ih čak izbace iz mreže. Drugi, opet mogu da lažiraju signale zbog čega se avioni i brodovi pojavljuju na pogrešnim lokacijama na mapama. Ne samo oblast Baltika, već i područja ratnih zona oko Ukrajine i Bliskog istoka doživela su nagli porast broja ometanja GPS-a, uključujući blokiranje signala koje je trebalo da ometa vazdušne napade.
Trenutno, vlade i stručnjaci za bezbednost u oblasti telekomunikacija i avio-kompanija sve više upozoravaju na ometanja koja mogu da izazovu ozbiljne katastrofe. Ministri spoljnih poslova Estonije, Letonije i Litvanije okrivili su Rusiju za probleme sa GPS-om na Baltiku i rekli da pretnje treba shvatiti ozbiljno.
„Ne možemo da isključimo da je postojeće ometanje oblik hibridnog ratovanja da bi se izazvali neizvesnost i nemir“, izjavio je šef javnih poslova švedske mornarice. „Naravno, zabrinuti smo, uglavnom za civilni brodski saobraćaj i avijaciju. Strahujemo da bi mogla da se dogodi nesreća koja bi stvorila ekološku katastrofu. Takođe, postoji rizik da će brodovi i avioni prestati da saobraćaju u ovoj oblasti, što će uticati na globalnu trgovinu.“
„Moramo da budemo spremni na to da će se broj napada na GPS signale i njihovo ometanje rasti“, izjavio je portparol nemačke Savezne kancelarije za bezbednost informacija i rekao da postoje tehničke procedure koje će umanjiti njihov uticaj. Zvaničnici u Finskoj kažu da su primetili porast broja ometanja GPS signala tokom letova kako u zemlji, tako i van nje. Portparol Međunarodne unije za telekomunikacije, inače agencije Ujedinjenih nacija, kaže da se broj slučajeva ometanja i lažiranja „značajno povećao“ u protekle četiri godine, a ometanje radio-signala je zabranjeno prema pravilima Međunarodne unije za telekomunikacije.
U porastu
Postoje dve vrste napada na GPS i širu GNSS kategoriju. Prvo, ometanje GPS-a kao da preplavi radio-signale koji čine GPS zbog čega su sistemi neupotrebljivi. Drugo, napadi lažiranja signala mogu da zamene originalni signal novom lokacijom. Na primer, brodovi kod kojih je signal lažiran mogu da se pojave na mapama kao da se nalaze na aerodromima u unutrašnjosti kopna.
Broj i jedne i druge vrste ometanja je u porastu. Ometanja, bar u ovoj fazi, uglavnom utiču na avione koji lete na velikim visinama i brodove koji mogu da budu na otvorenom moru, a ne na telefone korisnika ili druge sisteme koji se oslanjaju na GPS.
U oblasti baltičkog regiona, između avgusta 2023. i marta ove godine, kod 46.000 aviona uočeni su potencijali znaci da je došlo do ometanja signala, prema izveštajima i podacima servisa za praćenje GPSJam. Stručnjaci koji održavaju mapu lažiranja GPS signala u realnom vremenu, kažu da je od početka ove godine zabeleženo dodatnih 44.000 slučajeva lažiranja.
Početkom ovog meseca, lokacije više od 15.000 aviona su lažirane na aerodrom u Bejrutu, prema podacima do kojih je došla kompanija Figuet. Lokacija za više od 10.000 aviona je lažirana na aerodromu u Kairu, dok je više od 2.000 imalo svoje lokacije prikazane u Jaroslavlju u Rusiji. Nezavisna analiza geoprostorne obaveštajne kompanije Geollect, pokazuje da je 16. aprila oko 55 brodova objavilo svoju lokaciju kao da se nalaze iznad glavne piste na Međunarodnom aerodromu Simferopolj na Krimu, u Ukrajini. Aerodrom je udaljen oko 30 kilometara od obale Crnog mora, gde se veruje da su se brodovi zapravo nalazili.
U poslednjih šest meseci, znatno je povećan broj slučajeva lažiranja signala. Uz to, prvi put se dešavaju slučajevi ometanja signala u civilnom vazduhoplovstvu, posebno u istočnom Mediteranu, na Baltiku i na Bliskom istoku. Prethodnih godina bilo je izveštaja o lažiranju signala, što je uticalo na brodove, ali ne i na avione.
Stručnjaci kažu da izgleda da postoje tri izvora od kojih dolaze lažni signali i sva tri se nalaze u Rusiji. Jedan analitičar uspeo je da pronađe izvor ometanja signala na Baltiku, kao i onog koji je ove nedelje uticao na finsku avio-kompaniju, u Kalinjingradu i drugim delovima Rusije. Jedna grupa istraživača je napomenula da je ometanje signala u blizini Poljske uticalo na ruski GNSS sistem manje nego na druge. Poznato je da Rusija već odavno ometa GPS signal, kako unutar svojih granica, tako i na međunarodnom nivou.
Ometanja signala mogu da dovedu do stanja neizvesnost i potencijalnih bezbednosnih problema za pilote avio-kompanija i njihove putnike. Portparol evropske vazduhoplovne organizacije Evrokontrol, koju čini više od 40 zemalja, kaže da njena analiza pokazuje da se ometanja pojavljuju u istočnom Mediteranu, oblastima oko Ukrajine i Crnog mora, kao i u baltičkim državama. Tokom jedne sedmice u martu, 4.387 aviona je prijavilo probleme, dok je tokom iste nedelje prošle godine bilo 2.646 letova koji su prijavili probleme.
Portparol Evrokontrola kaže da avioni mogu bezbedno da lete bez GNSS-a, ali smetnje dodatno opterećuju pilote i kontrolore vazdušnog saobraćaja. Bezbednosno obaveštenje koje je izdala Uprava za civilno vazduhoplovstvo Velike Britanije ovog meseca kaže da gubitak GNSS-a može da dovede do problema sa navigacijom, netačnih urgentnih upozorenja da je avion nisko iznad zemlje i da postoji kvar raznih drugih sistema.
Direktor finske agencije za transport i komunikacije, kaže da je od početka ove godine došlo do porasta broja slučajeva ometanja signala kako u Finskoj, tako i u državama oko nje. Pošto je nekad i sam bio pilot, sa sigurnošću tvrdi da kontrolori leta moraju da budu sigurni da su napravili „sveobuhvatne procene rizika“ i da pravilno obuče pilote o tome šta mogu da očekuju ako dođe do smetnji u GPS-u.
Ozbiljne i manje ozbiljne pretnje
Povećanje broja ometanja GPS signala delimično se poklopilo sa ratom Rusije i Ukrajine i izraelskim napadima u Gazi. Ometanje GPS signala je deo elektronskog ratovanja i postalo je uobičajeno na ratištima Rusije i Ukrajine kao pokušaj da se ograniči rad dronova. I dok je Iran lansirao ogroman broj raketa i dronova protiv Izraela 13. aprila, izraelsko ometanje GPS-a, osmišljeno da bi se umanjile posledice napada, takođe je uticao na mapiranje i taksi usluge, kao i na isporuku hrane.
Stručnjaci ističu da je tehnologija ometanja i lažiranja GPS signala postala jeftinija i jednostavnija tokom godina do te mere da pojedinci mogu da je instaliraju u automobile da bi prikrili svoje kretanje. Međutim, ozbiljniji napadi koriste opremu koja može izuzetno mnogo da košta. U zonama sukoba, u vojnom i profesionalnom smislu, lažiranje signala je izuzetno stručno i uvek je kombinovano sa ometanjem.
Kako se broj slučajeva ometanja i lažiranja signala povećava, strahuje se da će se teško uspostaviti normalan rad ključnih usluga. Stručnjaci su zabrinuti zbog toga što ne mogu u potpunosti da sagledaju obim ometanja GPS signala, što znači da bi i drugi sistemi, pored onih u avionima i na brodovima, mogli da budu ugroženi ako se napadi prošire.
Mnogi ne shvataju da se GNSS ne koristi samo za navigaciju u mobilnim telefonima, već je i primarni izvor sinhronizacije vremena za vitalnu infrastrukturu: sisteme električne mreže, centre podataka, sisteme za automatsku kontrolu vozova, komunikacione sisteme (posebno 5G), finansijske usluge i sve distribuirane sisteme upravljanja i kontrole. Javnost nije u potpunosti upoznata sa onim što se dešava sa tom infrastrukturom.