Arhitektura sajta i faktori uspeha u mašini za pretraživanje
Poslednja velika grupa elemenata na stranici u Tabeli periodnog sistema faktora SEO uspeha je arhitektura sajta. Pravilna struktura sajta može da pomogne procvatu vaših SEO napora, dok pogrešna struktura može da ih parališe.
Prolaznost sajta (Ac: Site Crawlability)
Mašine za pretraživanje “prolaze” (engl. crawl) po veb sajtovima, prelaze sa stranice na stranicu neverovatnom brzinom, kao hiperaktivni brzi čitači. One kopiraju vaše stranice i čuvaju ih u takozvanom “indeksu”, a to je kao jedan ogroman imenik na Vebu.
Kad neko nešto traži, mašina za pretraživanje prelista ovaj veliki imenik, pronalazi relevantne stranice i zatim bira one za koje smatra da su najbolje, pa prikazuje najpre njih. Da bi vas pronašli, morate da budete u imeniku. Da biste bili u imeniku, moraju preko vas da prođu.
Većina sajtova uglavnom nema probleme prolaženja, ali ima stvari koje mogu da dovedu do problema. Na primer, JavaScript ili Flash mogu da kriju linkove, pa su stranice do kojih ti liknovi vode sakrivene od mašine za pretraživanje. A to može potencijalno da dovede do toga da budu sakrivene i same reči na tim stranicama.
Svaki sajt dobija budžet prolaženja, približnu količinu vremena ili stranica koje će mašina za pretraživanje svakog dana da prođe, na osnovu relativnog poverenja i nadležnosti sajta. Veći sajtovi mogu da teže boljoj efikasnosti prolaženja kako bi obezbedili da se po ‘pravim’ stranicama češće prolazi. Efikasnost prolaženja može da se poboljša ako se koriste robots.txt, strukture internih linkova i konkretno upućivanje mašina za pretraživanje da ne prolaze na stranice sa određenim URL parametrima .
Međutim, problemi prolaženja uglavnom mogu lako da se izbegnu. Osim toga, dobar je običaj da se koriste mape sajta, kako HTML tako i XML, da bi se mašini za pretraživanje olakšalo prolaženje kroz vaš sajt.
Ne zaboravite, “dizajn blizak mašini za pretraživanje” je takođe “dizajn blizak ljudima!”
Dupliciranje/Kanonizacija (Ad: Duplication / Canonicalization)
Ponekad veliki imenik, indeks pretraživanja, postane neuredan. Listajući po njemu, mašina za pretraživanje može da nailazi na stranicu za stranicom, a sve one naizgled imaju isti sadržaj, pa joj je sve teže da odluči koju od tih stranica treba vratiti za dato pretraživanje. To nije dobro.
Stvar postaje još gora ako postoje aktivni linkovi na različite verzije iste stranice. Ti linkovi, indikatori poverenja i nadležnosti, iznenada se dele među verzijama. Rezultat je iskrivljena (i niža) percepcija prave vrednosti koju su korisnici dodelili toj stranici. Zbog toga je kanonizacija toliko važna.
Mašinama za pretraživanje treba da bude dostupna samo jedna verzija stranice. Postoji veliki broj različitih načina na koje mogu da se pojave kopirane verzije iste stranice. Sajt može da ima www verziju i verziju bez – www umesto da se preusmeravaju jedna na drugu. Sajt za e-trgovinu može da dozvoli pretraživačima da indeksiraju paginaciju njegovih stranica . Ali niko neće da traži „strana 9 crvene haljine“. Ili mogu u URL da budu dodati parametri filtriranja, pa to (pretraživaču) izgleda kao da nije ista stranica.
Koliko god ima načina da se nenamerno napravi URL pometnja, uvek postoji način da se ona razreši. Pravilna primena preusmeravanja (301 redirect), korišćenje oznaka rel=canonical, upravljanje URL parametrima i efikasne strategije paginacije mogu da pomognu u čvrstom upravljanju situacijom.
Brzina sajta (As: Site Speed)
Google hoće da Veb bude brži, pa dodeljuje bržim sajtovima malu prednost u odnosu na sporije sajtove.
Međutim, čak i da postignete da vaš sajt bude munjevito brz, to vam neće garantovati izbijanje na vrh rezultata pretrage. Prema Googl-u, brzina je manji faktor, koji utiče samo na 1 od 100 upita.
Ali brzina može da pojača druge faktore, a neke faktore stvarno da poboljša.Danas smo svi nestrpljivi. Pa zadržavanje (i konverzija) na sajtu može da se poboljša na osnovu brzog učitavanja.
Ubrzajte svoj sajt! To će se dopasti mašinama za pretraživanje, a takođe i korisnicima.
Da li su vam URL-ovi opisni (Au: Are Your URLs Descriptive)?
Da. Ako se reči po kojima želite da vas pronađu nalaze u imenu vašeg domena ili u URL-u vaših stranica to poboljšava vaše izglede u rangiranju. To nije važan faktor, ali ako opisne reči u vašem URL-u imaju smisla, upotrebite ih.
Osim male pomoći u smislu rangiranja, izveštaji raznih istraživanja tokom godina ukazuju na to da će pretraživači u rezultatima pretraživanja pre birati stranice sa kratkim, opisnim URL-om.
Takođe je značajno da su svi glavni pretraživači u svojim listama pretraživanja premestili URL odmah iza naslova. A strukturisani podaci mogu da se upotrebe za pretvaranje URL-a u seriju tragova, tako da korisnici dobiju mogućnost kretanja po sajtu direktno iz rezultata pretraživanja.
Ako URL nije važan, zašto bi mu mašine za pretraživanje poklanjale toliku pažnju?
Izgradnja linkova i rangiranje u mašini za pretraživanje
Linkovi su bili prvi važan faktor rangiranja “van stranice” koji su koristile mašine za pretraživanje. Google nije bio prva mašina za pretraživanje koja računa linkove kao “glasanja”, ali je prva mašina za pretraživanje koja se u velikoj meri oslanja na analizu linkova (ili Link Graph) kao na način za unapređenje relevantnosti.
Uprkos pričama o drugim signalima, linkovi i dalje ostaju najvažniji spoljni signal za rangiranje u pretraživanju. Ali kao što ćete se uveriti, neki linkovi su vredniji, a drugi manje vredni.
Kvalitet linkova (Lq: Link Quality)
Kad biste se razboleli, kome biste poklonili veće poverenje? Savetu petorice doktora ili pedesetorice slučajnih prolaznika koji bi vam delili savete kad ih sretnete na ulici?
Pod uslovom da niste sa doktorima imali neko zaista loše iskustvo, verovatno biste poklonili poverenje doktorima. Mada ste dobili manji broj mišljenja, ta mišljenja ste dobili od stručnjaka. Kvalitet njihovih mišljenja ima veću težinu.
Isti je slučaj sa mašinama za pretraživanje. One broje sve linkove prema veb sajtovima (osim onih koji su blokirani pomoću “nofollow” ili nekim drugim metodom), ali ih ne broje sve jednako. One pridaju veću težinu linkovima koje smatraju kvalitetnijim.
Šta je to kvalitet linka? U mnogim slučajevima, to je jedna od onih stvari za koje se kaže “biće ti jasno kad ga budeš video”. Ali link sa nekog velikog, uvaženog sajta biće viši na skali kvaliteta linkova od linka koji dobijate kada ostavite komentar na nekom blogu. Osim toga, linkovi iz vašeg “okruženja”, sa sajtova koji su po temi relevantni za vaš sajt, takođe mogu da vrede više.
Tekst linka/sidreni tekst (Lt: Link Text / Anchor Text)
Amazon ima na milione linkova prema njemu. Ipak, on se ne računa za automobile. Računa se za knjige. Zašto? Mnogi od tih linkova prema Amazonu sadrže unutar linka reč knjiga (“book”), dok relativno mali broj sadrži reč auto (“car”), pošto Amazon ne prodaje automobile.
Reči unutar linka — tekst linka, ili “sidreni tekst” — mašine za pretraživanje posmatraju kao način kako jedan veb sajt opisuje drugi. To je kao da neko u realnom životu pokaže na vas i kaže “knjige” izjavljujući na taj način da ste vi stručnjak za tu oblast.
Često nemate načina da utičete na to koje reči ljudi koriste za link prema vama, zato gledajte da iskoristite svaku priliku da utičete na sidreni tekst, ako vam se takva prilika ukaže.
Tekst linka je moćan faktor, ali je u ovom izdanju tabele spušten sa težine 3 na 2. Razlog za to smanjenje ocene se vrti oko napora koje ulaže Google, u ažuriranju Penguin Updates, za prepoznavanje preterano optimizovanih sidrenih tekstova, u želji da mašine za pretraživanje nailaze na ‘prirodnije’ šablone teksta u linkovima.
Broj linkova (Ln: Number Of Links)
Mnogi sajtovi su utvrdili da dobijanje velike količine linkova doprinosi SEO uspehu. Pogotovo ako dobijate mnogo linkova sa više različitih sajtova. Ako je sve drugo isto, 1000 linkova sa jednog sajta ima daleko manji značaj od 1000 linkova sa 1000 sajtova.
Nekada davno je sam broj linkova bio daleko važniji, ali se to stalno smanjuje kako mašine za pretraživanje sve bolje uspevaju da procene kvalitet linkova.
Taktike kao što su virusne kampanje provociranja linkova, bedževi i grafički objekti sve mogu biti efikasne u obezbeđivanju velikog broja linkova i nešto što predlažu čak i predstavnici pretraživačkih mašina.
Ali nemojte u vašem traganju za linkovima da pokrećete automatizovani softver i započinjete neželjene blogove. To je u mnogim pogledima loše, kao što ćete videti kasnije u ovom vodiču.
U nastavku teksta više reči o društvenim medijima i rangiranju rezultata u pretraživačima