Za Microsoft je to slučaj „baci staro, napred novo“. Za korisnike je to recept za zbrku. Microsoft ubija Office 365.
Ta marka proizvoda, sinonim za produktivnost, kao i pretplatnički softver, je na odlasku, zamenjuje ga noviji brend, Microsoft 365. Taj potez zamagljuje način na koji korisnici treba da dođu do informacija o originalu i zapetljava značenje zamene. Pre dva meseca, Microsoft je proširio definiciju Microsofta 365 preko početnog iz 2017. godine. Krajem marta Microsoft je najavio promene imena u planovima pretplate u liniji Business: umesto Office 365 sada je Microsoft 365. Kompanija je učinila isto i u planovima Office 365 za potrošače. Microsoft je takođe zamenio oznaku Office 365 ProPlus sa Microsoft 365 Apps. Sve promene imena stupile su na snagu 21. aprila.
Microsoft je jednim potezom napustio gotovo dve trećine svojih planova za Office 365, magično ih pretvorivši u Microsoft 365. Bila je to najveća promena brenda pretplatničke zlatne koke od pokretanja koncepta pre gotovo devet godina.
Microsoft 365 postaje brend
Microsoft je u julu 2017. godine na kratko pokrenuo Microsoft 365 – skraćeno M365 – a izvršna direktorka Satya Nadella je tvrdila da je to bio „osnovni iskorak u razmišljanju o stvaranju proizvoda“. Kao i većina paketa, M365 je bio kolekcija nezavisno dostupnih proizvoda. Kao skup skupova, Office 365 je obuhvatao sav softver i usluge tog paketa. Takođe je dodao i druge sitnice, uključujući najnapredniji bezbednosni softver kompanije, kao i alate za upravljanje. Ali, uključivanje Windowsa 10 je ono po čemu se M365 isticao; M365 je bila prva pretplata koja povezuje dva Microsoftova najveća generatora prihoda sa klijentske strane, Windowsa i Officea. Postojeće pretplate na Office 365 su ostale, a stvarale su se paralelne linije proizvoda sa zajedničkim konvencijama o imenovanju, uključujući 365 i oznake plana poput E5 za pretplatu za preduzeća i Business namenjen malim i srednjim preduzećima. Iako je bilo početnih – i razumljivih – konfuzija oko potrebe za dve linije, Microsoft je objasnio da vidi mogućnosti prihoda ako se kupci privole da pređu na M365, napominjući da je novija porodica proizvoda omiljenija.
Do aprila i širenja brenda, ključna razlika između planova Microsoft i Office 365 bilo je prisustvo Windowsa u prvom. Sve pretplate na Microsoft 365 uključivale su korisničke licence za OS; nijedna od pretplata O365 (za Office 365) to nije uključivala. To nije bila baš velika udica da se zakači linija proizvoda – kad su zaposleni u kompanijama koje su se pretplatile verovatno oboje zvali „Office“ – ali bilo je bar nešto. Postavljajući brojne planove bez Windowsa pod brend M365, Microsoft je eliminisao definitivne razlike između Office-a i Microsofta 365. Ukratko, Microsoft 365 postao je naziv šireg brenda koji se mogao dodeliti gotovo svakom pretplatničkom proizvodu. A bio je zaista širok, s obzirom na ogroman jaz između Microsoft 365 Home i, recimo, Microsoft 365 E3. Jedino što je zajedničko za to dvoje su ime i komponente Office 365.
U stvari, Microsoft je odbacio marku sa ogromnom prepoznatljivošću imena, koju je pažljivo gradio tokom gotovo decenije, ali koja je bila vezana za mnogo, mnogo stariji brend, Office, koji je sam po sebi dao ime toj kategoriji proizvoda. Microsoft je potrošio značajne resurse na unapređivanje i promovisanje paketa Office 365 kao proizvoda i imao je – kako bi nam rukovodioci kompanije rekli kod gotovo svake prilike – veliki uspeh u prodaji. Microsoft se u velikoj meri odrekao brenda, koji, koliko je poznato u Computerworld-u, nisu napadali anti-office aktivisti ili je pretrpeo reputacijsku krizu zbog koje bi tabloidi ispredali jezive priče i naterali samoimenovane moraliste da divlje mašu sa podijuma. Microsoft se Officea 365 odrekao bez borbe.
I ništa!
Da li je marka postala pretesna?
Što se tiče pitanja „zašto je Microsoft tako postupio? „, kompanija je preduzela nekoliko koraka u objašnjavanju. Jedan je jednostavna tvrdnja da su pretplate prerasle naziv Office, da je ta oznaka bila premala za ono što Microsoft planira, ako ne još za ono što već isporučuje. „Ove promene (imena) predstavljaju našu ambiciju da nastavimo da pokrećemo inovacije u Microsoftu 365, što nadilazi ono što kupci uobičajeno smatraju Officeom“, napisao je Jared Spataro, najviši izvršni direktor Microsofta 365, u postu od 30. marta na blogu kompanije . „Office koji poznajete i volite i dalje će biti tu, ali smo uzbuđeni zbog novih aplikacija i usluga koje smo dodali našim pretplatama u poslednjih nekoliko godina i zbog novih inovacija koje ćemo dodavati u narednim mesecima. “
Drugde je Microsoftovo rezonovanje bilo još maglovitije.
„Računarska iskustva … šire se na mnoge uređaje dok ljudi kreću od kuće da rade u pokretu“, tvrdila je kompanija u izveštaju 10-K podnetom američkoj Komisiji za hartije od vrednosti (SEC) u avgustu 2019. „Ove moderne potrebe, navike i očekivanja naših kupaca motivišu nas da Microsoft Office 365, Windows platformu, uređaje, uključujući Microsoft Surface i aplikacije drugih dobavljača, uvedemo u kohezivnije iskustvo Microsoft 365. “
Nigde, međutim, Microsoft nije detaljno objasnio kako će preći sa manje definicije marke na veću, ili kada će to učiniti, umesto da jednostavno ubaci promene kupcima ove godine. Nigde Microsoft nije obrazložio zašto su, nakon što je očigledno izabrao Microsoft 365 kao brend, ostale i paralelne linije proizvoda.
Kao što prikazuje sledeća tabela, sada postoje samo četiri O365 proizvoda, svi planovi za preduzeća: F3, E1, E3 i E5 (Microsoft voli neparne brojeve, izbegava parne brojeve u svojim oznakama O365 i M365). Ti planovi se javljaju sa objavljenim cenama između 4 i 35 dolara mesečno po korisniku i razlikuju se po uključenim delovima, tako što skuplji nude više funkcija, alata i usluga. (Office 365 F3, koji je pre 1. aprila bio poznat pod nazivom Office 365 F1, namenjen je „čeonim“ radnicima, onima koji većinu svog radnog vremena provode na terenu, u fabrici ili u poslovima vezanim za usluge.)
Microsoft 365 planovi namenjeni preduzećima su F1 i F3, E3 i E5 i Business Basic, Business Standard i Business Premium. (Poslednja tri imaju maksimum od 300 korisnika koji određuje Microsoft.) Ovi planovi koštaju 4 i 10 dolara mesečno po korisniku; 32 dolara i 57 dolara mesečno po korisniku; i 5, 12,50 i 20 dolara mesečno po korisniku. Microsoft 365 Apps (za preduzeće) plan, koji se ranije zvao Office 365 ProPlus, košta 12 dolara mesečno po korisniku; sličan po nazivu Microsoft 365 (za preduzeća), nekada se zvao „Office 365 Business“, sa suštinski istim skupom aplikacija, košta samo 8,25 dolara mesečno.
Pronađite neuhvatljivi Office 365
Degradacija Officea 365 kao brenda najbolje se vidi po poteškoćama na koje korisnici nailaze kod samog pronalaženja njegovih planova.
U isto vreme, pronalaženje Microsofta 365 smešno je lako, kao da svaki put, kao do Rima, sada vodi ka novijoj, obuhvatnijoj marki.
• Pritisnite karticu Office na Microsoft.com i preusmerićete se na ovu stranicu koja, iako kaže, „… you’re in the right place“ (na pravom ste mestu), navodi samo planove Microsoft 365 na stranicama na koje se stiže linkovima za kućne korisnike, mala i srednja preduzeća i za preduzeća.
• Pritisnite karticu Microsoft 365 na Microsoft.com i preusmeriće vas na – ne, ne u Office 365 kao što biste možda očekivali u takvom naopakom svetu – već na stranicu „Predstavljamo Microsoft 365“ koja to radi do detalja.
• Ne mučite se pritiskom na karticu Products na ovoj stranici, a zatim biranjem stavke Office 365 na desnoj strani (pod More). Do sada je trebalo da shvatite da će vas to dovesti – da, u pravu ste – na istu stranicu „Ako tražite Office 365, na pravom ste mestu“ kao u prvoj tački.
• Da biste zaista pronašli preostale planove za Office 365 – nešto što Microsoft misli da nećete želeti da učinite, pošto ga tako sakriva – počnite od Microsoft.com, pritisnite na Office, koji vas dovodi ovde. Pomerajte sadržaj dok ne ugledate Frequently asked questions, a zatim pritisnite na What Office plans are still available? Na kraju, pritisnite na link Office 365 plans for enterprise.
Jedva!
Autor: Gregg Keizer
Izvor: ComputerWorld