U ekskluzivnom intervjuu, vrhovni šef Googlea kaže da bi veštačka inteligencija jednog dana mogla da prepozna da li ste frustrirani, ili da nastavi razgovor tamo gde ste stali. Sa visine od 170 metara, Google-ov potpredsednik inženjerstva Scott Huffman gleda horizont Las Vegasa. Sunčano popodne početkom januara i Google trenutno poseduje ovaj grad. Gigant za pretraživanje je zbog marketinških bliceva došao na CES, najveću tehnološku predstavu na svetu. Njegov jedini zadatak je oglašavanje Google Assistanta, njihovog softvera za digitalnog domara koji kontroliše vaš pametni termostat, pribavlja informacija o vašem letu i čita vam naslove iz novina. Huffman, potpredsednik inženjerstva za Assistant, stoji sa mnom u velikoj staklenoj kugli na High Rolleru, verziji osmatračkog točka London Eye u gradu greha. Upravo smo stigli do vrha. Dole se vide reči „Hey Google“, okidački pozdrav za Assistant, ispisane džinovskim slovima na kongresnom centru u Las Vegasu. Pozdrav je delimično zaklonjen uglom druge zgrade koja zadire u vidokrug, tako da znak izgleda kao da kaže: „Hey Go“.
To je pogodna pozicija jer „go“ (kreni) izgleda kao nepokolebljiva filozofija za Google kada je u pitanju njegov Assistant. Od kada je izvršni direktor Google-a Sundar Pichai objavio softver pre tri godine, pretraživački gigant je bio čvrsto odlučio da uhvati korak sa Alexom, Amazonovim vlastitim digitalnim pomoćnokom. Alexa, koja je 2014. godine pobedila Google na tržištu, sada je, bukvalno, odomaćeno ime. To je takođe proizvod koji su mnogi smatrali prvobitnim pravom Google-a, čiji je razlog postojanja da učini internet pretraživim i upotrebljivim. Kada je u pitanju sticanje prednosti, Google i dalje ima posla. Prema istraživačkoj firmi eMarketer, Amazonovi Echo uređaji, koje pokreće Alexa, drže skoro 70% tržišta pametnih zvučnika. Google Home uređaji, koji imaju Assistant, drže samo jednu četvrtinu. Ali Canalys, još jedna istraživačka kompanija, predviđa da bi Google mogao da pobedi Amazon do 2023. godine.
„Pomoćnik nije koristan ako ga nemate“, kaže mi Huffman. „Dakle, potrošili smo mnogo energije u poslednjih nekoliko godina da stvarno istaknemo Assistanta“. Pitajte većinu ljudi za šta koriste Assistanta ili Alexu i verovatno će vam reći da su govorni pomoćnici odlični za puštanje muzike, postavljanje tajmera ili, ako su povezani sa pametnim uređajem, paljenje svetla. To je u redu, ali Google želi da pobedi Amazon tako što će raditi složenije stvari. Proteklih godinu dana, Google-ova putanja sa Assistantom je bila na nivou naučne fantastike, i od sada je sve ambicioznija.
Sa osloncem na elitno mašinsko obučavanje, obradu prirodnog jezika i veštačku inteligenciju, uvode se ambiciozne nove mogućnosti. Naime: Sa projektom koji se zove Duplex, Google želi da neki čudan robot koji zvuči kao čovek zakazuje sastanke u vaše ime. I želi da vam Assistant prevodi razgovore u realnom vremenu sa novim režimom Interpreter koji zna 27 jezika. „Da li otkrivamo nešto? Da, to je početak“, kaže Huffman dok lutamo iznad nekih od najpoznatijih svetskih kazina. „Ali, ako je veštačka inteligencija zaista ono po čemu se razlikujemo, koja je to funkcionalnost koja će je podići na nivo na kojem se zaista menja život ljudi?“
Pozvao sam Huffmana ovde jer sam se nadao da će prostrana perspektiva izazvati neki otkrivajući razgovor. Da će velika visina izazvati momenat kao kad Mufasa i Simba u Kralju lavova govore o Ciklusu života. Ili tako nešto. Stvari nikada nisu tako dramatične kada razgovarate sa tehničkim stručnjakom. Ali to nije bila samo moja želja. Huffman, Google veteran sa iskustvom od 14 godina sa blagim očima i tršavom sivom bradicom, razmatra moja pitanja o budućnosti privatnosti u eri digitalnih pomoćnika. On kaže – na početku – da bi bili potrebni zakoni.
On se takođe ne ustručava da govori o tome kako bi Google Assistant mogao da se razvija. To je uvid u to kako Google razmišlja o onome što bi moglo da se smatra njihovim najvažnijim proizvodom. U narednih pet godina, kaže Huffman, Assistant bi mogao da savlada osnove prirodnog ljudskog razgovora, što, sa stanovišta informatike, nije baš jednostavno. Kaže da su „zaista čudne“ sadašnje okidačke reči poput „Hej“ ili „OK“. On želi da Assistant shvati vaše raspoloženje i ton i otkrije da li ste frustrirani. Želi da softver zapamti tačan razgovor koji ste vodili juče, tako da danas možete da nastavite tamo gde ste stali.
Pitam ga za viziju za 10 godina od sada. Možda će, razmišlja on, fizički roboti – ne samo roboti sa kojima možete da razgovarate, već roboti koji se kreću i rade nešto – postati proizvodi za domaćinstvo, a digitalni pomoćnici mogu da se integrišu sa njima. Kako se naša vožnja na osmatračkom točku završava, kabina se polako spušta natrag na zemlju. Prolazimo pored vagona Las Vegas Monorail koji stoji na svojoj šini, a na njemu piše „Hey Google“. Sprema se da napusti stanicu. Hej, kreni.
Momenat Duplex
Nekoliko dana pre nego što je Pichai predstavio Assistanta u maju 2016. pred 7000 ljudi koji su učestvovali na godišnjoj I/O konferenciji, sedeo sam sa njim u njegovoj kancelariji da čujem šta je suština proizvoda. Gigant za pretraživanje se spremao da objavi Google Home, pametni kućni zvučnik koji se direktno takmičio sa Amazon Echo-om. Bilo je jasno da će se Assistant smatrati analognim Alexi. Ali od samog početka, Pichai je insistirao da nije samo to. „Google pita korisnika: ‘Zdravo. Kako mogu da pomognem?’ „, rekao je tada Pichai. „Shvatite to kao da pravite vlastiti Google“.
Nakon izvesnog podsticanja, ljutiti Pichai je na kraju priznao da je Amazon zapalio tržište. „Postoje oblasti u kojima ćemo mi biti ispred, i oblasti u kojima neko drugi ukazuje na put, a mi to radimo“, rekao je on. U protekloj godini ta ambicija je postala očiglednija. U maju je Pichai objavio Duplex, zapanjujuće realistično zvučeću veštačku inteligenciju koja imitira ljudski govor. Softver koristi verbalna pomagala kao što su „uh“ i „um“ i zastaje tokom govora, kao da razmišlja o tome šta će dalje reći, iako su njegovi odgovori unapred programirani. Trenutno je u ograničenom javnom testiranju.
Svrha Duplex-a je da omogući Assistantu da umesto vas pravi rezervacije za restoran i za frizera. Ali gotovo odmah je industrijske posmatrače, etičare za veštačku inteligenciju i potrošače zabrinula sposobnost tog softvera da obmane ljude sa kojima razgovara. Google je kasnije rekao da će ugraditi obelodanjivanje, kako bi ljudi znali da razgovaraju sa robotom.
To je bio ključni trenutak za Google, kaže Huffman. “ Iznenadila me je silina reakcije „, kaže on. „To nam je jasno dalo do znanja koliko se važna društvena pitanja pojavljuju.“
Aspekt zakonodavstva
Jedno od velikih pitanja je: Kako izgleda privatnost u godinama kada digitalni pomoćnici postaju sve pametniji? To je važno jer se Silikonska dolina suočava sa većom pažnjom nad praksom privatnost nego ikad. Facebook je poslednje dve godine proveo braneći se od krize za krizom, od kampanji dezinformacija do masovnih provala podataka. Prošlog meseca, direktor Mark Zuckerberg morao je da brani poslovni model oglašavanja gladan podataka od jednog pisma čitaoca u Wall Street Journalu. Google je bio pod mikroskopom zbog prikupljanja podataka o lokaciji na Android telefonima, kao i za ono što njegovi stavovi o privatnosti mogu da znače ako bi se ponovo pojavili u autoritarnoj zemlji poput Kine. Pichai je morao da stane pred Kongres u decembru kako bi se suočio sa pitanjima o Kineskom projektu, nazvanom Dragonfly, i odgovarao na sveukupni Googleov unos ličnih podataka.
Stavite ljudima u dnevne sobe uređaj sa mikrofonom koji uvek osluškuje okidačke reči – tu se pojavljuje „Hey Google“ – i stvari postaju još komplikovanije. „Ako mislite na Google Home ili Alexu, to su zaista prvi uređaji koji nisu lični“, kaže Huffman, koji je doktorirao računarske nauke. „Oni su u stvari računarski uređaji koji žive u zajedničkom okruženju… Te stvari sada žive u ovoj sobi sa svima nama, a mi smo svi korisnici. Kako onda funkcioniše privatnost?“ Huffman ukazuje na posao koji je Google već obavio u određivanju agende za veštačku inteligenciju. U junu prošle godine, Pichai je objavio skup etičkih smernica VI koje regulišu kako kompanija koristi tehnologiju. Smernice su usledile nakon što su zaposleni protestovali zbog ugovora koji je Google potpisao sa Pentagonom da bi pomogao razvoj VI za analizu snimaka bespilotnih letilica. Te smernice uključuju obećanje da nikada neće razvijati VI za oružje i da će samo praviti tehnologije koje su „društveno korisne“.
Ali samoregulacija verovatno neće biti jedina provera kompanije.
„Iskreno, mislim da će na kraju verovatno morati da se donesu i novi zakoni, jer društvo shvata kako takve stvari idu“, kaže Huffman. „Pogledajte stvari kao što je telefon; koji postoji već duže vreme. Postoji mnogo zakona o tome kako bi telefon mogao da se koristi i šta smete da radite“. Na primer, ne možete da prisluškujete telefon bez naloga, kaže on. „Dakle, to pravilo je bilo za tu generaciju tehnologije“, kaže Huffman. „Sa veštačkom inteligencijom, na kraju ćemo imati društvo koje razmišlja po nekim pravilima.“
Pritisnut da se izjasni o tome kako bi to zakonodavstvo moglo da izgleda, Huffman se vraća na svoju izjavu. „Ne znam da li je potrebno zakonodavstvo ili ne. Ja nisam prava osoba za razgovor o tome“, kaže on. Ali nekako, na društvu će biti da odluči, kaže on.
Huffman ne želi da spekuliše o vrstama propisa, ali Jen King, direktorka privatnosti u Stanford Centru za internet i društvo, ima ideju kako bi zakon mogao da izgleda. Ona trenutno istražuje vrste podataka prikupljenih putem pametnih zvučnika. King kaže da bi regulacija mogla da izgleda slično ograničenjima koja je uvela Generalna uredba o zaštiti podataka, ili GDPR, sveobuhvatni evropski zakon koji je stupio na snagu u maju 2018. godine. Što se tiče digitalnih pomoćnika, zakonodavstvo bi moglo da znači da vlada nameće politiku brisanja podataka ako potrošači žele da se oni izbrišu. Ili bi zakon mogao da zahteva konkretniji pristanak na specifičan način korišćenja podataka i da se osigura da se to ne radi „zauvek“.
Ona kaže da bi u budućnost svi morali da obrate pažnju na ono što Google i druge kompanije postavljaju kao podrazumevano na njihove uređaje, kako bi se osiguralo da ljudi ne odaju svoje lične podatke iz neznanja. „Za većinu ljudi, Google je prolaz do interneta. Ovi pomoćnici dodatno ispunjavaju tu ulogu“, kaže King. „Kompanija oblikuje vaše iskustvo, i oni to čine na način koji je njima koristan.“ „Na mene se viče“ Naravno, sve to nije važno ako ljudi odluče da im jednostavno ne treba digitalni pomoćnik.
Kako Huffman i njegov tim rade na razvijanju mogućnosti za Google Assistanta, Pichai takođe radi svoj deo posla – čak i na najdetaljnijem nivou. Huffman kaže da direktor često prijavljuje greške i neefikasnost softvera. Na primer, kada kaže „Hey Google“ i pogrešan uređaj krene u akciju, on to saopštava Huffmanu. A kada je Pichai pokušavao da podesi softver tako da Assistant može da razume glasove članova njegove porodice, rekao je Huffmanu da je proces bio previše komplikovan.
„Ponekad viču na mene, i to s pravom“, kaže Huffman uz osmeh. „On nas stvarno gura.“ Želeći da dokažu da potrošači zaista koriste njihove pomoćnike, prošlog su meseca su i Amazon i Google uradili nešto što retko rade: objavili su broj korisnika. Amazon kaže da je prodato više od 100 miliona Alexa uređaja. Da ne bi bio nadmašen, Google je nekoliko dana kasnije rekao da je Assistant blizu granice od milijardu uređaja. Ali nijedan od tih brojeva ne govori sve. Na primer, velika većina (Google neće da kaže koliko) od tih milijardu Assistant uređaja se automatski uključuje na Android telefonima zato što je softver unapred instaliran. Naravno, Google takođe instalira Assistant na svoje Pixel telefone.
Pitam Huffmana kada će u tom broju preovlađivati uređaji koji nisu telefoni. On kaže da ne zna, ali Google razmatra dva područja u kojima bi Assistant mogao da zaživi, a koja bi na kraju mogla da doprinesu tom broju – automobile i kuće. Googleov ratni plan za pametnu kuću je dobro dokumentovan. On želi da pretekne Amazon i njegove Echo uređaje na tržištu pametnih kućnih zvučnika. Takođe želi da Assistant radi sa što više pametnih televizora, od proizvođača kao što su Samsung, Sony i Hisense. Ali manje se govori u Googleovom naporu da Assistant uđe u automobile. Na CES-u, Google je objavio nekoliko Assistant uređaja za automobile, uključujući i automobilski adapter za telefon koji proizvodi Anker Roav i koji se priključuje u upaljač za cigarete.
Zamisao je da se Assistant proširi na sve strane. Neće biti lako. U procenjivanju se Huffman vraća na temu Vegasa. „Virtualni pomoćnici – naši i svi ostali – još uvek nisu važni za većinu ljudi, u smislu ‘ne mogu da živim bez toga’ „, kaže on. Dakle, Google ima još mnogo posla. „Nema sumnje, to je kockanje.“
Izvor: CNET