Google je već decenijama u prvom planu novih tehnologija. Najveći deo pažnje koju ova kompanija privlači je rezultat proizvoda koje je sama razvila— Google Search je uneo revoluciju u pristupačnost veba, Google Maps nam poklanja bolje upućivanje i mapiranje, Google Chrome je mnogo bolji od svojih savremenika, a operativni sistem Android drma osnovama računarstva.
Ali Google omogućava razvoj tehnologije i na mnogo drugih načina. On svojim radnicima dozvoljava da deo svog vremena posvete vlastitim projektima i tako omogućava nekim od najkreativnijih tehničkih genija na svetu da ponude nove ideje. On finansira i otkupljuje mlade tehničke start ap kompanije, dajući nove resurse i više stabilnosti novim idejama koje obećavaju. On se čak i uortačuje i integriše sa drugim tehnološkim firmama, povezuje svoju tehnologiju sa tehnologijom drugih firmi u nastojanju da omogući najbolje moguće korisničko iskustvo. Sada gigant pretraživanja namerava da pokrene program vezan za patente, koji bi mogao da ostvari čuda u omogućavanju razvoja novih tehnologija na brži i efikasniji način.
Program
Kako je Google već najavio, ova kompanija pokreće promociju kupovine patenata (Patent Purchase Promotion), koju opisuje kao “eksperimentalno tržište patenata”. U redovnim situacijama, vlasnici patenata—od kojih se mnogi ovih dana odnose na nove tehnološke pristupe i inovacije—ponekad žele da prodaju to vlasništvo. Nažalost, sadašnje tržište patenata je zamršena noćna mora propisa, zakonske regulative i ljudi sa generalno lošim namerama.
Promocija kupovine patenata ima za cilj da uprosti proces kupovine i prodaje patenata i tako eliminiše neke od neugodnosti za prodavce patenata. U suštini, Google će otvoriti okruženje u kojem svi motivisani vlasnici patenata mogu da ponude svoje patente na prodaju po fiksiranoj ceni. Google će zatim pregledati sve te patente i cene, i dati ponude za patente koji ih interesuju. Google ima korist kao “prvi ponuđač” za potencijalo odlične nove patente, a prodavci imaju korist od praktičnog načina prodaje svojih patenata.
Kada će to biti?
Prvi krug programa se otvorio 8. maja 2015, kada su prodavci patenata mogli da počnu sa podnošenjem materijala. Portal se zatvorio 22. maja, kada je Google počeo proces pregledanja da bi odredio koji patenti ih interesuju. Do 26. juna 2015, Google je doneo konačnu odluku i javio se uspešnim ponuđačima, a gigant pretraživanja je očekivao da će krajem avgusta sve transakcije biti završene.
Svakako vredi naglasiti da Google opisuje ovo kao eksperiment, a svaki eksperiment ne mora da uspe. Ako Google utvrdi da poduhvat nije bio od koristi za zajednicu nosilaca patenata, ili da je izneverio očekivanja, moguće je da se ovaj program završi na jednokratnom pojavljivanju. S druge strane, postoji šansa da se on razvije u trajnu, redovnu manifestaciju.
Ko može da učestvuje?
Ponudu može da podnese svako ko je trenutno vlasnik patenta ili je od vlasnika patenta dobio zakonsko ovlašćenje da patent proda firmi Google. Isplata je moguća samo subjektima sa SAD PIB (United States Tax ID number) ili stranim licima koji mogu da popune W-8BEN-E .
Borba protiv patentnih dilera
Veliki deo motivacije Google-a za ovaj projekat je borba protiv uticaja patentnih dilera (engl. patent trolls), a to su pojedinci ili entiteti koji nameću patentna prava radi ubiranja takse, ali se ni u kom drugom smislu na bave tim patentima. Oni su često bespravni korisnici patentnih prava koji pokušavaju da naplate rentu na patente i imaju užasno loš uticaj na zajednicu patenata.
U stvari, procenjuje se da patentni dileri koštaju kompanije 29 milijardi dolara godišnje. Nije iznenađujuće, jedna studija na univerzitetu Harvard je nedavno pokazala da firme koje su gubile novac u sudskim procesima sa patentnim dilerima aktivno smanjuju finansiranje za istraživanje i razvoj, što dovodi do neto smanjenja inovacija.
Trostruki efekat na svet tehnologije
Konačno, novi program za patente, ako se bude nastavio dugoročno i možda pokrenuo novi trend u svetu prodaje patenata, imaće tri glavna efekta na svet tehnološkog razvoja. Prvi je efekat zaštite. Izbegavanjem štetočinskog uticaja patentnih dilera, pojedinci i kompanije će imati više novca za ulaganje u istraživanje i razvoj, pa će tako više tehnologija biti u stanju da se razvija.
Drugi efekat je motivacija. Pošto će proces prodaje patenata biti čistiji i efikasniji, više pojedinaca i kompanija će biti motivisano da razvija nove patente i nudi ih Googlu na prodaju.
Konačni efekat je dobitak samo za Google, ali bi mogao da posluži za unapređenje u svetu tehnologije čak i više od prethodna dva efekta. Google dobija pravo prvog biranja kod prodaje patenata, i na taj način dobija pristup hiljadama, ako ne i milionima novih patenata da unapredi ili proširi sadašnje tehnološke mogućnosti.
Svi ovi efekti će dati kombinovani značaj ako Google nastavi sa ovom praksom u dužem vremenskom periodu i ako se sve više firmi uključi u produktivno tržište kupovine patenata. Iako još uvek nema garancije da će se ovaj program nastaviti posle ovog početnog kruga, ako se postigne uspeh mogle bi da se oslobode milijarde dolara za istraživanje i razvoj i uspostave nove veze koje će omogućiti još brži tehnološki razvoj.