Google se vraća klasičnom pretraživanju

Kompanija je odlučila da ponovo uspostavi uobičajeni način pretraživanja bez pomoći veštačke inteligencije verovatno zbog toga što je uvidela da svako pretraživanje treba da bude jednostavan proces.

Funkcija Google Search je pretrpela mnogobrojne promene tokom godina. Neke su bile sveobuhvatne, neke male, ali svaka od njih je uspela da najpoznatiji internet pretraživač odvede još dalje od onog prvobitnog oblika kojeg je imao kad se pojavio.

Ako želite da vidite kako se funkcija razvijala tokom vremena od samog početka, posetite veb-stranicu kompanije. Neki od dodataka koji su se pojavljivali skoro svake godine, kao što su predlozi  ‘Did you mean…?’, odnosno „Da li ste mislili…?“, kada napravite grešku u unosu termina i uključivanje novih režima pretraživanja, među kojima su slike, vesti i video-zapisi, predstavljali su nesumnjiv napredak za pretraživač, kako u pogledu svestranosti, tako i u pogledu funkcionalnosti. S druge strane, dodaci, kao što je prikazivanje sponzorisanih oglasa u rezultatima pretraživanja i funkcije Search Generative Experience (SGE) koju pokreće veštačka inteligencija, nisu stekli naročitu popularnost.

Zbog toga je kompanija Google preduzela nešto što niko nije mogao ni da zamisli. Naime, objavila je novu postavku web za pretraživač koja će vas vratiti u slavne dane Google pretrage iz 2000. godine, kada se prikazivala samo lista tekstualnih veza. Dakle, bez slika, bez rezultata o kupovini i bez odgovora koji su generisani pomoću veštačke inteligencije.

Savršeniji pretraživač

Režim web je uveden na globalnom nivou i sada bi trebalo da bude dostupan svima. Naći ćete ga pod opcijom More (Još) na vrhu rezultata, ispod same trake za pretragu.

Ne iznenađuje to što je na društvenim mrežama dočekan burnim aplauzom. Oni koji su komentarisali promenu na mreži Twitter (izvinite, X) pohvalili su kompaniju zbog uvođenja novog režima, a mnogi su primetili da je to upravo ono što žele od pretraživača.

Pomalo je tužno to što je kompanijina odluka da svoj najčešće korišćeni proizvod vrati na prethodne postavke naišla na tako pozitivan odgovor i bez sumnje je to učinila da bi se suprotstavila bilo kakvoj potencijalno negativnoj reakciji zbog postepenog uvođenja SGE. Alat za pretraživanje zasnovan na veštačkoj inteligenciji koristiće mašinsko učenje da bi „ostrugao“ internet u potrazi za relevantnim podacima i pružio odgovor kojeg je generisala veštačka inteligencija. Iako bi mogao da bude izuzetno povoljan za neke korisnike, ipak predstavlja ozbiljnu pretnju za onlajn medije i informativne kuće.

Trebalo bi da napomenemo da prikaz web pretrage još uključuje sponzorisane tekstualne veze, ali pretpostavljam da ne možemo baš sve da dobijemo. Lično, veoma sam srećan zbog toga što je uvedena promena. Ne samo da više volim da sâm pročitam ono što piše na stranici, nego da mi se serviraju neke gluposti koje je generisala veštačka inteligencija, već mi je kao digitalnom novinaru u interesu da Google pretraga bude jednostavna.

Opasnosti korišćenja veštačke inteligencije u pretraživanju

Mišljenja sam da bi SGE eksperiment kompanije Google mogao da doživi neuspeh, posebno zbog toga što bi mogao sam sebe da uništi. SGE je nesumnjivo moćan alat koji može da pruži uredan rezime informacija koje korisnici traže, ali mu je za to potreban sadržaj koji su napisali ljudi.

Primer koji je kompanija dala kada je prvi put predstavila SGE bio je upit, „najbolji Bluetooth zvučnik za zabavu na bazenu“. Naravno, SGE je napravio listu predloženih proizvoda sa vezama do prodavaca i veb-stranica koji navode karakteristike preporučenih zvučnika.

Onlajn časopis za kojeg pišem ima svoj članak koji rangira najbolje Bluetooth zvučnike, a postoje i mnoge druge veb-stranice koje objavljuju vesti o temama iz tehnologije. Imamo doslovce stotine uputstava o tome šta bi bilo najbolje kupiti i kako održavati različite uređaje. Sve te stranice treba neprestano da održavamo i ažuriramo i dodajemo korisne informacije za potrošače, što je veliki posao, kojeg i pored svega toga rado obavljamo, jer od toga živimo, a konačno i pomažu potrošačima da pronađu ono što traže. Zbog toga mnoge veb-stranice i postoje.

Ako SGE preuzme sav posao koji sam naveo, sav prihod od podružnica i reklama koje smo ostvarili, što važi i za svaku drugu veb-stranicu koja daje preporuke za proizvode, nalazi se u opasnosti da nestane.

Ako se to desi, siguran sam da ćemo se snaći. Novinarstvo je uvek težilo da se razvija i zbog toga je bilo spremno i sposobno da se prilagodi izazovima medijskog pejzaža koji se stalno menja. Dakle, naći ćemo novi način da dođemo do naših čitalaca, bilo direktno, putem biltena, društvenih medija, pretplate ili na bilo koji drugi način koji se pojavi u narednim godinama.

Međutim, ako prikazivanje svih tih vodiča za kupovinu, recepata i top-10 lista u Google pretrazi postane besmisleno za veb-stranice koje sve to prave, mnoge će možda odlučiti da onemoguće kompanijinom botu da ih indeksira ili, u najmanju ruku, da ih koristi za obuku njenih velikih jezičkih modela. Ako se to dogodi, SGE predlozi kompanijine veštačke inteligencije će postepeno postajati sve manje značajni i korisni dok njen izvor podataka bude presušivao.

Siguran sam da vam izgleda kao da se žalim i kukam nad sudbinom, jer će nam kompanija Google odneti svu zaradu. Ipak, morate priznati da to jeste problem. S druge strane, kompanija je napravila novu verziju onlajn pretraživanja koja će uništiti samu sebe ako bude uspešna.

Drugim rečima, oduševljen sam što vidim da se web pretraživanje herojski vraća u ovo vreme neizvesnog razvoja veštačke inteligencije. Konačno, to znači da neću početi da koristim Bing…