Fejsbuk i Instagram neće brojati „lajkove“

Kompanija „Fejsbuk“ će ove nedelje početi da uvodi opciju sakrivanja reakcije „sviđa mi se“ na objavama na društvenim mrežama Fejsbuk i Instagram , posle sprovedenih testova koji su počeli 2019. godine. Kompanija već godinama razvija projekat koji kontrolu nad reakcijom „sviđa mi se“ stavlja u ruke globalne baze korisnika, ali njegova primena je stavljena na stranu zbog pandemije kovida-19, jer je kompanija morala da odgovori na izazove novonastale situacije. Prvobitno je ideja da se sakrije broj reakcija „sviđa mi se“ na društvenim mrežama u vlasništvu kompanije bila usredsređena na smanjenje pritiska na korisnike, koji su često bili nervozni i uznemireni ako ne bi dobili dovoljno „lajkova“ za svoje objave i zbog toga ne bi bili „popularni“. To je bilo posebno neprijatno iskustvo za mlađe korisnike koji izuzetno cene ono što vršnjaci misle o njima. Veoma često bi uklanjali objave koje nisu dobile dovoljan broj „lajkova“.

Jurnjava za „lajkovima“ na Instagram u, takođe, je omogućila da se stvori okruženje u kome su ljudi objavljivali poruke kako bi stekli moć i slavu, što može biti manje autentično iskustvo. Na Fejsbuku dobijanje „lajkova“ или drugih vrsta reakcija takođe može da bude povezano sa objavljivanjem sadržaja koji izaziva potpuno suprotne reakcije. Zbog takvog pritiska neki korisnici su u potrazi za okruženjem koje nije opterećeno reakcijama „sviđa mi se“ gde bi mogli da stupe u kontakt sa prijateljima или širom javnošću, a da pri tom ne moraju da dobijaju „lajkove“ da bi bili popularni. To je dovelo do pojave mnogobrojnih novih društvenih mreža i aplikacija za razmenu fotografija kao što su Minutiae, Vero, Dayflash, Oggl i nedavno Dispo i Poparazzi.

Iako su Fejsbuk i Instagram mogle da odluče da u potpunosti uklone „lajkove“ i povedu svoje društvene mreže u novom smeru, kompanija je ubrzo otkrila da je brojanje reakcija na objave suviše duboko integrisano u proizvod da bi moglo da bude potpuno uklonjeno. Recimo, influenseri na društvenim mrežama vrlo lepo unovčavaju „lajkove“ jer im oni omogućavaju da promovišu određene brendove, ali i da dobiju neki unosan posao. Za njih, uklanjanje brojanja „lajkova“ nije opcija.

Što se tiče društvene mreže Instagram , ona je odmah odlučila da će izbor o tome da li će se brojati reakcije na objave prepustiti svojim korisnicima, jer je shvatila da će razbesneti svoje korisnike bilo kakvu odluku da donese, što bi moglo dovesti i do smanjenja upotrebe aplikacije.
Na Instagram u, i potrošači sadržaja i proizvođači sadržaja mogu da uključe или isključe brojanje reakcije „sviđa mi se“ i broj pregleda objava, što znači da možete da izaberete da ne vidite te brojeve prilikom pregledanja svojih objava i možete da izaberete da li želite da drugi vide „lajkove“ kada vi postavljate objave. Te dve opcije su uređene kao dve različite postavke, što pruža veću fleksibilnost i kontrolu. Što se tiče Fejsbuka, korisnici pristupaju novom podešavanju iz oblasti „Podešavanja i privatnost“ u okviru News Feed Settings (ili News Feed Preferences na radnoj površini). Tu ćete pronaći opciju „Sakrij broj reakcija“ da biste isključili ovu postavku i za svoje objave i za objave drugih u novostima, grupama i stranicama. Funkcija će biti dostupna i javnim i privatnim profilima i obuhvatiće i prethodne objave.

Društvena mreža Instagram je prošlog meseca ponovo počela da testira tu funkciju da bi ispravila sve propuste pre nego što uvede nove postavke za globalne korisnike, i rekla je da će i Fejsbuk ubrzo sprovesti slično testiranje. Instragram tvrdi da se ti testovi rade od 2019. godine i smatra da ima sasvim dovoljno relevantnih podataka da se funkcija i globalno uvede. Rukovodioci u društvenoj mreži odbacuju ideju da je odluka o „lajkovima“ u velikoj meri uticala na mrežu. Iako je uklanjanje „lajkova“ na Instagram u imalo nekog uticaja na ponašanje korisnika, nije bilo razloga za zabrinutost. U nekim grupama, korisnici su postavljali više objava jer su možda bili manje uplašeni zbog reakcije drugih. U suštini, bilo je nekih promena, pozitivnih i negativnih, ali zanemarljivih. U Instagram u, takođe, veruju da korisnici uključuju i isključuju funkciju u različito vreme, na osnovu toga kako se osećaju.

Pored toga, rukovodioci ističu da „ne postoji ozbiljno istraživanje koje pokazuje da opcija „sviđa mi se“ loše utiče na korisnike“, odnosno da takmičarsko okruženje društvenih medija ima loš uticaj na mentalno zdravlje korisnika. Dodaju i da se Instagram tokom dana ne koristi toliko da bi funkcija „sviđa mi se“ mogla da ima značajan uticaj na život ljudi. Takođe je odbacio neka od trenutnih istraživanja koja ukazuju na negativne uticaje upotrebe društvenih medija, jer se suviše oslanjaju na metodologije koje od korisnika traže da sami prijave koliko koriste društvene mreže, umesto da to direktno mere. Drugim rečima, Instagram nije kompanija koja je motivisana da u potpunosti ukloni „lajkove“ zbog njihovog negativnog uticaja na mentalno zdravlje jer predstavljaju pokazatelje popularnosti.

Funkcija će biti predstavljena u sredu, a vremenom će biti dostupna i globalnim korisnicima. Instagram će je uvesti za nekoliko dana.
Što se Fejsbuka tiče, funkcija će u sredu biti dostupna tek malom procentu korisnika – obaveštenje će se pojaviti u News Feed-u – a globalni korisnici će morati da sačekaju još nekoliko nedelja.

6390-fejsbuk-i-xa-instagram-xa-nece-brojati-lajkove