Gmail omogućio kompaniji da preuzme svet

Pre petnaest godina, novi servis elektronske pošte pokazao je svima da je „Gugl“ kompanija koja se ne bavi samo pretraživačima. Sandar Pikaj je prvi put otišao u „Gugl“ 1. aprila 2004. godine na razgovor za posao u kompaniji. Istog dana, kompanija je predstavila Gmail . Pikaj, koji je napredovao do direktora tog giganta, rekao je da je u to vreme mislio da je pokretanje elektronske pošte prvoaprilska šala. Petnaest godina kasnije, svima je potpuno jasno da Gmail nije šala. Sistem zasnovan na mreži ima 1,5 milijardi korisnika mesečno, dok usluga elektronske pošte kompanije „Jahu“ ima tek 288 miliona korisnika. Malo po malo, Gmail je uspeo da istisne tada nadmoćne servise kao što su AOL Mail i Hotmail. I dalje je besplatan proizvod za korisnike, ali predstavlja i okosnicu paketa proizvoda za pravna lica koji obuhvata i aplikacije za obradu teksta i pravljenje prezentacija.

U ponedeljak je kompanija proslavila rođendan nenametljivo predstavljajući nova svojstva usluge elektronske pošte. Jedna od alatki vam omogućava da napišete uobičajenu poruku, ali da sami odredite vreme kad ćete je poslati. Kompanija je uvela i svojstvo Smart Compose koje koristi veštačku inteligenciju da bi predvidela šta biste mogli dalje da napišete u poruci prema onome što ste već napisali. Svojstvo je sad dostupno i za sve mobilne telefone sa Android operativni sistemom, a prethodno je uvedeno za stone računare i Pixel telefone. Kompanija je rekla da će uskoro biti dostupno i za telefone sa iOS okruženjem, kao i za više jezika: francuski, španski, italijanski i portugalski.

Uspeh usluge Gmail predstavlja više od korisnog i popularnog proizvoda. Usluga je zauvek promenila put napretka kompanije. To je bio prvi servis koji je pokazao „Guglu“ da kompanija može da bude najuspešnija u mnogim oblastima osim na polju pretraživača, odnosno da kompanija može da bude sastavni deo svake oblasti našeg života.  Godinu dana posle uvođenja servisa Gmail , kompanija je pokrenula Gugl mape, koje danas predstavljaju najbolje mape na internetu. Kompanija je kupila Android i Jutjub, dakle, najveći operativni sistem i najveću internet stranicu za deljenje video sadržaja. Kompanija je stvorila i pretraživač Chrome, koji je pretekao Internet Explorer kompanije „Majkrosoft“ kad je bio na vrhuncu moći. Svaki navedeni „Guglov“ proizvodi ima više od milijardu korisnika. Devet o deset telefona koji se isporučuju širom sveta imaju Android operativni sistem.

Gmail je usluga koja je istakla drugačiju stranu kompanije. Da nije od početka bila toliko uspešna, ko zna da li bi kompanija odlučila da isproba sve ostale aplikacije.
Kad je kompanija „Gugl“ odlučila da predstavi Gmail , to je bila vrlo rizična odluka, ali i smela, pošto je kompanija do tad bila usredsređena samo na pretraživač.
Gmail igra veliku ulogu u kompanijinom načinu razmišljanja koji se naziva „ 10X“, što znači da se uvek ide velikim korakom napred, a ne sitnim koracima napretka. Usluga omogućava korisnicima da skladište 1GB podataka, što je sto puta više od bilo kog servisa koji nudi usluge elektronske pošte.

Takav način razmišljanja prokrčio je put ka najambicioznijim projektima, uključujući i autonomna vozila, kontaktna sočiva povezana sa internetom i pametne gradove. Naravno, kako je kompanija postajala kompleksija, tako su i problemi sa kojima se suočavala postajali ozbiljniji. „Gugl“ je pod budnim okom celog sveta zbog svoje veličine i rasprostranjenosti. Zakonodavci i javnost kritikuju kompaniju jer nije uspela da spreči širenje lažnih informacija i zbog pomoći jačanja cenzure u Kini. Prošle nedelje, Pikaj se sastao sa predsednikom Trampom zbog poslovanja u Kini i zbog „Guglove“ „političke nepristrasnosti“ u Sjedinjenim Državama. Konzervativci optužuju kompaniju da je naklonjena levičarima.

I sama usluga Gmail je izazvala kontroverze. Prošle godine, servis se suočio sa oštrom kritikom jer je objavljeno da je programerima treće strane omogućeno da čitaju poruke elektronske pošte korisnika. Kompanija je tvrdila da je za obavljanje takvog postupka potrebna saglasnost korisnika i da verovatno nisu shvatili u šta se upuštaju.
„Kompanija ulaže ogromne napore da svi podaci njenih korisnika budu sigurni, bezbedni i uvek dostupni“, kaže Tom Holman koji se nalazi na čelu Gmail a. „Naša posvećenost bezbednosti vaših podataka je apsolutna i borićemo se protiv svakoga ko pokuša da tu bezbednost ugrozi.“

U međuvremenu, usluga se i dalje razvija. U aprilu, „Gugl“ je predstavio veliku novinu kao što je ostavljanje poruka za slanje „na čekanju“ – pojavljuju se kad ste naveli da treba da ih pošaljete. Zatim, moguće je otvoriti priloge koji su u formatu slika i PDF- a bez otvaranja elektronske poruke. Prošle nedelje, kompanija je počela da uvodi dinamične poruke, što vam omogućava da popunjavate upitnike i pretražujete hotele neposredno iz prijemnog sandučeta.

Dakle, šta će se desiti u sledećih 15 godina? Holman kaže da će sva pažnja biti usmerena na integraciju sa ostalim kolaborativnim programima, kao što su Asana i Trello. Pre nekoliko godina, čula su se mišljenja da će elektronska pošta potpuno izumreti. Kao što vidimo, to se nije desilo, ali sigurno će doći do nekih zanimljivih razvojnih koraka.

5292-xa-gmail-xa-omogucio-kompaniji-da-preuzme-svet