Većina ljudi koristi Google mape ne obraćajući posebnu pažnju na detalje. Obično ih koristimo da bismo pronašli put od jednog do drugog mesta, odogovarajuću liniju podzemne železnice или restoran u kome se služi odlična hrana. Nikada nismo razmišljali o tome kako je kompanija uspela da dostigne toliko visok nivo izrade mapa sveta i koje je odluke donela i izbore napravila da bi od aplikacionog servisa napravila alatku za navigaciju koju najčešće koristimo. Džastin Obern, međutim, obraća pažnju na detalje jer je kartograf koji je pomogao u izradi Apple mapa. Zbog toga bi trebalo da mu verujemo kad detaljno objašnjava šta to Google mape čini nadmoćnim u odnosu na sve ostale aplikacione servise internet mapa.
Ove nedelje objavio je izuzetan članak u kome objašnjava koncept „šanca Google mapa“ koji se odnosi na slojeve podataka koji okružuju Google mape i čine ih nedostižnim za sve ostale konkurente, pa čak i za kompaniju Apple. Kompanija Google je prikupila ogromnu količinu podataka u mnogobrojnim oblastima koje kombinuje i stvara svojstva koja ne može da stvori ni kompanija Apple. Šanac koji prema njegovim rečima okružuje Google mape je šanac vremena jer smatra da je kompanija dugo planirala i skupljala podatke da bi mogla da napravi takvu aplikaciju. Pitamo se šta im je sledeće u planu…
Obern prvo ističe izuzetno detaljne podatke dostupne u aplikaciji čak i za mala naseljena mesta kao što je i mesto u ruralnom delu države Ilinoj u kome je odrastao. Posebno naglašava da Google, za razliku od Apple- a, može da prikaže oblike pojedinačnih zgrada, čak i manjih građevina kao što su šupe za alat или kuće na točkovima. Takvi sitni detalji mogu se pronaći i u naseljenim mestima u kojima nema ni sto ljudi.
Opisuje proces i nastojanja kompanije da u aplikaciju unese i velike i male građevine. U vezi s tim, posebno ističe izjavu giganta iz 2012. godine u kojoj se navodi da je prikazivanje oblika građevina postignuto pomoću algoritama kreiranih pravljenjem slika iz vazduha i korišćenjem tehnika kompjuterske vizije. Osim što neposredno možete da vidite ulice na ruti kojom se krećete, možete da smanjite uveličanje i pogledate kompjuterski dobijene modele okoline da biste dobili kontekstualne podatke o obliku i veličini građevina oko vas.
Zaključuje da je pogled iz vazduha nadmašio Street View kompanije zbog količine podataka koji je korišćen da bi se dobio takav živopisan pogled. Postavlja se pitanje koliko će kompaniji biti potrebno da zabeleži svaku građevinu na svetu. Obern primećuje još nešto prilično zanimljivo. Ljudi obično opisuju plan grada u odnosu na glavne ulice. Zbog toga Google koristi jedinstveni pristup i ističe ta posebno značajna mesta. Pre godinu dana, te glavne ulice počele su da se pojavljuju na Google mapama kao skup narandžastih građevina da bi korisnici mogli dobro da uoče ta posebno značajna mesta. Pri tom, broj detalja je zapanjujući.
Ako je gigant uspeo da u mape unese sve građevine i pri tom tačno zna gde su locirane kompanije, preduzeća i posebno značajna mesta, verovatno će ugraditi vetrobrane sa proširenom realnošću u svoja autonomna vozila koja će vam reći sve što vam je potrebno u vezi sa susednim građevinama. I dok se vozite gradom ili, bolje reći, dok vas voze, Google mape vam mogu ukazati na zgrade u kojima treba, recimo, da imate sledeći sastanak, a sve zahvaljujući prikupljenim podacima.
Tolika količina podataka mogla bi da se koristi i za mnogo naprednije usluge taksi-prevoza nego što su aplikacije Uber или Lyft koji imaju problema kad treba precizno da označe lokacije polaska или dolaska. Zanimljivo je napomenuti da Uber i Lyft vozači već koriste Google mape i kompanijinu aplikaciju Waze koje su integrisali sa svojim aplikacijama.
Napomenućemo da kompanija ima planove da i sama organizuje usluge taksi-prevoza. Waymo je odeljak autonomnih vozila Google- ove matične kompanije Alphabet koja razvija sopstvenu aplikaciju za usluge taksi-prevoza u očekivanju predstavljanja komercijalnog autonomnog transporta sledeće godine. Već godinu dana, aplikacija Waze se testira u grupnoj vožnji na posao u Kaliforniji.
Jasno je da kompanija Google namerava da se priključi veoma unosnom tržištu pružanja usluga taksi-prevoza, a pošto raspolaže vrlo moćnom alatkom kao što je aplikacija Google mape, verovatno će nadmašiti mnoge konkurente koji su mnogo duže na tom tržištu.