Десет водећих америчких авио-компанија упозорава да би скоро увођење 5Г услуга могло да буде погубно.
Кажу да би нова технологија могла да изазове одлагање хиљада летова и ризик да велики делови америчке флоте авиона остану приземљени на неодређено време.
Како би 5Г мрежа могла да поремети америчку авијацију? Технологија 5Г се ослања на радио сигнале. У Сједињеним Државама, радио-фреквенције које се користе за 5Г мрежу су у делу спектра познатог као ц-опсег.
Те фреквенције су блиске онима које користе радио-висиномери у авионима, који мере висину летелице изнад земље, али дају и податке за безбедносне и навигационе системе.
Авио-превозници су забринути јер би пренос података у 5Г мрежи могао да изазове сметње у раду тих инструмената и истовремено узрокује сигурносне проблеме, посебно када авиони прилазе писти да би слетели.
Колико су такве околности ризичне за авионе?
Потенцијално, проблем је веома озбиљан.
Крајем 2020. године, RTCA – америчка организација која ствара и успоставља техничке смернице о питањима ваздухопловства – објавила је извештај о утицају 5Г мреже на летове.
У њему се наводи да постоји „могућност за обиман утицај на операције ваздухопловства у Сједињеним Државама, укључујући појаву катастрофалних кварова у функционисању који би довели до вишеструких смртних случајева, у одсуству одговарајућих мера ублажавања последица“.
Недавно је америчка Савезна агенција за ваздухопловство (Federal Aviation Administration – FAA) упозорила да би мешање сигнала 5Г мреже могло да доведе до проблема са бројним и разноврсним системима на боингу 787, који има назив Dreamliner.
То би могло да отежа успоравање авиона при слетању, што би могло да проузрокује скретање са писте.
Како би могла да се осигура безбедност летења?
Авионима неће бити дозвољено да користе радио-висиномере у околностима у којима постоји ризик од озбиљних сметњи, што ће ограничити способност неких авиона да слете, на пример, при слабој видљивости.
Организација Airlines for America, која обухвата десет главних авио-превозника, упозорила је да би то могло довести до кашњења или отказивања више од 1.000 летова у случају лошег времена, што ће понекад значити да ће „огромна већина путника и превозника у суштини бити приземљена“.
Такође је напоменуто да ће се велики део америчке флоте авиона „сматрати неупотребљивим“ због ограничења њиховог рада.
Да ли друге земље које користе 5Г мрежу имају исте проблеме?
Не у тој мери, јер се процедуре увођења 5Г мреже разликују од једне до друге државе.
На пример, у Европској унији мреже раде на нижим фреквенцијама од оних које амерички добављачи бежичног повезивања планирају да користе – и тако смањују опасност од сметњи. 5Г антене, такође, могу да раде са мањом снагом.
Ипак, неке земље су предузеле даље кораке да смање могуће ризике.
У Француској постоје такозване „тампон зоне“ око аеродрома где су 5Г сигнали ограничени, док антене морају да буду нагнуте надоле како би се спречиле потенцијалне сметње.
Шта још предузимају америчке власти да би решиле проблеме?
Регулатори у Сједињеним Државама већ су предузели низ корака.
Агенција за ваздухопловство је успоставила привремене тампон зоне око 50 аеродрома, где ће добављачи 5Г услуга ограничити своје активности. Ипак, оне су много мање од зона које се већ користе у Француској, а амерички предајници ће радити на знатно већим нивоима снаге.
Агенција је почела да утврђује који висиномери могу безбедно да се користе у областима где је 5Г мрежа распоређена, а оне који нису довољно поуздани биће потребно заменити.
Утврдила је и који су то аеродроми на којима је могуће користити ГПС системе уместо радио-висиномера за навођење авиона који се приближавају писти.
И поред тога, авио-компаније категорички тврде да то није довољно. Наиме, инсистирају на томе да 5Г мрежу уопште не би требало активирати у кругу од три километра од угрожених аеродрома.
Шта су на то рекле 5Г компаније?
Компаније Веризон и АТ&Т су већ два пута одлагале увођење 5Г технологије и пристале су на привремене тампон зоне које смо споменули.
Напоменуле су да се 5Г мрежа већ уводи у око 40 земаља.
Прошлог месеца, америчка Асоцијација за бежичну комуникацију CTIA оптужила је авио-индустрију да „застрашује јавност“ и упозорила да би одлагање увођења 5Г мреже изазвало озбиљну економску штету.
Каква је ситуација у Великој Британији?
Британски регулатори и авио-компаније нису претерано забринути.
У безбедносном обавештењу објављеном у децембру, Управа за цивилно ваздухопловство (Civil Aviation Authority – CAA) је рекла да „није било потврђених случајева у којима је функционисање 5Г мреже довело до ометања рада система авиона или неочекиваног понашања“.
Такође је наглашено да „постојање различитих националних стратегија за увођење мобилних телекомуникација може значити да су неке земље изложене већој опасности од других“.
Британски регулатор каже да планира да ради на међународном плану на прикупљању додатних података о том питању.