Tokom blizu dve decenije od postojanja, kompanija/mreža Facebook je i negativno i pozitivno uticala na naš život.
Sviđalo nam se to ili ne, Facebook je promenila ljudsko društvo, kako na mreži, tako i van nje. S obzirom na to da će društvena mreža u februaru 2024. godine, napuniti 20 godina, hajde da pogledamo kako je uticala na naš život.
Navešćemo i ono dobro i ono loše što nam je donela.
Kako nam je mreža Facebook poboljšala život
Iako su poslednjih godina novine i drugi mediji bili ispunjeni užasnim kritikama protiv društvene mreže, ipak nije sve tako crno. Konačno, da je Facebook loša platforma, sigurno ne bi uspela da okupi 2 milijarde korisnika. Dakle, navešćemo neke od retkih doprinosa koje je društvena mreža dala čovečanstvu.
Mreža Facebook je zbližila ljude
Iako Facebook nije bila prva platforma društvenih mreža koja je okupila ljude, svakako je najuspešnija. Zahvaljujući Facebooku, mnogi ljudi mogu da obaveštavaju svoju porodicu i prijatelje o svemu što im se događa u životu, bez obzira na to koliko su blizu ili daleko.
Mreža je takođe olakšala deljenje uspomena kad je dozvolila korisnicima da postavljaju fotografije i video-zapise i označavaju ljude na njima. Tako je omogućila ljudima koji su se upoznali i razgovaraju u stvarnom životu da zadrže onlajn skladište svojih zajedničkih uspomena, što olakšava ponovno povezivanje sa tim ljudima.
Ako želite da se povežete sa većim brojem ljudi, milioni Facebook grupa vam omogućavaju da upoznate druge ljude koji imaju ista interesovanja kao i vi. Ta funkcija je postala izuzetno važna tokom zatvaranja zbog COVIDA-19. Pošto skoro niko nije mogao da izađe i sretne se sa prijateljima ili upozna druge ljude, Facebook grupe su to omogućile mnogima, a da pritom nisu morali da napuste bezbednost svog doma.
Društvene mreže nas zbližavaju, a Facebook je najbolji primer za to.
Povezala je našu prošlost i sadašnjost
Facebook, osim što zbližava ljude, omogućava nam i da se povežemo kroz vreme. Na platformi veoma lako možete da pronađete prijatelje koje ste upoznali pre više od 20 godina i od tada ste izgubili kontakt. Štaviše, Facebook nas povremeno podseća na naše značajne objave iz prošlosti. Bez obzira na to da li je u pitanju vaše venčanje, praznik ili bilo koji drugi događaj, platforma koristi svoj algoritam da bi vam poslala podsetnik u fid (engl. feed). Postoji i efikasan način da koristite Facebookovu funkciju Na današnji dan (engl. On this day) da biste bili sigurni da Facebook zna da slavite važan datum u životu.
Omogućila je procvat malih preduzeća i preduzetnika
S obzirom na to da Facebook ima ogromnu bazu korisnika, sasvim sigurno je jedna od najboljih društvenih mreža za preduzeća. Pošto zna da su kompanije više nego spremne da investiraju da bi se ubacile na to tržište, platforma je razvila nekoliko alata koje mogu da koriste.
Neki od tih alata su besplatni, kao što su Facebook Pages i Groups, dok za druge treba platiti, kao što su Facebook Ads. Mnogi preduzetnici su postigli sjajan uspeh na platformi čak i uz pomoć tih besplatnih alata.
I ponovo da spomenemo pandemiju, u kojoj su baš ti alati odigrali ključnu ulogu. Naime, mnogi koji su tada ostali bez posla okrenuli su se onlajn poslovanju koje im je pomoglo da sebi obezbede egzistenciju tokom globalnih zaključavanja.
Kako nam je mreža Facebook zagorčala život
Uprkos onom dobrom što je mreža donela čovečanstvu, morala je da se suoči i izbori sa mnogim problemima. Neki od njih su bili potpuno novi, jer je mreža izgleda postala plodno (i haotično) tlo za širenje dezinformacija.
Dakle, šta je od svega toga imalo najgori uticaj na nas?
Dezinformacije na Facebooku su prevarile ogroman broj ljudi
Sa demokratizacijom medija preko Facebooka i drugih platformi društvenih mreža, lažnim vestima i nepoznatim veb-stranicama postalo je lakše da šire svoj sadržaj. Kada to kombinujete sa senzacionalističkim naslovima i dugmadima za brzo deljenje, dezinformacije se neverovatno brzo šire preko platforme društvenih mreža.
Studija koju je objavila Nacionalna medicinska biblioteka pokazala je korelaciju između objava na Facebooku i neodlučnosti u vezi sa vakcinom protiv COVIDA-19. To znači da bi lažne objave na društvenim mrežama, posebno one koje postaju viralne, mogle da imaju realan i trajan uticaj na pojedince i društvo. Iako je društvena mreža na kraju preduzela korake u kontroli dezinformacija, postoje stavovi da je trebalo ranije, ali i snažnije reagovati.
Vaši podaci, Cambridge Analitica, predsednički izbori i međunarodna politika
Pošto Facebook prikuplja i čuva ogromnu količinu ličnih podataka o svim svojim korisnicima, neke kompanije su iskoristile te podatke da bi manipulisale javnim mnjenjem. Podataka ima toliko da je njihovo rudarenje, navodno, omogućilo mnogobrojnim trećim stranama da utiču na nacionalne izbore. Prema jednom izveštaju, Cambridge Analitica i SCL, njena matična kompanija, uspešno su uticale na predsedničke izbore na Filipinima. Postojale su i optužbe da je neovlašćeno rudarenje podataka na Facebooku korišćeno da bi se uticalo na predsedničke izbore u Sjedinjenim Državama, 2016. godine, što je primoralo mrežu da se pozabavi skandalom Cambridge Analitica i popravi svoje sisteme kako bi se izbeglo da se incident ponovi.
Platforma je ojačala polarizaciju
Facebook omogućava ljudima da izraze svoje mišljenje o skoro svemu, od najbanalnijih do najozbiljnijih tema o političkoj i verskoj pripadnosti. Pošto se krijemo iza ekrana pametnih telefona ili računara, mnogo nam je lakše da veoma često na grub način izrazimo neslaganje ili negativan stav na neku objavu.
Pošto vidimo samo objavu na Facebooku, a ne osobu koja stoji iza nje, mnogi ljudi se upuštaju u svađu i raspravu, što dovodi do prekida kontakta. To se posebno odnosi na sporne teme, kao što su COVID-19 i politika. Neki su čak pribegli maltretiranju putem interneta (engl. cyberbullying), što predstavlja jedan od značajnih negativnih uticaja društvenih mreža na korisnike.
Neki bi rekli da su ljudi, koji su dali komentare, tako pokazali svoje pravo lice, ali, nažalost, istina je da su mnogi izgubili osećaj za zajednicu i sposobnost da poštuju drugačije mišljenje i stav. Sve se to desilo zbog toga što više ne vidimo osobu koja stoji iza objave, već samo neslaganje sa našim uverenjima.
Facebook predstavlja veliki deo moderne ljudske istorije
Današnji globalni fenomen koji ima preko 2 milijarde korisnika počeo je svoj život 2003. godine kao imenik za studente Harvarda. Pošto je više od 25% stanovnika planete prijavljeno na Facebook, moramo priznati da predstavlja značajan deo našeg društva.
Iako je Facebook, sada kompanija Meta, opterećena nekolicinom problema, ipak ne možemo da poreknemo da je čovečanstvu donela i neke pozitivne promene. Bez obzira na to kako će se tako velika kompanija dalje razvijati, još se ne zna šta joj budućnost nosi. Vreme će pokazati.