Veb-sajt Jutjub u vlasništvu kompanije „Gugl“ ima mesta za sve i svakoga. Da li je to vrlina или tek greška?
Jutjub ima više od dve milijarde korisnika i donosi prihod od 20 milijardi dolara godišnje. Ipak, te cifre ne mogu da dočaraju veličinu i uticaj najveće svetske video-lokacije. Hajde da to pokušamo ovako da objasnimo. Platforma Jutjub je toliko ogromna da je skoro ne primećujete. Dakle, uvek je prisutna i uvek je uključena. Izgleda da predstavlja osnovu digitalnog života, baš kao i slanje kratkih poruka или poruka elektronske pošte. Možda i vi, kao što i mnoga deca rade, koristite Jutjub da biste se zabavili или naučili nešto novo. Možda i vi, kao i većina ljudi, jednostavno gledate video-sadržaje na Jutjubu, a da toga niste ni svesni. Gledate video, dakle, gledate Jutjub.
Isto tako je teško shvatiti kako je platforma zauzela takvo mesto u digitalnom svetu, s obzirom na to da do 2005. godine nije ni postojala. Kada ju je kompanija „Gugl“ kupila 2006. godine, činilo se da je tehnološki gigant protraćio 1,65 milijardi dolara. Naravno, tada je platforma bila najbolje mesto na kome ste mogli da pogledate pse koji se voze na skejtu или piratske klipove najnovijih filmova, ali šta biste inače mogli da radite na tom veb-sajtu?
Odgovor na to pitanje danas je sasvim jednostavan. Jutjub je mesto na kome možete da gledate sve – izuzetno kvalitetan sadržaj, vrlo koristan, ali i prilično opasan sadržaj. To je mesto na kome možete da postavite skoro sve, ako imate bilo kakav video-sadržaj. Jutjub je otvorena platforma, namenjena brzoj distribuciji svega i svačega, kojoj ništa ne stoji na putu niti je bilo šta u toj distribuciji sprečava.
Da li je to dobro или loše zavisi jedino od vašeg stava.
Kad se platforma Jutjub pojavila predstavljala je samo novinu koja je gubila novac. Napravili su je dvojica zaposlenih u kompaniji PayPal. U isto vreme, kompanija „Gugl“ je planirala da stekne nadmoć u oblasti video-sadržaja na internetu. Iako je stvorila internu veb-stranicu za video sadržaje, vrlo brzo je od nje odustala i ugrabila Jutjub. Možda se zbog toga ne sećate nečeg što je bilo poznato pod nazivom Google Video.
Prvi korisnici koji su postigli uspeh i postali popularni na Jutjubu nikada nisu imali tako nešto u planu. Uglavnom su to bili klinci koji su video-sadržaje postavljali iz čiste zabave или samo zbog toga što je korišćenje Jutjuba bilo jednostavno.
Ipak, platforma je ubrzo shvatila da bi takvim klincima mogla da pruži priliku da zarade nešto novca na Jutjubu tako što bi im davala deo zarade koje je platforma dobijala od oglašavanja. Danas ogroman broj ljudi postavlja video sadržaje na Jutjub i koristi platformu da bi ostvarila zaradu или stekla moć или i jedno i drugo. Naravno, borba unutar Jutjuba ne jenjava, jer platforma želi da postavi sve video-zapise na svoj sajt, ali ne i one koji se ne uklapaju u okvire koje je postavila. Kakvi su ti okviri, odnosno kako Jutjub odlučuje šta se u njih uklapa i zašto odlučuje da se ne obazire na neke sadržaje koje mnogi smatraju neprikladnim predstavljaju stalni povod za sukobe kako unutar platforme tako i van nje. Ako pokušamo da otkrijemo kako Jutjub vodi svoju platformu i zašto baš tako, naići ćemo na poteškoće. Recimo, sve do juna 2020. godine, nekadašnji predstavnik Kju Kluks Klana je imao sopstveni kanal na Jutjubu.
Čini se i da će pročišćavanje veb-lokacije biti stalni problem za Jutjub, ali i za svet na koji Jutjub utiče. Sve se to dešava zbog toga što je Jutjub otvorena platforma, pa izgleda da je nemoguće zamisliti svet u kome bi neka kombinacija pažljivo napisanih pravila, promišljene moderacije sadržaja i robusnog mašinskog učenja uspela da ukloni užasne korisnike sa veb-lokacije, odnosno one korisnike koji bi možda želeli da koriste najveći svetski video-sajt za širenje dezinformacija o vakcinama или rezultatima izbora или nadmoći belaca.
Ipak, rukovodioci Jutjuba i dalje ističu prednosti vođenja sajta kao otvorene platforme, odnosno da je platforma, baš kao i internet, prepuna svega i svačega i da nam je mnogo bolje u svetu u kome se sve nalazi samo na klik od nas. Međutim, to je tema za neku drugu priliku.