Kako mala preduzeća učiniti neprivlačnim za sajber-napade?

Za sajber-kriminalce mala preduzeća predstavljaju privlačne mete. Saznajte zbog čega i poslušajte savete stručnjaka da biste smanjili rizike po vašu digitalnu bezbednost. Neki vlasnici malih preduzeća pretpostavljaju da veličina njihovog poslovanja ne predstavlja privlačnu metu za sajber-napade. To je možda nekada bio slučaj, ali okolnosti su se promenile. Povećanje broja napada na „sitna poslovanja“ počelo je pre nekoliko godina, ili, tačnije 2011. i činili su manje od jedne petine svih upada u sisteme. Danas, međutim, broj se značajno povećao i oko polovine svih napada su usmereni na mala preduzeća. Zabrinjava činjenica da se trend nastavlja jer su mala preduzeća za mnoge sajber-kriminalce postala mnogo privlačnije mete od velikih kompanija.

Džozef Štajger navodi nekoliko razloga za takvu situaciju:
Mala preduzeća plaćaju otkupninu: Mala preduzeća ne raspolažu velikim budžetom, potrebni su im poslovni podaci da bi ostali solventni i većina smatra da je plaćanje otkupnine najbolji način da se izvuku iz nepovoljnog položaja.

Mala preduzeća imaju vredne podatke: Sajber-kriminalci smatraju da čak i male kompanije imaju izuzetno osetljive i poverljive podatke – finansijske i personalne – i da bi im se hakerski napad isplatio. Mala preduzeća omogućavaju hakerima pristup svom poslovanju: Mala preduzeća obezbeđuju i primaju usluge od ostalih firmi, kako velikih tako i malih. Napadači mogu da dobiju i bonus u napadu na mala preduzeća jer bi mogao da im se otvori prolaz do mnogo značajnijih i unosnijih žrtava – recimo do upada u podatke korporacija.

Mala preduzeća uglavnom imaju slabiju zaštitu od sajber-napada: Mala preduzeća sasvim sigurno imaju mnogo slabiju zaštitu od sajber-napada nego velike poslovne kompanije. Osim što im nedostaje savremeniji program, nemaju ni stalno zaposlene stručnjake odgovorne za sajber-bezbednost.

Drugim rečima, mnogi ni ne pokušavaju da napadnu kompaniju „Amazon“, ali neće se ustručavati da hakuju porodičnu prodavnicu na malo.
Postoje još dva činioca zbog kojih su mala preduzeća u nepovoljnom položaju:

Dobri momci moraju da zaštite svaku slabu tačku koju imaju dok je lošim momcima potreban samo jedan otvoren ulaz.

Loši momci obično znaju više o opremi koju poseduje potencijalna žrtva napada kao i kako da upadnu u njen sistem nego sama žrtva.

Da bi se ta razlika između kvaliteta bezbednosti kod malih i velikih firmi smanjila или potpuno ukinula, stručnjaci savetuju vlasnike malih preduzeća kako da svoje poslovanje učine manje privlačnim za napade. Pre svega bi trebalo izvršiti detaljnu procenu digitalnog rizika. Naglašava se i da bi trebalo razmotriti svaki deo sistema i njegovu izloženost pretnjama, njegovu ranjivost, potencijalne gubitke i posle toga se zapitati: Da li radimo sve kako treba или da li treba da uradimo još nešto?

Stručnjaci spominju i neke slučajeve gde mala preduzeća mogu da naprave kobne greške. Recimo, najuobičajeniji sajber-napadi mogu da krenu od ogorčenih zaposlenih radnika или od grešaka radnika unutar organizacije. Osim mnogih raznovrsnih napada spolja, ne treba zaboraviti ni one koji dolaze iznutra.

Naravno, nemoguće je pronaći svaku ranjivu tačku, a tu bi savetnici za sajber-bezbednost i kompanije za procenu rizika bile od velike koristi. Kad se utvrde pretnje i odrede postojeće ranjivosti, savetnici bi mogli da pomognu u proceni opasnosti i primene određene strategije koje bi zaštitile poslovanje.

Mala preduzeća mogu da upravljaju rizicima pomoću tehnologije, ali tehnologija nije jedino rešenje. Važno je imati nekog ko je upoznat sa poslovanjem preduzeća i može da poveže bezbednosne probleme sa operativnom i finansijskom metrikom koju shvataju odgovorne strane u kompaniji.

Stručnjaci daju još jedan predlog u vezi sa savetnicima. Uzimajući sve u obzir, iskustvo i veza koje oni obezbeđuju su izuzetno važni.

Mala preduzeća su od presudnog značaja za privredu

Napadi sajber-kriminalaca su uznemirujući iz nekoliko razloga. Prema Nacionalnoj administraciji za telekomunikacije i informacije, mala preduzeća ostvaruju 50% svih prodaja u Sjedinjenim Državama, 21% od izvoza proizvoda i zapošljavaju 54,4 miliona ljudi (57% privatne radne snage u Sjedinjenim Državama). Dakle, mala preduzeća u Americi od presudnog su značaja za razvoj privrede.

4965-kako-mala-preduzeca-uciniti-neprivlacnim-za-sajber-napade