Kompanija „Gugl“ odlučila da se obračuna sa „mutnim političkim oglasima“ u izborima za Evropski parlament

Alatke koje je predstavila trebalo bi da ojačaju transparentnost i izbegnu ponavljanje ruskog mešanja koje se odigralo tokom predsedničkih izbora u Sjedinjenim Državama. Kompanija je širom Evrope prikazala skup alatki koje bi trebalo da obezbede političku transparentnost u izborima za Evropski parlament koji su planirani za sledeću godinu. Na taj način, „Gugl“ pokušava da se obračuna sa „mutnim političkim oglasima“ koji se pojavljuju na mreži.
Alatke su jednim delom odgovor na rusko širenje pogrešnih i lažnih informacija tokom kampanje u predsedničkim izborima u Americi 2016. godine jer su operativci sa druge strane okeana uspeli da kupe političke oglase koje su ciljano prikazivali Amerikancima.

Da bi se suprotstavila naletu mutnih oglasa koji omogućava učesnicima u izbornoj kampanji da ciljano prikazuju reklame određenim grupama ljudi, kompanija će preduzeti sledeće korake:

  • Zahtevaće da reklame koje spominju „političku partiju, kandidata или trenutnog funkcionera“ otvoreno i jasno prikažu glasačima izvore koji finansiraju oglašavanje.
  • Proveriće oglašivače u izborima za Evropski parlament „da bi utvrdila njihov pravi identitet.
  • Napraviće posebnu biblioteku izbornih reklama u Evropskoj uniji da bi obezbedila više informacija o onima koji kupuju političke reklame, ko su im ciljne grupe i koliko se novca troši.

Nadležni u kompaniji kažu da je glavna svrha alatki da „pomognu biračima da bolje shvate političko oglašavanje koje gledaju“.

Sve najveće društvene mreže objavile su zahteve za transparentnošću u političkom oglašavanju na mreži 2018. godine delimično i zbog toga što je američki Kongres zapretio da će takvi zahtevi uskoro morati obavezno da se ispune ako Silicijumska dolina to ne uradi na dobrovoljnoj bazi. Skup alatki kompanije „Fejsbuk“ koji je predstavljen 2018. godine funkcioniše samo delimično u Velikoj Britaniji. Potpuna funkcionalnost je odložena dok kompanija ne pronađe metod kojim će naterati oglašivače da prestanu sa lažima. Alatke društvene mreže „Tviter“ funkcionišu samo u Sjedinjenim Državama. Alatke za obezbeđivanje političke transparentnosti kompanije „Gugl“pojavile su se prvi put u Americi letos.

Međutim, Britanija je nekako izostavljena u nedavnom uvođenju alatki. Iako je i dalje u Evropskoj uniji, očekuje se da će istupiti iz nje pre početka izbora u maju 2019. godine. Zbog toga će morati malo duže da čeka na uvođenje alatki za transparentnost kompanije „Gugl“ iako treba lokalne izbore da organizuje u maju iste godine. Zainteresovanost kompanije za Evropu mogla bi se objasniti pritiskom koji trpi od evropskih regulatora.

U četvrtak su se predstavnici 14 sajtova za upoređivanje cena zajedno obratili pismom Margareti Vestager evropskom komesaru za konkurentnost na tržištu, tvrdeći da se kompanija oglušila o zahteve da otvori svoju uslugu za kupovinu trećoj strani i da bi zbog toga trebalo pokrenuti postupak protiv „Gugla“. U pismu se navodi da korisnici „Gugla“ ne samo da plaćaju veću cenu za proizvode iako to ne moraju da čine, već da su vrlo često uopšte ne znaju da postoje sajtovi za upoređivanje cena.

U izjavi kompanije se navodi da je ispunila sve zahteve koje je postavila Evropska komisija i da dozvoljava svim sajtovima za upoređivanje cena da se ravnopravno nadmeću i prikazuju oglase za svoje proizvode na njenoj stranici koja prikazuje rezultate pretraživanja. „Da bismo obavestili trgovce koji još nisu upoznati sa tim novih mogućnostima, trenutno ih ohrabrujemo da rade sa sajtovima koji upoređuju cene“, navodi se u izjavi kompanije.

5134-kompanija-gugl-odlucila-da-se-obracuna-sa-mutnim-politickim-oglasima-u-izborima-za-evropski-parlament