Mark Zakerberg o istorijskoj izbornoj kampanji Fejsbuka

Verujem da Fejsbuk može da osnaži demokratiju održavanjem što je moguće otvorenije platforme kao i ambicioznim naporima da se poveća učešće glasača. Izbori 2020. godine biće potpuno različiti od bilo kojih drugih. Kampanja je bila žestoka čak i pre pandemije – i pre ubistva Džordža Flojda i mnogih drugih, što nas je primoralo da se ponovo suočimo sa bolnom stvarnošću sistemskog rasizma u Americi. Ljudi žele da neko za to preuzme odgovornost, a u demokratiji se to jedino može uraditi pomoću glasanja. Pošto se veliki deo naših razgovora i rasprava obavlja na internetu, verujem da platforme, kao što je Fejsbuk mogu da odigraju pozitivnu ulogu na ovim izborima pomažući Amerikancima da koriste svoj glas tamo gde je najvažnije – na glasanju. U sredu najavljujemo najveću informativnu kampanju o glasanju u američkoj istoriji. Naš cilj je da pomognemo da se 4 miliona ljudi registruje da bi glasali.

Dok se trudimo da to ostvarimo, želim da istaknem nekoliko naših građanskih odgovornosti:

Prvo, ohrabrujemo ljude da glasaju. Glasanje je način da se čuje vaš glas. To je jedinstveni i najsnažniji izraz demokratije, najbolji način da nateramo naše vođe da preuzmu odgovornost i da se posvetimo tome kako se bavimo mnogim pitanjima sa kojima se naša država suočava. Verujem da Fejsbuk ima odgovornost ne samo da spreči odgovaranje birača od glasanja – što se uglavnom odnosi na sve koji nisu belci – nego i da aktivno podržava dobro informisano učešće, registraciju i odziv birača.

Detalji glasanja na Fejsbuku, Instagramu

Da bismo to postigli, stvaramo novi informativni centar za glasanje sa verodostojnim informacijama, uključujući detalje o tome kako i kada glasati, kao i detalje o registraciji birača, glasanju putem pošte i informacijama o prevremenom glasanju. Takođe ćemo uključiti i službenike zadužene za državne izbore i verifikovane službenike za lokalne izbore. Taj centar ćemo prikazati na vrhu Fejsbuk Novosti i na Instagramu kako bismo bili sigurni da će svi dobiti priliku da ga vide. Sve u svemu, očekujemo da će više od 160 miliona ljudi u Sjedinjenim Državama videti merodavne informacije na Fejsbuku o tome kako treba da glasaju na opštim izborima od jula do novembra. Tu su, pored podsetnika da se registrujemo, i informacije o glasanju putem pošte i podsetnika o Danu izbora. Takav materijal je neophodan. Anketirali smo punoletne građane u Sjedinjenim Državama, a više od polovine je reklo da veruje da će ljudima biti potrebno više informacija o tome kako da glasaju u novembru nego na prethodnim izborima. Naši napori trebalo bi da pomognu svima koji koriste našu platformu da pristupe pouzdanim informacijama za glasanje, a ne samo ljudima u zajednicama u kojima je učešće već masovno.

Drugo, mi smo odgovorni za zaštitu integriteta samog glasanja. Tokom 2016. godine, sporo smo otkrivali inostrana mešanja na našoj platformi. Od tada, izgradili smo neke od najnaprednijih sistema na svetu kako bismo se zaštitili od izbornog uplitanja – i uložili milijarde dolara u tehnologiju i zaposlili desetine hiljada ljudi koji rade na sigurnosti i bezbednosti. Izvukli smo pouke iz tog iskustva i zaštitili više od 200 izbora širom sveta od mešanja i neželjenih intervencija. Pretnja od mešanja u izbore je stvarna i stalna, ali naši sistemi su spremniji nego ikad. Srušili smo više od 50 mreža zlonamernih naloga u 2019. godini, a 18 smo uklonili ove godine. Tom poslu nikad nema kraja, ali mnogo smo naučili i prilagodili naše sisteme da da pruže zaštitu od uplitanja.

Najbolji način da vođe preuzmu odgovornost

Konačno, mi smo i dalje posvećeni tome da svima damo glas. To se posebno odnosi na one koji kroz istoriju nisu dobili priliku da se njihov glas čuje. Svaki izborni proces je razgovor o onome što nas brine kao državu – a svakog dana milioni Amerikanaca učestvuju u tom razgovoru na Fejsbuku. Sloboda govora je deo zamršenog procesa demokratije, a mi snosimo odgovornost da je izuzetno ozbiljno zaštitimo. Svi žele da političari budu odgovorni za ono što govore – a znam da mnogi ljudi žele da ublažimo или uklonimo veći deo njihovog sadržaja. Imamo pravila protiv govora koji će prouzrokovati neposrednu fizičku štetu или suzbiti glasanje i niko od njih nije izuzet. Ipak, odgovornost funkcioniše samo ako imamo uvid u ono šta govore oni kojima su potrebni naši glasovi, čak iako nam se ne dopada ono što imaju da kažu.

Na kraju, verujem da je glasanje na izborima najbolji način da nateramo političare da preuzmu odgovornost i verujem da treba da imamo poverenja u birače kad donose odluke. Zbog toga mislim da bi trebalo da održimo što je moguće otvoreniju platformu i da ambicioznim naporima povećamo učešće glasača. Davanjem glasa ljudima, registrovanjem i podsticanjem birača da izađu na izbore, kao i sprečavanjem mešanja, verujem da Fejsbuk podržava i jača našu demokratiju u 2020. godini, a i posle toga. A za one koji su već odlučili šta će da rade na dan izbora i samo žele da se sve, konačno, završi, čujemo i vas – tako da smo obezbedili i mogućnost isključivanja pregleda političkih oglasa. Ipak, i dalje ćemo vas podsećati da glasate.

5872-mark-zakerberg-o-istorijskoj-izbornoj-kampanji-fejsbuka