Da li privatnost na mreži uopšte postoji ili su vaši podaci zaista „svuda“? Pokušaćemo da saznamo kako da zaštitimo privatnost na mreži.
U poslednje vreme, privatnost ima sasvim drugačije značenje nego pre jedne decenije. Za okolnosti u kojima smo se našli možemo da krivimo internet i sami sebe.
U doba interneta, naša privatnost je zaštićena onoliko koliko nam dozvoljavaju alati koje koristimo, što znači da nemamo neku posebnu zaštitu. Dok uživate u korišćenju mnogih besplatnih alata, trebalo bi da znate da svoje uživanje plaćate sopstvenim podacima.
Slučaj nestale privatnosti
Iako su podaci sada nova valuta, svi ih delimo „šakom i kapom“ kad god slepo prihvatimo sve one odredbe i uslove da bismo iz dana u dan koristili mnoštvo usluga. Ako se malo bolje upoznate sa politikom privatnosti tih kompanija, odmah ćete primetiti da se vaši podaci prodaju raznim trećim licima.
Naravno, u toj trgovini nijedan vaš podatak nije obeležen vašim imenom. Za trgovce ste samo broj. Sve se odvija na takav način da bi se održala „anonimnost“ na izvesnom nivou, ali i da bi se olakšala prodaja vaših podataka marketinškim stručnjacima kako bi mogli lakše da vam prikazuju ciljane oglase.
Najveći krivci su sve one kompanije sa kojima ste u interakciji ceo dan. Naravno, Google ima gomilu aplikacija koje neizmerno volite, ali, na kraju krajeva, one većinu svog prihoda ostvaruju od oglašavanja.
Društvene mreže Facebook i Instagram kompanije Meta pravi su spasioci kada vam je dosadno, zar ne? Ipak, one prikupljaju gomilu informacija o vašim navikama pregledanja, šta vam se sviđa, šta vam se ne sviđa, na čemu se zaustavljate da biste to pogledali, šta pretražujete i još mnogo toga.
Bilo koja veb-stranica koju posetite postavlja kolačić́ u vaš pretraživač i svaki vaš klik se negde evidentira.
Kako se vaši podaci koriste i zloupotrebljavaju
Hajde da pretpostavimo da znate za šta se prijavljujete kada koristite usluge neke od tih kompanija i da im dobrovoljno dozvoljavate da nagomilaju sve te podatke da biste imali bolje korisničko iskustvo. Te informacije se koriste da bi vam se prikazivali oglasi koji će vam biti zanimljivi. Takva procedura je korisna za kompanije, ali korisna je i za vas na nekom nivou, jer ćete možda otkriti stvari koje vas zanimaju, a ne nasumične proizvode koje nikada ne biste ni pogledali.
Problem je u tome što prevaranti mogu da koriste iste podatke.
Prevaranti će saznati ko ste, šta vam se sviđa, na šta ćete najverovatnije da kliknete i mogu da vam, na primer, pošalju phishing e-poruku. Kada kliknete na nju, oni dobijaju pristup još većem broju vaših podataka. Mogu da ukradu vaš identitet, izvuku novac sa vašeg bankovnog računa i još mnogo toga.
Dakle, kako prevaranti dolaze u posed vaših podataka? Neki trgovci podacima prodaju ih dobrovoljno i svesno. Naravno, to nije slučaj kod svih, ali pokrenute su neke tužbe u vezi sa tim konkretnim pitanjem u Sjedinjenim Državama.
Pošto je rad sa podacima unosan posao, postoje mnogobrojni trgovci podacima. Neki od njih su velike kompanije, kao što je Google, ali postoje i mnogobrojne mnogo manje. Svi oni prikupljaju informacije iz različitih izvora, obrađuju ih, pročišćavaju i analiziraju pre nego što ih dalje prodaju.
Posledice gubitka privatnosti
Najveći problem se sastoji u tome što sve kompanije ne koriste iste bezbednosne protokole za zaštitu vaših podataka. U slučaju povrede podataka, sve vaše informacije mogu da budu ukradene.
Nemili događaji u oblasti sajber-bezbednosti za koje saznate skoro svakog dana najčešće ostavljaju posledice na različite usluge. Tada ste svesni da hakeri mogu da saznaju, na primer, vaše ime, adresu e-pošte i šifrovanu lozinku.
Kada hakeri napadnu trgovce podacima, sve postaje mnogo komplikovanije, jer oni imaju sve informacije o vama. Iako su podaci anonimni, dakle, nisu povezani sa vašim imenom, ipak, postoje dokazi da sve što je prikupljeno može da se koristi za ponovnu identifikaciju.
Tada možete da postanete žrtva krađe identiteta, da budete prevareni ili da vas prate na mreži.
Takođe postoji problem u vezi sa tim gde i kako se vaši podaci koriste. Upoznali smo se sa brojnim slučajevima kada su osiguravajuća društva koristila prikupljene informacije da bi podigli stope osiguranja. Postoji i realna opasnost da bi kompanije za zdravstveno osiguranje mogle da koriste informacije od trgovaca podacima da bi povećale naknade, uskratile pokrivanje troškova i tako dalje.
Kako da rešimo problem
Jedno od najboljih rešenja za očuvanje privatnosti u toj situaciji je da zamolite trgovce podacima da sklone vaše informacije sa svojih servera. Kao što i sami znate, to može da se otegne unedogled ako to uradite sami, a sasvim je sigurno da proces nećete obaviti u potpunosti. Uputićemo vas na aplikaciju Incogni, koja može da obavi posao umesto vas, da se obrati svim trgovcima podacima i da im naloži da uklone vaše informacije. Pri tome, koristi GDPR, CCPA i druge zakone o privatnosti u vaše ime.
Vratite svoju privatnost
Svi želimo da očuvamo privatnost na mreži. Iako sami možemo da kontrolišemo ono što delimo, skoro ništa ne možemo da preduzmemo da bismo ograničili koliko se metapodataka prikuplja o nama.