Veštačka inteligencija menja metode učenje u budućnosti. Ne treba posebno isticati da veštačka inteligencija menja karakteristike privrednih grana od transporta do finansija. Obrazovanje nije izuzetak u tom slučaju pošto ideja personalizovanog učenja vrlo brzo postaje stvarnost. Pošto su računari u sve većoj upotrebi u obrazovanju učenika, podaci o njihovom napredovanju u učenju mogu da su prikupe, što bi dovelo do stvaranja personalizovanijih planova učenja koji bi pomogli nastavnicima da utvrde koje su oblasti najteže za svakog pojedinačnog učenika. Dok bi upotreba veštačke inteligencije u obrazovanju mogla nekog da uznemiri, prednosti su mnogobrojne i ne mogu se zanemariti.
Razvoj veštačke inteligencije i velikih podataka u obrazovanju
Skoro da ne postoje oblasti života koje na bilo koji način nisu povezane sa nekim oblikom računarskog softvera. Bez obzira na to da li kupujemo nešto или tražimo partnera или tek želimo da ostanemo u kontaktu sa starim prijateljima, izgleda da u svakom deliću našeg života posreduju računari. Zbog toga ne treba da nas iznenadi što obrazovanje nije isključeno iz takvog procesa. Kompanija „ D2L“, lider u razvoju obrazovnih softvera, stvorila je programski paket analitičkih alata za nastavnike i nazvala ga Brajtspejs insajts“ (engl. Brightspace Insights).
Programski paket može da prikupi, sastavi i analizira podatke koji dolaze iz nekoliko različitih izvora, uključujući i aplikacije za učenje, izvore na mreži, izdavače i ostale sisteme za upravljanje učenjem da bi sastavio celoviti model učenja za svakog pojedinačnog učenika. Okupljanjem podataka učenika na jednom mestu, programski paket može da stvara izveštaje, prediktivnu analizu podataka i vizualizaciju u realnom vremenu i da sve to pretvori u deo nastavnikovog plana podučavanja. Tokom vremena, takav postupak može da pokaže nastavniku šta je svakom pojedinačnom učeniku potrebno da bi bio uspešan.
Donedavno, učenikov uspeh u učenju merio se samo testovima i zadacima, čime je bio obuhvaćen samo mali deo njegovog školovanja. Međutim, učenik u procesu obrazovanja stvori ogroman broj podataka predajući domaće zadatke, radeći završne ispite i učestvujući u radu na času što se uglavnom veoma retko prenosi u uspeh u sledeći razred. Međutim, koristeći nove alate koji su mu na raspolaganju u programskom paketu, podaci o učeniku se mogu sačuvati i analizirati da bi se utvrdilo koje ga teme više zanimaju i u kojima više učestvuje, ali istovremeno se mogu utvrditi i slabiji rezultati u prošlom radu koji bi ga mogli sputavati u budućem razvoju.
Personalizovano učenje или podučavanje nastavnika
Svi prikupljeni podaci, u stvari, predstavljaju putokaz za proces učenja učenika. Nastavnici koji bolje shvataju sposobnosti učenika od prvog dana nalaze se u boljem položaju da iskoriste svoje veštine i sposobnosti da bi zadovoljili potrebe učenika od početka umesto da izgube nedelje или mesece utvrđujući probleme koje učenik ima i, prema tome, manje vremena da se tim problemima pozabave. Novi programski paket bi olakšao nastavnicima da predvide koji se učenici nalaze u nepovoljnom položaju i pomognu im da odmah savladaju probleme umesto da čekaju polugodište или kraj godine. Pošto se podaci o učenicima prikupe i okupe unapred, sistemi za upravljanje učenjem pomažu nastavnicima da naprave personalizovane planove učenja za svakog pojedinačnog učenika.
Na taj način sistem se okreće najrazvijenijim sposobnostima učenika pri čemu se uobičajeni jedinstveni pristup za punu učionicu učenika odbacuje pošto nikad ne postoji grupa koja se sastoji od učenika istih sposobnosti. To je i najmoćniji aspekt veštačke inteligencije u obrazovanju. Veštačka inteligencija i mašinsko učenje su posebno dobri u identifikovanju uzoraka koji mogu biti potpuno neprimetni ljudskom oku tako da pregledom obrazovnih podataka svakog pojedinačnog učenika, veštačka inteligencija može pomoći nastavniku da otkrije kako svaki pojedinačni učenik shvata nastavni materijal.
Nekim učenicima ne predstavlja problem da pročitaju veliku količinu teksta, dok se drugi potpuno obeshrabre pred takvim zadatkom i bilo bi im mnogo lakše kad bi im se materijal ispredavao. Utvrđivanjem takvih trendova u procesu učenja, a sve to kroz analizu prikupljenih obrazovnih podataka, učenicima se materijal može predstaviti na mnogo pristupačniji način. Tako mnogi neće zaostajati u učenju, što se četo dešava u slučaju primene jednog metoda koji bi trebalo da odgovara svima.
Veštačka inteligencija kao nastavnikov pomoćnik
Možda bi neko pomislio da veštačka inteligencija može da zameni dosadašnje nastavnike, ali tako bi se potpuno pogrešno protumačila njena suštinska uloga u procesu obrazovanja, a to je stvaranje personalizovanih planova učenja. Mašine su užasne kad treba obaviti zadatke koji zahtevaju emocionalnu inteligenciju koja je najvažnija kad je potrebno podučavati grupu učenika. Ako bismo veštačku inteligenciju stavili pred odeljenje, izazivali bismo nevolju jer bi učenici sigurno iskoristili priliku da je prevare i da ništa ne uče i tako bi sve njene moguće prednosti propale.
Veštačka inteligencija bi trebalo da oslobodi nastavnike dosadnih i dugotrajnih poslova kao što je pregledanje zadataka i proveravanje pisanih sastava zbog prepisivanja.
Svaki nastavnik bi rekao da takvi poslovi oduzimaju mnogo vremena koje bi se moglo iskoristiti za specijalizaciju i unapređenje obrazovanja učenika.
Promena uloge nastavnika
Naravno, postoji izvesno oklevanje i neodobravanje kad se spomene uvođenje veštačke inteligencije u učionicu. Nastavnici, koji poslednje dve decenije uglavnom dobijaju mrvice iz državnog budžeta, posebno su osetljivi kad im neko u učionicu dođe sa nekom novom revolucionarnom idejom koja mnogo podseća na njihovu zamenu.
Međutim, veštačka inteligencija još je daleko od toga da bude sposobna da zameni nastavnike u njihovom izuzetno složenom poslu, a još dalje od toga da može biti bolja od njih. Uznemirenost koja se javlja u drugim privrednim granama kad se spomene veštačka inteligencija, prisutna je i u oblasti obrazovanja. Zbog toga je potreban određeni uvod i podučavanje nastavnika kako da iskoriste nove alatke u učionici.
Veštačka inteligencija ne može, niti bi trebalo da zameni nastavnike. Ipak, kroz personalizovani plan učenja i njenu pomoć u eliminisanju dugotrajne i dosadne papirologije, veštačka inteligencija bi mogla da bude oslobađajuća inovacija koja bi transformisala obrazovanje.