- Prema studiji Centra za naprednu odbranu (C4AD), Rusi se uveliko poigravaju sa globalnim navigacionim satelitskim sistemom (GNSS) da bi stvorili pometnju među hiljadama brodova i aviona.
- Policija, brodski i avionski saobraćaj, električne centrale, vaši telefoni kao i sve ostalo zavisi od sinhronizacije vremena i lokacije koju obavlja globalni pozicioni sistem osećaju posledice hakovanja satelitskog sistema za navigaciju.
- Celokupna kritična britanska infrastruktura zavisi i od jednog i od drugog sistema, kako se navodi u izveštaju koji je sastavila Svemirska agencija Velike Britanije.
- Letnjikovac ruskog predsednika Putina zaštićen je uređajima koji ometaju GNNS i tako stvaraju zonu zabranjenu za letove iznad njegove kuće.
- Oprema koja se koristi za ometanje satelitskog sistema za navigaciju košta 300 dolara.
Pod sunčanim svodom, 15. maja 2018. godine, ruski predsednik Putin vozi svetlo narandžasti kamion u konvoju masivne mehanizacije koji se uputio ka mostu Kerč. Dugačak je 19 kilometara i predstavlja najduži most, kako u Evropi tako i u Rusiji. I dok Putin prelazi preko mosta, dešava se nešto neobično. Satelitski navigacioni sistem u kontrolnoj sobi na više od 24 broda koja su usidrena u blizini iznenada pokazuje pogrešne informacije o njihovom položaju. Njihovi pozicioni sistemi pokazuju da su usidreni 65 kilometara dalje – naime, na kopnu i to na aerodromu „Anapa“.
Prema pisanju Centra za naprednu odbranu, to nije bila nasumična greška, već dobro smišljeni plan da bi se svima koji su se nalazili u blizini otežalo praćenje или lociranje položaja predsednika Putina. Celokupna kritična nacionalna infrastruktura oslanja se na satelitski navigacioni sistem – a Rusi su počeli da ga hakuju.
Prema studiji Centra za naprednu odbranu ( C4AD), Rusi se uveliko poigravaju sa globalnim navigacionim satelitskim sistemom ( GNSS) da bi stvorili pometnju među hiljadama brodova i aviona. Globalni navigacioni satelitski sistem obuhvata internacionalne sisteme koji se okreću oko zemlje. Tu se nalaze Globalni pozicioni sistem Sjedinjenih Država, kineski Bejdou, ruski GLONASS, i evropski Galileo i svi predstavljaju sastavne delove sistema.
Policija, brodski i avionski saobraćaj, električne centrale, vaši telefoni kao i sve ostalo zavisi od sinhronizacije vremena i lokacije koju obavlja globalni pozicioni sistem i prema tome osećaju posledice hakovanja satelitskog sistema za navigaciju. „Celokupna kritična Britanska infrastruktura zavisi i od jednog i od drugog sistema“, navodi se u izveštaju koji je sastavila Svemirska agencija Velike Britanije. Napad koji bi onesposobio navigacioni satelitski sistem u Britaniji naneo bi štetu od 1 milijarde funti svakog dana dok bi njegovo funkcionisanje bilo onemogućeno.
Jedna od službi za nadzor sajber bezbednosti tvrdi da ruska vlada vrši ometanje i blokiranje satelitskih signala mnogo češće, upornije i obimnije nego što se to navodilo u prethodnim izveštajima koji su bili dostupni javnosti. Skoro 10.000 brodova je prijavilo da su dobili pogrešne podatke o položaju
Studija centra za naprednu odbranu navodi da je:
- 1.311 civilnih brodova bilo je obuhvaćeno napadom
- 9.883 slučaja su prijavljena или otkrivena.
Do pre nekoliko godina, Centar je smatrao da Rusi uglavnom ometaju или blokiraju globalni satelitski sistem za navigaciju da bi sakrili položaj predsednika Putina. Na primer, ogromna oblast u blizini Gelendžika na obali Crnog mora u Rusiji izgleda da je uvek u zoni ometanja satelitskog signala. Veruje se da se u zalivskoj oblasti oko grada nalazi Putinov letnjikovac, koji predstavlja ogromnu i bogato opremljenu vilu izgrađenu u italijanskom stilu sa nekoliko heliodroma, amfiteatrom i malim pristaništem, navodi se u studiji Centra. To je jedini privatni dom u Rusiji koji uživa isti nivo vazdušne zaštite i ometanja satelitskog signala kao i Kremlj.
Ruske snage su razvile mobilnu jedinicu za ometanje satelitskog signala da bi osigurale bezbednost ruskog predsednika. „Geografski položaj slučaja ometanja signala precizno se poklapa sa mestima na kojima je Putin bio dok je boravio u domaćim inostranim posetama, što nas navodi na zaključak da su ruske snage koristile mobilne uređaje za ometanje satelitskih signala da bi zaštitile ruskog predsednika. Slučajevi hakovanja poklapaju se sa lokacijama ruskih vojnih i vladinih izvora. U nekim slučajevima, glavni motiv ometanja bio je da se onemogući pristup inostranim vojnim snagama“, smatra služba za sajber bezbednost.
Brodovi koji su plovili u blizini Gelendžika podneli su izveštaj o pogrešnim podacima o navigaciji na satelitskim sistemima. „U junu 2017. godine, kapetan trgovačkog broda „Atria“ podneo je neposredne dokaze o ometanju satelitskih signala u blizini Gelendžika u Rusiji kad je navigacioni sistem na plovilu pokazao da se brod nalazi nasred aerodroma „Gelendžik“, koji je udaljen 20 kilometara. Tridesetak plovila u istoj oblasti prijavilo je slična ometanja tog dana, navodi se u izveštaju Centra.
Jahta vredna 80 miliona dolara skrenula je sa kursa u Crnom moru. Većina događaja prijavljena je u oblasti Krima, na Crnom moru u Siriji i Rusiji.
Međutim, mnogo više nas zabrinjava to što je oprema za ometanje satelitskog sistema za navigaciju dostupna skoro svima i to za nekoliko stotina dolara. „U leto 2013. godine, istraživački tim sa Univerziteta u Teksasu u Ostinu, uspešno je ometao pozicioni sistem jahte vredne 80 miliona dolara koristeći opremu koja košta 2.000 dolara i veličine je omanje aktovke. Eksperimentalni napad je naterao brodski navigacioni sistem da kapetanu pruži pogrešne podatke o položaju zbog čega je on napravio male ispravke kursa da bi usmerio brod na pravi put“, navodi Centar za naprednu odbranu.
Od tada je cena uređaja za ometanje signala za satelitsku navigaciju pala na 300 dolara, napominje Centar, a mnogi ga koriste da bi varali u igri Pokemon Go.