Stručnjaci besni zbog opasnih obećanja iz „Tesle“

Kompanija „Tesla“ prodaje vozila koja, kako proizvođač kaže, imaju opciju „potpuno autonomnog kretanja“, što izaziva bes i kritike stručnjaka koji se bave tehnologijom autonomnih vozila. Kažu da se direktor kompanije Ilon Mask poigrava sa definicijama u žurbi da proda tehnologiju i u tom procesu potencijalno stvara probleme u bezbednosti u saobraćaju. Kad je kompanija u četvrtak najavila prodaju novog „modela 3“ za 35.000 dolara, rekla je da se uz novi model pojavljuje i opciona oprema u vrednosti od 5.000 dolara, odnosno, mogućnost potpuno autonomne vožnje. Sistem će vam ponuditi autonomnu vožnju po gradskim ulicama, što će se pojaviti kao dodatna mogućnost u drugoj polovini godine, rekli su nadležni iz kompanije. Portparolka kompanije nije želela da otkrije detalje opcije autonomne vožnje i istakla je da na „Teslinoj“ strani za naručivanje jasno piše da trenutno postojeća svojstva zahtevaju aktivni nadzor vozača tokom voženje i ne čine vozilo u potpunosti autonomnim.

Stručnjaci tvrde da je svojstvo „potpune autonomne vožnje“ zapravo samo delimično autonomno i može da obavlja samo sitne zadatke kao što je održavanje brzine sa ostalim automobilima na autoputu, ali i dalje zahteva stalni nadzor čoveka. Za većinu stručnjaka na polju autonomnih vozila „potpuno autonomna vožnja“ znači da čovek koji sedi za volanom potpuno autonomnog vozila može bez brige da zaspi, a uz to, takvom vozilu uopšte nije potreban ni upravljač, ni papučice. Koalicija za bezbednije ulice, grupa koja lobira u ime nekih od najvećih kompanija koje se nadmeću za osvajanje prostora na polju autonomnih vozila, kao što su „Vajmo“, „Volvo“, „Ford“, „Lift“ i „Uber“, definiše autonomna vozila kao ona kojima nije potrebna ljudska kontrola u određenom prostoru, kao što je grad.

Stručnjaci tvrde da javnost to ne shvata i da se zbog toga stvara pogrešna percepcija. Studija koja se pojavila 2018. godine, navodi da 71% vozača veruje da danas može kupiti autonomno vozilo iako potpuno autonomnih vozila nema na tržištu. Stručnjaci upozoravaju da takvo pomanjkanje shvatanja može biti pogubno jer ljudi suviše veruju u sisteme kakav poseduje kompanija „Tesla“, što može izazvati nesreće u saobraćaju. Din Pomerlou sa Univerziteta Karnegi melon, koji je 1995. godine širom zemlje vozio kombi koji se sam kretao, rekao je da je izuzetno zabrinut zbog kompanijinih postupaka na polju autonomnih vozila i vožnje.

„Tvrdeći da će njena vozila uskoro biti opremljena „potpunom sposobnošću“ da se samostalno kreću još je jedan nepromišljen korak koji je kompanija napravila na opasnom putu koji je započela sa auto pilotom – preterujući u reklamiranju sposobnosti i pouzdanosti svojih vozila da bi kasnije krivila vozače jer nisu pažljivo pročitali uputstvo za rukovanje i jer nisu bili pažljivi iako je u tim trenucima, u stvari, zakazala tehnologija“, mišljenje je Pomerloua. Majkl Fleming koji radi na razvoju autonomnih vozila već dvanaest godina i direktor je kompanije „Tork robotiks“ koja ih proizvodi, smatra da vozila kompanije Tesla nisu proizvod tehnologije autonomnih vozila već predstavljaju sisteme u kojima asistira čovek.

„Potpuni autonomni sistem na polju autonomnih vozila je velika vest, ali postoji još mnogo dodatnih pitanja na koje proizvođači autonomnih vozila treba da odgovore da bi ispravno informisali svoje kupce“, rekao je Fleming. Prema mišljenu stručnjaka, problem se delimično sastoji i u tome što nadležne institucije još nisu utvrdile standardnu definiciju autonomnih vozila. Fleming je tokom svog bavljenja tom tehnologijom čuo različite vrste termina kojim se tehnologija objašnjavala. Neki od njih su: robotizovana vozila, vozila bez ljudske posade, samostalna vozila, polu samostalna vozila i vozila bez vozača.

Ministarstvo za saobraćaj Sjedinjenih Država i Udruženje inženjera automobilske industrije stalno navode komplikovanu petostepenu skalu automatizacije. Vozilo „četvrtog nivoa“ se nalazi na skali gde autonomna vozila počinju, a to znači da automobil može da se kreće u određenoj i utvrđenoj oblasti , recimo u gradu, bez ljudske intervencije.
Neki stručnjaci su predlagali da bi vlada trebalo da preduzme određene korake da bi sprečila kompanije da svoje potencijalne kupce zavedu i zbune.
Čuju se i mišljenja da bi nadležne vladine agencije trebalo žestoko da kazne kompaniju jer termin autonomna vozila koristi potpuno neodgovorno.

5237-strucnjaci-besni-zbog-opasnih-obecanja-iz-tesle