Prema jednom novom istraživanju, objave koje su sadržavale dezinformacije dobile su šest puta više lajkova, više puta su podeljene i više se na njih reagovalo nego na novinske članke glavnih medijskih kuća. Na Fejsbuku su lažne vesti bile mnogo popularnije od pravih vesti tokom američkih izbora 2020. godine, pokazala je najnovija studija. Prema članku koji se pojavio u Vašington postu, istraživači sa Univerziteta u Njujorku i francuskog Université Grenoble Alpes otkrili su da su od avgusta 2020. godine do januara 2021. godine, članci poznatih dobavljača dezinformacija dobili šest puta više lajkova, deljenja i interakcija u odnosu na legitimne novinske članke.
Studija „treba da obezbedi još veći broj dokaza da su dezinformacije, uprkos raznovrsnim procedurama i naporima za njihovo ublažavanje, pronašle udoban dom – i angažovanu publiku – na Fejsbuku”, rekla je dr Rebeka Trombl, šef Instituta za podatke, demokratiju i politiku na Univerzitetu Džordž Vašington, navodi se u članku koji je objavljen u Vašington postu. Međutim, društvena mreža Fejsbuk kaže da to istraživanje ne prikazuje celokupnu sliku.
„Izveštaj o kome se govori u članku uglavnom je usredređen na način na koji se ljudi bave sadržajem sa stranica, a koji predstavlja vrlo malu količinu svih sadržaja na Fejsbuku”, rekao je portparol Fejsbuka. „Spomenuto bavljenje sadržajem takođe ne treba mešati sa brojem ljudi koji ga zaista vide na Fejsbuku. Kada pogledate sadržaj koji ima najveći domet na toj društvenoj mreži, on uopšte nije sličan onome što ova studija nagoveštava, kao što je prikazano u našem obimno pregledanom izveštaju o sadržaju i u studijama skupa podataka koje je objavila organizacija Social Science One (Univerzitet Harvard).
Međutim, stručnjaci kažu da društvena mreža čuva u tajnosti podatke o tome „koliko ljudi zapravo vidi“ objave – što je poznato pod nazivom „utisci“. „Fejsbuk, kao pokvarena ploča, ponavlja da se studija usredsredila samo na bavljenje sadržajem, a ne na preglede i utiske. Zbog toga svaki ozbiljan istraživač ponovo i ogorčeno ukazuje na to da FEJSBUK NE PRUŽA PODATKE O UTISCIMA”, napisala je dr Trombl na Tviteru. „Vreme je da nam Fejsbuk pruži podatke или da prestane sa kritikama. Učinite podatke dostupnim za nezavisno, spoljno ispitivanje или odustanite od dosadnog ponavljanja.”
Dezinformacije na društvenim medijima postale su posebno ozbiljan problem ove godine, jer se Sjedinjene Države bore da vakcinišu sve svoje građane protiv kovida-19. Objave koja promovišu lažne teorije zavere o vakcinama pokazale su se izuzetno popularnim na Fejsbuku i možda su uspešno odvratili neke korisnike od vakcinacije. U julu je analiza podataka CrowdTangle pokazala da je devet od petnaest najuspešnijih objava o vakcinama na Fejsbuku promovisalo lažne или alarmantne tvrdnje i da su podeljene stotine hiljada puta.
Tog meseca, potpuno izbezumljeni predsednik Džo Bajden, užasno zabrinut zbog dezinformacija, rekao je da kompanije društvenih medija „ubijaju ljude” da bi kasnije povukao svoje komentare, odnosno, izmenio ih.
U navedenoj studiji, otkriveno je da izdavači koji su više desno orijentisani objavljuju više dezinformacija od levičarskih. Ipak, treba napomenuti da su i desničarske i levičarske dezinformacije bile popularne, a izdavači sa obe strane dobili su veliku pažnju publike pri njihovom objavljivanju.