Zbog čega Google plaća kompaniji Apple milijarde dolara svake godine  

Uprkos svojoj ogromnoj popularnosti, kompanija Google mora da plati kompaniji Apple pozamašnu svotu novca da bi nadmašila konkurenciju. Evo cele priče.

Ne morate da budete tehnološki stručnjak da biste znali da su kompanije Apple i Google žestoki rivali. Dok je Apple najvrednija kompanija na svetu, Google kontroliše Android, najdominantniji operativni sistem na svetu.

Da ne spominjemo da se mnoge Google aplikacije i usluge, kao što su Google pretraga, Google mape, Gmail i YouTube nalaze u centru savremenog života. Međutim, sasvim mali broj ljudi zna da kompanija Google plaća veliku cenu da bi odmakla svojim konkurentima, naročito u Sjedinjenim Državama. Hajde da otkrijemo celu priču.

Zbog čega su kompanije Apple i Google potrebne jedna drugoj

Većina ljudi, kada nešto traži na internetu, uglavnom „gugla“ pojam koji traži. Skoro niko ne pokušava da promeni podrazumevani pretraživač u Bing ili DuckDuckGo, na primer. Dakle, nije ni čudo što Google ima više od 90 procenata udela na globalnom tržištu pretraživača, što ga u suštini stavlja u monopolistički položaj.

Bez obzira na to koji telefon koristite, iPhone ili Samsung ili bilo koji drugi, sasvim je sigurno da ćete pretraživanje uglavnom obavljati putem Google pretrage. To uopšte ne iznenađuje, jer znamo da je usluga Google Search najuspešniji proizvod kompanije, a oglašavanje njen primarni izvor prihoda.

Pošto je kompanija Google vlasnik operativnog sistema Android, potpuno je očigledno zašto je usluga Google Search postavljena kao podrazumevani pretraživač na Android telefonima. Međutim, kako to da je podrazumevana usluga i na iPhone, iPad i MacBook uređajima? Nije valjda da je kompanija Apple toliko blagonaklona prema kompaniji Google.

Naravno da nije. Ispostavilo se da Google plaća kompaniji Apple milijarde dolara svake godine kako bi ostao podrazumevani pretraživač na svim Apple uređajima. Koliko je novca u pitanju? U 2020. godini, prema izveštaju časopisa Wall Street Journal, radi se o iznosu između 8 i 12 milijardi dolara. Prema Forbsovom izveštaju, svota novca se približila iznosu od 15 milijardi dolara u 2021. godini i predviđalo se da će dostići između 18 i 20 milijardi dolara u 2022. godini. Očigledno je da je ovo jedno od najvećih partnerstava u tehnološkoj industriji, a kompanija Google je spremna da plati pozamašnu sumu za održavanje svog monopolističkog položaja na tržištu pretraživača.

Imajte na umu da Apple kontroliše oko polovine celokupnog tržišta pametnih telefona i tableta u Severnoj Americi. Ako bi Bing postao podrazumevani pretraživač na Apple uređajima, kompanija Google bi odmah izgubila stotine miliona korisnika, što bi ozbiljno uticalo na poslovanje u oglašavanju.

Mogli biste da kažete da ljudi mogu jednostavno da promene pretraživač u Google u podešavanjima, tako da to nije velika stvar. Ipak, činjenica je da se većina ljudi ne snalazi baš najbolje u visokoj tehnologiji i da zbog toga uglavnom koristi podrazumevana podešavanja za skoro sve na svojim telefonima i drugim uređajima.

Kako Apple može da ima koristi od rata između Google i Bing pretraživača

Sad cela priča postaje zanimljivija. Naime, iako kompanija Apple nema sopstveni pretraživač, ona i dalje može da iskoristi razvoj pretraživača opremljenih veštačkom inteligencijom. S obzirom na nagli porast popularnosti veštački inteligentnih chatbotova, kao što je ChatGPT, Microsoft i Google sada integrišu veštački inteligentne asistente u svoje pretraživače kako bi pokrenuli sledeću generaciju veb-pretraživanja. Ovde se nećemo baviti najnovijim tračevima o tome da li Bing sa veštačkom inteligencijom može da pobedi Google. Ipak, izvršni direktor Microsofta Satja Nadela rekao je da su ih chatbotovi naterali da krenu u akciju, što će reći da je Microsoftovo iznenadno i agresivno usvajanje veštački inteligentnog pretraživanja zateklo kompaniju Google nespremnu.

Ako je izvesnije da će se ljudi okrenuti Bing pretraživaču, Apple može da iskoristiti tu priliku tako što će primorati Google da poveća iznos i plati još više tantijema. Ako Google ne pristane na novi iznos, kompanija Microsoft bi sa zadovoljstvom ponudila više od Google-a i tako bi Bing postao podrazumevani pretraživač na svim Apple uređajima – što znači da bi ga koristio mnogo veći broj ljudi.

Google hoda po tankoj žici

Na neki način, ovaj sporazum vredan milijarde dolara, izgleda kao mirovni sporazum između kompanija Apple i Google, ali proizvođač iPhone uređaja sasvim je svestan kritičnog položaja u kojoj se Google nalazi i uopšte ne preza od toga da to iskoristi za svoje interese. Ako Apple nastavi da zarađuje još više od tantijema, može više da ulaže u istraživanje i razvoj i da proda više Apple proizvoda, a samim tim ubrzano poveća svoju nadmoć nad kompanijom Google.

Zadivljujuće je kad shvatimo da je nešto što smatramo uobičajenim, zapravo rezultat nekih veoma pametnih poslovnih odluka donetih iza kulisa. Partnerstvo između kompanija Apple i Google jedno je od mnogih u tehnološkoj industriji, a ako vas zanima, ima još toga da se istraži.