Kada pomislite na Microsoft, verovatno vam prvo na pamet padne stoni računar, koji je u suštini sinonim za kompanijin operativni sistem Windows. Možda vam je pred očima Microsoft logo, koji je mnogima odmah prepoznatljiv i možete da ga pronađete svuda. Možda pomislite na opšte poznatog suosnivača Bila Gejtsa i njegove milijarde ili manje poznatog suosnivača, pokojnog Pola Alena.
Kompanija nam je predstavila neke revolucionarne proizvode, a njen operativni sistem i dalje dominira tržištem računara, a macOS, Linux, Chrome OS i drugi operativni sistemi zaostaju daleko iza njega. Međutim, kompanija je, tokom godina, imala isto toliko neuspešnih proizvoda, iako su neki predstavljali prekretnicu na putu ka većim i boljim idejama.
Nisu svi proizvodi bili uspešni, kao ni njihovo predstavljanje, ali mnogi važni momenti obeležili su razvoj kompanije i njenog imena, od prvog pojavljivanja 1975. godine, do nekih najuspešnijih proizvoda sa kojima smo se do sada upoznali. Kompanija je kroz razna preuzimanja drugih manjih kompanija promenila svet visoke tehnologije, ali menjala se i sama. Iako bismo mogli da spomenemo i neke mračnije strane kompanije, ipak je više razloga za slavlje pošto nastavlja da bude izuzetno uspešna. Navešćemo neke najvažnije trenutke koje su obeležile istoriju kompanije Microsoft.
Windows 1995 je promenio svet računara
Za kompaniju se prvi put čulo 1975. godine, kada su na njenom čelu bili Bil Gejts i Pol Alen. Brend je tada bio poznat kao Micro-Soft, ali su ubrzo promenili naziv. Jedan od najranijih računara u kojem je kompanija učestvovala bio je Altair 8800, za kojeg je razvila softver. Međutim, predstavljanje operativnog sistema Windows 1995 bilo je prekretnica.
Naime, Windows se prvi put pojavio 1985. godine, ali tek deceniju kasnije kompanija je stvorila proizvod koji je zaista mogla da proda običnim ljudima. Iako je Windows 1995 bio tehnologija za personalne računare, nazvan je i softverom za „ozbiljne korisnike računara“. Sva ona domaćinstva koja su u tim najranijim danima nabavila računar verovatno se sećaju da su ga uključivali da bi crtali u programu Paint ili se okušali u igrici Minesweeper. Neki se sigurno sećaju povezivanja na internet preko telefonske veze. Tek posle nekoliko godina, Google je došao na scenu, a do tada su se korisnici interneta za informacije obraćali stranici Ask Jeeves (sada Ask.com).
Ipak, Windows 1995 je bio revolucionaran, i to ne samo za 6-godišnjaka koji je sam sedeo za prvim personalnim računarom opremljenim procesorom teksta. Operativni sistem je omogućio povremenim korisnicima računara mnogo toga što bi inače morali da obave pravi stručnjaci u programiranju. Od izdavanja prve verzije Windows-a, kompanija je napravila još najmanje 10. Pritom, ne računamo različite verzije istog operativnog sistema, recimo verzije Windows-a 10.
Kompanija je predstavila Xbox 2001. godine
Mnogi mlađi milenijalci su za dlaku propustili popularnost Game Boy-a i, posle toga, opčinjenost Zeldom. Neki nikada nisu u rukama držali rani Nintendo proizvod, ali kada je kompanija Microsoft objavila svoj prvi Xbox 2001. godine, mlađi korisnici su bili opsednuti.
Nisu više morali da dunu u kertridže da bi igrice funkcionisale, jer je Xbox bio opremljen sistemom diskova. Imao je i nešto malo ugrađene memorije, tako da ste mogli mnogo lakše da sačuvate napredak u igri nego na starijim sistemima. Ako ste imali adapter, mogli ste i da gledate DVD-ove na Xbox-u, što je bilo skoro neverovatno za to vreme.
Nekoliko godina kasnije, pojavio se Xbox 360. Posle nekoliko decenija, kompanija je povukla sa tržišta Xbox One, naslednika 360, iako planira da nastavi da proizvodi Xbox serije X.
Mnoge Xbox funkcije su otkazane, a postoje mnoge za koje verovatno nikada niste ni čuli. Međutim, originalni Xbox je bio revolucionarni sistem za igru za decu koja su odrasla na starinskom Atariju. Pored toga, Xbox je još živ zahvaljujući seriji X | S, koja je nadmašila Switch kompanije Nintendo za preko 2,6 miliona jedinica 2023. godine.
Zune se borio sa iPod uređajima 2006. godine
iPod je upečatljiv i očigledno se održao mnogo duže na tržištu od konkurenta iz kompanije Microsoft. Iako je Zune možda bio jedna od najvećih grešaka kompanije, to je ipak bio važan trenutak u njenoj istoriji.
Kad se Zune pojavio, koštao je skoro isto koliko i iPod. Ipak, kompanija je uspela da korisnicima ponudi Zune sa ekranom u boji pre nego što je to uradila kompanija Apple u iPod-u.
Do 2009. godine, Zune HD je dobio ekran osetljiv na dodir, u pokušaju da održi korak sa uređajem iPod Touch, kojeg je Apple predstavila 2007. godine. Međutim, uprkos činjenici da je Zune linija sadržala impresivne uređaje, uspela je da osvoji samo 2% tržišta uređaja za slušanje muzike.
Proizvodnja Zune uređaja je prekinuta 2011. godine. Iako nisu uspeli da osvoje tržište, imali su veliki uticaj na Microsoft. Naime, mnoge lekcije koje je kompanija naučila u tom slučaju, primenila je prilikom kreiranja prvih Windows telefona. Iako Zune nije bio uspešan prema većini standarda, doveo je do prekretnice u kompaniji.
Usluga u oblaku Azure počela je da radi 2008. godine
Verovatno ste svi čuli za Azure skladište u oblaku, jer označava još jedan važan trenutak u istoriji kompanije Microsoft. Usluga Azure je pokrenuta 2008. godine i predstavljala je onlajn verziju operativnog sistema Windows koja je u osnovi omogućila programerima da primene aplikacije u oblaku. Kasnije je prerasla u višedimenzionalnu aplikaciju u oblaku.
Više od 15 godina posle prvog pokretanja, Azure sada ima 25% udela na tržištu infrastrukture oblaka, na drugom mestu iza Amazon Web Services. Google Cloud je na trećem mestu i dok je Google prepoznatljiv brend, njegove usluge u oblaku ne privlače veliku pažnju onih koji se ne bave poslovanjem.
Što se tiče usluga, Azure ima sve, od razvojnog prostora za aplikacije do skladišta za pravljenje rezervnih kopija podataka do mrežnih usluga, pa čak i virtuelnih računarskih mogućnosti. Ako niste čuli za Azure, to ne znači da usluga nije uspešna. Naime, nekoliko velikih konkurenata nudi isti paket usluga.
Ako malo detaljnije pogledamo Azure, videćemo da prodaje neke usluge, ali nudi i paket besplatnih programa, kao što su AI Anomaly Detector, AI Bot Service, AI Immersive Reader, API Management i još mnogo toga. Za Microsoft je bezbednost u oblaku na prvom mestu, kao i mnogim drugim dobavljačima usluga, i izgleda da je kompanija savladala umetnost usluga u oblaku.
Bing je debitovao 2009. godine
Kao i drugi tehnološki giganti, kompanija Microsoft je proširila poslovanje izvan operativnih sistema i uređaja. Jedan od događaja u razvoju brenda 2009. godine, bio je pojavljivanje Binga. Pre toga, kompanija je pokrenula prvi sopstveni pretraživač 1998. godine, dobro poznat kao MSN Search, i Windows Live Search 2006. godine, ali je Bing i danas dobro poznat.
Možda je teško poverovati, ali Bing se ovih dana zaista dobro snalazi, čak i u senci Google-a. Pretraživač u proseku ima više od 1,3 milijarde poseta mesečno, što je daleko manje od 85,5 milijardi poseta kojima se može pohvaliti Google, ali Bing je drugoplasirani kada je u pitanju popularnost pretraživača. Nadmašuje Yahoo!, DuckDuckGo, Ask.com, AOL i druge pretraživače, tako da se čini da ćemo njegovu uslugu još dugo koristiti.
Kompanija sve vreme unapređuje Bing, tako da funkcija pretraživanja nije ostavljena po strani. Bing se proširio i na proizvode, kao što su Bing mape u Android sistemu i objavljeno je ažuriranje za oktobar 2024. godine koje povezuje Bing sa generativnom veštačkom inteligencijom. Bing možda nije vodeći u trci pretraživača, ali se drži i napreduje u oblasti veštačke inteligencije. U maju 2023. godine, predstavljen je Bing Chat AI, koji obuhvata vizuelno pretraživanje slika.
Kompanija je napravila prvi telefon 2010. godine
Kompanija je iz poduhvata da napravi mobilni telefon, naučila da je mnogo uspešnija i bolja u pravljenju računara. Ipak, Windows telefon je bio veliki trenutak u istoriji brenda. Predstavljanje je počelo sa različitim Nokia uređajima, koji su činili najveći deo prodaje, i svako ko je nekada posedovao rani Nokia telefon znaće da je brend poznat po izdržljivosti i dugovečnosti.
Uz to, Windows telefoni nikada nisu dostigli uspeh koji je dostigao iPhone kompanije Apple. Kad su se pojavili Windows telefoni, Android i iOS su već zauzeli svoje mesto i nisu ostavili mnogo prostora za operativni sistem ili prodavnicu aplikacija drugog brenda. Kompanija je izvojevala pobedu na polju računara, tako da je odlučila da ukine Windows telefone 2017. godine.
Jedan od značajnih uspeha Windows telefona bio je glasovni asistent Cortana, iako je kompanija i njega ukinula mada je bio precizan skoro kao Google. Kompanija se odlučila na takav korak najverovatnije zbog toga što alat nije bio sveprisutan kao Google Assistant, Siri ili Alexa, jer je bio dostupan samo na Windows uređajima. Kada su se Windows telefoni suočili sa neuspehom, asistent Cortana nije mogao da se koristi na više platformi i zbog toga je zaboravljen.
Kompanija je kupila Skype 2011. godine
Godinama pre nego što se pojavio FaceTime, postojao je Skype. Prvobitno nije bio Microsoft-ov proizvod, ali akvizicija kompanije 2011. godine, bila je veliki trenutak za Microsoft. Skype je osnovan 2003. godine, a kada ga je kompanija kupila, nastavila je da koristi Skype kao podružnicu umesto da je potpuno integriše u Microsoft svet.
Tehnologija koju Skype koristi zove se internet telefonija (voice over internet protocol – VoIP), koja pretvara analogne signale u digitalni format za slanje, a zatim obrnuto za prijem, i to je generalno besplatna usluga (u zavisnosti od toga gde zovete). U to vreme, ta tehnologija je bila ozbiljna inovacija, zbog čega je eBay kupio kompaniju za 2,5 milijardi dolara 2005. godine. Nekoliko godina posle toga, kompanija Microsoft je dala sopstvenu ponudu.
Kada je Skype pokrenut, video-ćaskanje nije bilo ni približno toliko dostupno kao sada. Naime, FaceTime se pojavio tek 2010. godine, kada i iPhone 4. Do tada je Skype već imao 600 miliona korisnika.
Skype možda nije najpopularnija aplikacija za ćaskanje danas, ali i dalje ima milione korisnika, iako je tokom godina izgubila stotine miliona, verovatno zbog povećanja opcija (uključujući potpuno besplatne). Verovatno je vredela 8,5 milijardi dolara koje je Microsoft platio, i uprkos nižim procenama agencije Statista, Microsoft kaže da na platformi ima preko 160 miliona aktivnih korisnika.
Prvi Surface tablet debitovao je 2012. godine
Pošto se kompanija stalno nadmeće sa drugim poznatim brendovima, ne čudi da je povela bitku protiv Apple-a, 2012. godine, i to na tržištu tablet- računara. Naime, tada je predstavila hibridni tablet Surface koji je imao ugrađeno postolje, bio je tanak i imao je zaštitu za ekran i tastaturu. Relativno jednostavan tablet se razvijao tokom godina, ali ta prva verzija je pomogla kompaniji da se probije na tržište koje još nije istražila.
Nažalost, kompanija nije postigla zapažen uspeh u pogledu tržišnog udela. Iako je Android pretekao iOS kao najpopularniji operativni sistem za tablet-računare, Apple i dalje vodi na tom tržištu. U trećem kvartalu 2024. godine, imala je oko 32% tržišnog udela na globalnom nivou. Android tableti čine oko 45% tržišnog udela. Samsung je najveći konkurent kompaniji Apple u toj oblasti, sa 19% tržišnog udela. To ne ostavlja mnogo prostora za sve ostale, ali kompanija još nije odustala od Surface-a.
Uprkos relativnim nedostacima, Surface je i dalje jedan od najboljih tableta za studente. S obzirom na to da je pri njegovom stvaranju postojao stalni osvrt na snagu računara, može mnogo da ponudi, iako većina drugih tableta ima slične funkcije i više podrške za aplikacije. Najnoviji Surface tableti takođe uključuju AI tehnologiju, a Microsoft tvrdi da je brži od uređaja MacBook Air.
Outlook je uneo revolucionarne promene u e-poštu 2013. godine
Outlook klijent e-pošte kojeg dobro poznajete i nadamo se da volite, pretrpeo je mnoge promene tokom godina, ali ključna prekretnica je bila 2013. Tada je kompanija unela značajne promene u uslugu koja je ranije bila poznata kao Hotmail.
Kompanija Microsoft je kupila Hotmail 1997. godine i tada je to bila samo e-pošta. Hotmail je bio jedan od prvih dostupnih klijenata e-pošte, čak i pre Gmail-a. Gmail se pojavio 2004. godine, ali u tim ranim danima, morali ste da poznajete nekoga ko već ima nalog da biste dobili pristup. To se nije dešavalo sa Hotmail-om, iako se usluga e-pošte tokom godina prilično promenila.
Prvo, Hotmail je postao Windows Live Hotmail (2005. godine), ali ga je Microsoft kasnije prebacio na Outlook.com 2013. godine. U isto vreme, Microsoft je već imao alat (softverski sistem za upravljanje ličnim informacijama) pod nazivom Outlook, tako da se sve malo zakomplikovalo. Da bismo to pojednostavili, Outlook je aplikacija koja radi nekoliko različitih stvari (kalendar, kontakti, itd.), ali vam takođe omogućava da proverite Outlook e-poštu, čak i ako istovremeno imate Hotmail nalog.
Microsoft nije prestao da unapređuje svoju platformu za e-poštu. Postoje neke sjajne sakrivene funkcije u Outlook-u, a i prilično je popularan. U stvari, Outlook je treći najpopularniji klijent e-pošte danas, sa 4% tržišnog udela, posle 55% i 30,57% kompanija Apple i Google.
Kompanija je kupila Minecraft 2014. godine
Minecraft je jedna od najpopularnijih igara svih vremena, pa nije ni čudo što je Microsoft želeo deo tog kolača. Programer Mojang je prvi put objavio Minecraft 2011. godine, a Microsoft je kupio prava na igricu (zajedno sa kompanijom) 2014. Od tada se pojavila verzija Bedrock Edition u Microsoft prodavnici, iako je Java verzija prilagođena modovima i dalje dostupna.
Postoje neke razlike u spomenutim igrama koje nisu bitne kada govorimo o preuzimanju koje je obavila kompanija. Bitno je da je želela da se više bavi stvaranjem igrica, što je razumljivo s obzirom na porast broja platformi za igre, kao što je Steam. Na kraju krajeva, ponuda igara samo za Xbox možda neće pomoći Microsoft-u da se istakne u toj oblasti, ali Minecraft nije bila jeftina igrica, jer je koštala 2,5 milijardi dolara.
Kompanija je kupila LinkedIn 2016. godine
Microsoft poseduje pregršt brendova, a verovatno niste znali da je LinkedIn jedan od njih. Kompanija je preuzela veb-stranicu 2016. Mreža LinkedIn je pokrenuta 2003. godine i postala je izuzetno uspešna kao profesionalna alatka za umrežavanje, bez pravih konkurenata do danas. Iako brza pretraga predlaže stranice, kao što su Indeed i Jobcase, izgleda da to nisu direktni konkurenti u pogledu funkcionalnosti.
Kompanija je pametno odlučila da rano investira jer je kupovina LinkedIn-a koštala ogromnih 26,2 milijarde dolara, ali je od 2016. godine ostvarila prihod od preko 77 milijardi dolara. Microsoft je takođe integrisao neke od svojih alata u LinkedIn, i tako stranicu integrisao u porodicu. Postoji čak i Windows aplikacija za LinkedIn ako želite da preskočite pregledač, iako u početku nije dobila pohvale. Zbog toga je kompanija sklonila neke manje korišćene funkcije tokom godina.
Naravno, ni u ovom slučaju nije sve idealno. S obzirom na sveopštu pomamu za AI alatima u poslednje vreme, ne iznenađuju to što kompanija koristi lične podatke preuzete sa LinkedIn-a u svrhe obuke. Ta funkcija može da se isključi u okviru podešavanja i podešavanja privatnosti, ali funkcija je podrazumevano uključena.
Kompanija je pokrenula Teams 2017. godine
Kompanijina aplikacija Teams je najčešće korišćena za svrhe profesionalne komunikacije. Alat je predstavljen 2017. godine, nekoliko godina posle Slack-a. Za razliku od Slack-a, Teams nije samostalna aplikacija. Iza nje stoji porodica Microsoft 365 i naširoko je koriste mnoge organizacije za timsku komunikaciju, bilo da je tim u istoj kancelariji, radi od kuće ili radi na daljinu iz različitih zemalja.
Verovatno zbog integracije sa uslugom Microsoft 365, mnoge kompanije biraju Microsoft-ove alate umesto Slack-a i drugih alternativa. Upotreba aplikacije Teams porasla je za oko 50 miliona svakodnevnih aktivnih korisnika između 2022. i 2023. godine. Sada ima 320 miliona korisnika. Slack kaže da će imati 79 miliona aktivnih korisnika mesečno do 2025.
Udobno je kad možete da radite na Microsoft dokumentima (kao što su Word datoteke ili PowerPoint prezentacije), a da ne izlazite iz aplikacije Teams, a Teams ima neke odlične funkcije video poziva. Takođe možete da koristite Teams umesto telefona, što može da bude privlačno u profesionalnom okruženju.