Stručnjaci koji se bave optimizacijom pretraživača (engl. Search Engine Optimisation – SEO) kažu da nikada u svojoj karijeri nisu videli tako loše rezultate na Google-u.
Sve se to dešava, jer je Google pretragu preplavio ogromni talas smeća generativne veštačke inteligencije.
Prema njihovim rečima, sve počinje da liči na neprepoznatljivu gomilu neželjene pošte, na besmisleno punjenje za optimizaciju pretraživača i vesti iz sumnjivih izvora.
Google, umesto da filtrira lažne informacije i vesti, naizgled popušta pred pritiscima i počinje da promoviše takav sadržaj. U takvim okolnostima nam se čini da prevaranti odnose pobedu.
Istraživači su nedavno potvrdili te sumnje, jer su otkrili da Google neprestano rangira neželjenu poštu ispunjenu oglasima. Tim nemačkih istraživača je u jednogodišnjoj studiji proučavao rezultate pretraživanja hiljada termina za pregled proizvoda i pronašao neke zapanjujuće rezultate.
Tim je otkrio „obrnutu vezu između upotrebe pridruženog (engl. affiliate) marketinga i složenosti sadržaja, kao i činjenicu da svi pretraživači postaju žrtve velikih kampanja neželjene pošte pridruženih veza“.
Drugim rečima, „izgleda da pretraživači gube u trci između mačke i miša i da se zbog toga pojavljuje SEO neželjena pošta“, zaključuje tim u svom radu.
Naravno, kao što ste verovatno već naslutili, generativna veštačka inteligencija sasvim sigurno igra centralnu ulogu u širenju spomenutog sadržaja niskog kvaliteta.
Istraživači u svom radu posebno ističu da je već sad granica između benignog sadržaja i neželjene pošte u obliku sadržaja i veza između farmi sadržaja prilično nejasna, a okolnosti će se sasvim sigurno pogoršati zahvaljujući generativnoj veštačkoj inteligenciji.
Iako su članovi tima od početka svog istraživanja primetili da postoji izvesno poboljšanje u rezultatima u pogledu pridružene neželjene pošte, tim je uočio da i dalje postoji „tendencija opadanja kvaliteta teksta“, tako da bi bilo potrebno napraviti ispravke da bi se kvalitet poboljšao.
Postoji mnogo dokaza koji podržavaju teoriju da generativna veštačka inteligencija polako uništava internet.
S obzirom na široku demokratizaciju alata zasnovanih na veštačkoj inteligenciji, kao što je ChatGPT, farme sadržaja proizvode ogromne količine loše istraženog i često potpuno neuređenog sadržaja.
Čak su i izuzetno poznate i poštovane publikacije uhvaćene da koriste alate generativne veštačke inteligencije, što nije dalo baš sjajne rezultate. Među njima ćemo spomenuti BuzzFeed, CNET i Sports Illustrated.
Obostrano koristan odnos te tehnologije i SEO, praksa doterivanja sadržaja da bi se povećala njegova vidljivost i da bi se on bolje rangirao u rezultatima pretraživanja, izgleda da dovodi Google u još ozbiljnije probleme.
To ne sluti na dobro, s obzirom na slabu povezanost veštačke inteligencije sa stvarnošću i njenom nemogućnošću da kaže istinu.
Ni pohod kompanije Google na pretraživanje zasnovano na veštačkoj inteligenciji nije bio posebno uspešan. Njen metod Search Generative Experience, koji je objavljen u beta verziji prošle godine, ima problema da odgovori na jednostavne upite, kao što je navođenje „zemalja u Africi čiji naziva počinju na slovo K“ i ponekad daje potpuno netačne informacije.
Ukratko, postoji dobar razlog zašto korisnici „dele svoje zapažanje da pretraživači postaju sve manje sposobni da pronađu pravi i koristan sadržaj koji zadovoljava njihove potrebe za informacijama“, kako su nemački istraživači primetili u svom radu.
Opadanje kvaliteta i propadanje onlajn platformi koje deluju kao dvostrana tržišta (engl. enshittification) i natrpavanje interneta đubretom (engl. junkification) su procesi koji se zaista odvijaju, a za to je u velikoj meri kriva generativna veštačka inteligencija.