Da li ste se nekada zapitali kako kompanije društvenih mreža dolaze do novca? Facebook, X (ranije Twitter) i Reddit, omogućavaju vam da se prijavite i besplatno koristite njihovu veb-stranicu, što su milioni korisnika učinili. Dakle, kako te platforme ostvaruju prihod i nastavljaju da funkcionišu?
1. Oglašavanje
Društvene mreže ostvaruju najveći deo prihoda od oglašavanja. Zbog toga ne čudi to što su njihove stranice napravljene tako da imate potrebu da sve više vremena provodite na društvenim mrežama. To dalje znači da ćete videti i više oglasa ako duže boravite na njihovim stranicama.
Reklame možete da vidite u svakom trenutku. Spomenućemo postove na naslovnoj strani Reddita koji promovišu neke proizvode, zatim video-snimke u Instagramovim pričama, sponzorisane tvitove na vremenskoj linije mreže X itd.
Uzmite u obzir da samo Facebook ima 2,9 milijardi aktivnih korisnika mesečno. To je ogroman broj ljudi koji je spreman da bude izložen najnovijim proizvodima i uslugama koje bi kompanije volele da kupite. Iako možete da promenite postavke oglasa na Facebooku, u potpunosti možete da se oslobodite oglasa samo ako živite u EU i platite određenu pretplatu.
Ako kompanije žele da se oglašavaju na platformama društvenih mreža, treba da plate određenu svotu novca da bi im to bilo omogućeno. Količina novca koju treba da odvoje zavisi od mnogih činilaca. Na primer, kompanije mogu da plate više da bi njihov oglas videlo više ljudi ili da bi mogao da se vidi tokom dužeg vremenskog perioda.
Ipak, kompanije društvenih mreža treba da budu prilično obazrive u oglašavanju. Ako preplave svoje stranice reklamama, korisnici neće biti dovoljno dugo angažovani ili će koristiti aplikacije za blokiranje oglasa. Ako utvrde pravi broj oglasa koje treba da prikažu, veća je verovatnoća da će korisnici videti ono što ih zanima i kliknuće na proizvod i potencijalno obaviti kupovinu.
2 Licenciranje korisničkih podataka
Još jedan značajan izvor prihoda platformi društvenih mreža, i to kontroverzan, je prikupljanje i prodaja korisničkih podataka.
Važno je da razumete šta to znači. Naime, Facebook, X, Instagram i slične mreže kompanijama ne prodaju informacije koje mogu da vas identifikuju, kao što su vaš broj telefona, adresa e-pošte ili drugi privatni podaci.
Licenciranje podataka je dobilo još veći značaj, jer kompanije koje se bave veštačkom inteligencijom traže ogromne skupove podataka za obuku modela. Mreža Reddit je potpisala ugovore o licenciranju podataka u vrednosti od preko 200 miliona dolara sa kompanijama koje razvijaju veštačku inteligenciju. Unovčavanje tih podataka omogućava platformama da pretvore sadržaj koji generišu korisnici, a koji se prikuplja uz beznačajnu ili nikakvu nadoknadu, u odličan izvor prihoda.
3 Premijum pretplate
Sve popularne društvene mreže vam omogućavaju da besplatno napravite nalog. Međutim, neke od njih zaključavaju dodatne funkcije iza pretplate (engl. paywall) i nadaju se da ćete platiti određenu svotu novca za premijum članstvo.
Recimo, mreža Reddit ima premijum pretplatu, što znači da ne morate da gledate oglase, možete da pristupite ekskluzivnom subreddit prostoru, da dobijete bedž profila i još mnogo toga. Drugi primer je LinkedIn Premium. U tom slučaju, imate pristup LinkedIn kursevima učenja, bolji uvid u to ko gleda vaš profil ili mogućnost slanja interne e-pošte onima koji zapošljavaju stručnjake itd.
Većina korisnika neće platiti spomenuta premijum članstva, zbog čega je osnovni nalog besplatan. Međutim, pošto postoje korisnici koji su spremni da plate da bi uživali u dodatnim pogodnostima, dobar su izvor prihoda za društvene mreže.
4. Mogućnost kupovine u aplikaciji
Kupovina u aplikaciji predstavlja još jedan izvor prihoda za platforme društvenih mreža, posebno one koje se prvenstveno bave zabavnim ili kreativnim sadržajem. Aplikacije, kao što su TikTok, Instagram i Snapchat omogućavaju korisnicima da kupuju virtuelne proizvode ili specijalne efekte da bi poboljšali svoje objave, komunicirali sa omiljenim kreatorima sadržaja ili da bi bili više i duže viđeni na mreži.
Recimo, korisnici mreže TikTok mogu da kupe „kovanice“, koje zatim mogu da koriste za kupovinu virtuelnih poklona za omiljene kreatore sadržaja tokom strimovanja uživo. Instagram, na sličan način, nudi bedževe koje korisnici mogu da kupe tokom sesija uživo kao način podrške kreatorima sadržaja u kojima uživaju. Takav model pruža obožavaocima direktan način da podrže kreatore i uživaju u interaktivnijim iskustvima.
5. Virtuelni pokloni i napojnice
Virtuelni pokloni i napojnice usredsređeni su na kreatore sadržaja tokom kupovina u aplikaciji, što omogućava kreatorima da zarade direktno od svojih obožavalaca. Dok korisnici kupuju novčiće ili žetone da bi poslali digitalne poklone, kreatori dobijaju te poklone kao napojnice, koje kasnije mogu da pretvore u gotovinu.
Platforme kao što su TikTok i YouTube su pojednostavile proces davanja napojnica kad su uvele opcije, kao što su virtuelni pokloni tokom strimovanja uživo ili Super Chats koji omogućavaju obožavaocima da plaćaju da bi njihove poruke bile istaknute. Kompanije društvenih mreža profitiraju tako što uzimaju određeni procenat od svake transakcije napojnica, uglavnom između 20 i 30 procenata, dok kreatori sadržaja dobijaju novi priliv prihoda direktno od podrške publike.
6. Integracija sa e-trgovinom
Integracija sa e-trgovinom je još jedan izvor prihoda platformi društvenih mreža. Platforme, kao što su TikTok, Instagram i Pinterest nude besprekorna iskustva kupovine gde korisnici mogu da pretražuju, čuvaju i kupuju proizvode, a da pritom ne moraju da izađu iz aplikacije. Takva strategija „kupovine u društvenim mrežama“ (engl. social shopping) omogućava brendovima da označe proizvode direktno u objavama, pričama i video-snimcima, tako da korisnici mogu da vide detalje proizvoda, vide cene i kupuju uz samo nekoliko klikova ili dodira ekrana.
Te integracije su posebno dragocene za brendove koji žele da u odmerenom procesu dosegnu angažovanu publiku. Platforme društvenih mreža često naplaćuju brendovima naknadu za postove iz kojih se može obaviti kupovina ili uzimaju mali procenat od svake prodaje.
7. Naknade za pristup programskom interfejsu aplikacije (API)
Mnogi praktični alati i aplikacije koje koristimo zajedno sa društvenim mrežama oslanjaju se na nešto što se zove API pristup, što je, u suštini, dozvola za povezivanje sa glavnom društvenom platformom. Aplikacija za zakazivanje koja objavljuje vaš sadržaj na različitim mrežama, alatka koja prati sve vaše poruke na društvenim mrežama na jednom mestu ili one aplikacije za uređivanje fotografija koje se povezuju direktno na Instagram, sve one postoje jer njihovi kreatori imaju pristup programskom interfejsu aplikacije. Međutim, neke platforme naplaćuju naknadu za taj pristup.
Na primer, mreža Reddit je izazvala sveopšte negodovanje, 2023. godine, kada je povećala naknade za pristup API-ju, što je dovelo do nestanka mnogih Reddit klijenata. Naknade za pristup API-ju omogućavaju platformama da zarade novac na sopstvenoj infrastrukturi dok kontrolišu kako spoljne aplikacije koriste njihove podatke i funkcije.
8. Rizični kapital
Rizični kapital je oblik privatnog finansiranja, ali i početak mnogih kompanija društvenih mreža. Naime, mnoge od njih su se pokrenule tako što je neki bogati pojedinac ili investiciona banka verovao da početni posao ima potencijal.
Onda su uložili novac (ili ponekad sopstveno vreme i stručnost), obično u zamenu za udeo u poslu. Što je njihov udeo u poslu veći, to imaju veći uticaj na donošenje odluka. Investitori se nadaju da će im se uloženi novac vratiti kad se poslovanje razvije i postane profitabilno.
Odavno nam je već jasno da su korisnici na internetu proizvod kad god dobiju nešto besplatno. To se posebno odnosi na korišćenje društvenih mreža. Iako možda takav položaj ne mora da bude loš, ipak bi toga trebalo da budemo svesni. Ma koliko se trudili da budemo oprezni prema određenim metodama monetizacije, činjenica je da platforme društvenih mreža moraju da zarađuju novac da bi opstale.