Kompanija Google je poznata po proizvodima koji iz korena menjaju kako privatni, tako i poslovni život svojih korisnika. Kompanijina posvećenost inovacijama, od jedinstvenih algoritama za pretraživanje do platformi koje se ističu u oblasti računarstva, kao što su Android i Chrome, učvrstila je njenu reputaciju lidera u tehnologiji. Međutim, postoji još nešto u vezi sa kompanijom, što nije svima poznato, a to je da ima običaj da eliminiše sopstvene kreacije. Čak ni najkorisniji Google proizvodi nisu pošteđeni uništavanja kada kompanija više ne vidi da u njima postoji potencijal za dalji napredak.
Svake godine, Google se tradicionalno oprašta od nekoliko sopstvenih ponuda na tržištu. Prema projektu Killed by Google, koji prati sve proizvode, usluge i iskustva koje je tehnološki gigant „ubio“, kompanija je ukinula ukupno sedam u 2024. godini, bilo zbog strateškog prestrojavanja, sve manjeg interesovanja korisnika ili promene tržišnih prioriteta. Navešćemo nekoliko proizvoda koji su u početku obećavali, ali nestali su prošle godine, jer je kompanija odlučila da ih ukine.
Keen
Keen je društvena mreža kojoj je Pinterest u velikoj meri bio inspiracija. Zamišljena je da posluži kao platforma na kojoj bi korisnici mogli da pronađu inspiraciju, dele i sačuvaju neke dobre ideje i nauče nove veštine i još mnogo toga koristeći Keen preko veb stranice StayKeen.com. Kompanija je pokrenula mrežu, 2020. godine, kao eksperimentalni projekat u okviru svog projekta Area 120. Pošto je mreža bila opremljena mašinskim učenjem, trebalo je da olakša korisnicima da kreiraju virtuelne table i biraju kakve će se ideje na njima prikazivati, kao što su baštovanstvo, priprema obroka ili putovanja. Platforma je takođe pružala personalizovane preporuke koje su se vremenom poboljšavale na osnovu povratnih informacija korisnika.
Iako je u početku bila pravo osveženje, nikada nije stekla značajan broj korisnika. Kompanija nije objavila veliko ažuriranje za platformu od kraja 2021. godine, a do marta 2024. godine, platforma je zvanično zatvorena. Odluka je usledila nakon značajnih otpuštanja i zatvaranja nekoliko projekata Area 120, što je ukazivalo na to da je tehnološki gigant odlučio da se neko vreme ne bavi eksperimentalnim poduhvatima. Takođe je vredno napomenuti da je bilo nemoguće da se Keen uhvati u koštac sa mrežom Pinterest, koja se pojavila 2010. godine i imala oko 522 miliona aktivnih korisnika mesečno 2024.
Google Podcasts
Google Podcasts je prvi kompanijin pokušaj da uđe u oblast podkasta koja se razvijala velikom brzinom. Kompanija je uslugu pokrenula za Android uređaje 2018. godine i na kraju je ušla u iOS prostor 2020. Aplikacija je pružila jednostavan, ali efikasan način za preslušavanje i hostovanje podkasta. U početku, korisnici su bili oduševljeni, jer je aplikacija imala jednostavan dizajn i bila je integrisana sa Google pretragom. Čak je u jednom trenutku dostigla 500 miliona preuzimanja na Android uređaje. Međutim, kad je kompanija pokrenula stranicu za podkaste na YouTube platformi, u julu 2022. godine, i istu funkciju omogućila na YouTube Music, 2023. godine, sve je za spomenutu aplikaciju krenulo nizbrdo.
S obzirom na to da je YouTube platforma vrlo brzo preuzela ulogu čvorišta za podkaste, kompanija je na kraju odlučila da se ne rasplinjava. U aprilu 2024. godine, aplikacija je zvanično ukinuta, a kompanija je pozvala korisnike da pređu na YouTube Music, platformu koja je uvela funkcije, kao što su geografska dostupnost i podrška za RSS fidove za sadržaj podkasta.
DropCam
DropCam je jedna od privih kamera za video strimovanje opremljena bežičnom internet vezom i pojavila se 2009. godine. Kompanija je kupila tehnologiju za 555 miliona dolara 2014. godine da bi je unapređivala u svom odeljku Nest Labs. Najlepše od svega je bilo to što je kamera podržavala postupak plug and play, dakle korisnici nisu morali da brinu o instalaciji, jer je uređaj bio jednostavan za korišćenje, a održavanje je bilo sasvim lako. U recenzijama je posebno bilo istaknuto da je izuzetno pristupačan, jer sadržaj sa kamere može da se gleda na uređajima povezanim na internet bilo kada i bilo gde. Međutim, neki su smatrali da je njegova funkcija stalnog praćenja pomalo uznemirujuća.
Iako je u početku Dropcam uređaj postigao izuzetan uspeh, nekako je upao u kompanijin razvojni projekat pametnih kuća. Zbog toga kamera više nije dobijala podršku posle 8. aprila 2024. godine, dakle skoro celu deceniju pošto je Google postao vlasnik. Tada je kompanija počela da podstiče korisnike da se okrenu novijim modelima Nest Cam. Međutim, mnogi se još prisećaju jednostavnosti i pouzdanosti originalnih Dropcam proizvoda. Ukidanje kamere je naizgled potvrdilo kompanijine stalne izazove u uspostavljanju ravnoteže između inovacija i dugovečnosti tehnologija koje je razvila.
Virtuelna privatna mreža
Kompanija je predstavila uslugu virtuelne privatne mreže 2020. godine, da bi se uveo dodatni sloj onlajn bezbednosti šifrovanjem podataka korisnika i maskiranjem njihovih IP adresa. Usluga je bila dostupna za Android, iOS, Mac i Windows platforme preko Google One Premium paketa koji se plaćao 9,99 dolara mesečno. U martu 2023. godine, cena je smanjena na 1,99 dolara, jer je interesovanje za uslugu bilo manje od očekivanog. Međutim, ni posle smanjenja cene, korisnička baza se nije značajno povećala.
Kada je kompanija najavila ukidanje usluge, kao razlog je navela mali broj korisnika. Tehnološki gigant je zvanično povukao uslugu u junu 2024. Posle toga, kompanija je izrazila želju da preusmeri resurse na traženije Google One funkcije, a izvršni direktor je odlučio da se usredsredi na projekte usmerene na veštačku inteligenciju. U međuvremenu, iako je usluga ukinuta, pretplatnici na Google Fi Wireless i vlasnici novijih Pixel uređaja i dalje imaju pristup ugrađenoj virtuelnoj privatnoj mreži.
Chromecast
Iako je transformacija televizora u pametne uređaje trajala više od deset godina, kompanijina linija digitalnih medijskih plejera Chromecast, okončana je u avgustu 2024. Originalni Chromecast, koji se pojavio 2013. godine, postao je popularan, jer je nudio jednostavan i pristupačan način za strimovanje sadržaja na bilo kom televizoru sa HDMI vezom. Proizvod je postigao veliki uspeh, jer je prodato više od 100 miliona komada, ali je doživeo kraj kada je kompanija morala da preusmeri sredstva u inovacije.
Umesto originalnog Chromecast uređaja, kompanija je predstavila Google TV Streamer od 99,99 dolara, sa ažuriranim funkcijama, kao što su brži procesor i podrška za integracije sa pametnim kućama. Prema tvrdnjama kompanije, novi uređaj je „pripremljen za novu oblast veštačke inteligencije“. Iako će Chromecast uređaji za sada nastaviti da dobijaju ažuriranja, kraj proizvodnje označio je završetak jedne ere za jedan od najomiljenijih hardverskih proizvoda.
Jamboard
Jamboard je 4K uređaj za belu tablu sa ekranom osetljivim na dodir koji je predstavljen 2016. godine kao alat za saradnju u preduzećima i obrazovnim ustanovama. Hardver je koštao 4.999 dolara, a obuhvatao je belu tablu, dve olovke, gumicu za brisanje i zidni nosač. Korisnici su morali da plate i dodatnih 600 dolara godišnje za upravljanje uređajem i podršku. Kompanija je u uvodnom video-zapisu isticala da je Jamboard savršen uređaj za zajedničke prezentacije, zahvaljujući nizu funkcija, uključujući ekran osetljiv na dodir, Wi-Fi i Bluetooth povezivanje, NFC podršku, ugrađeni mikrofon i širokougaonu kameru i još mnogo toga.
Međutim, iako je Jamboard u početku bio izuzetno privlačan, popularnost mu je opala tokom godina. Kompanija je najavila da će ga ukinuti u oktobru 2024. godine, uz napomenu da su noviji alati za belu tablu nezavisnih proizvođača kao što su FigJam, Lucidspark i Miro postali napredniji i opšte prihvaćeni. Tehnološki gigant je priznao da njegov uređaj nije ni izbliza konkurentan kao ostala tri u smislu karakteristika. Jamboard je poslednje ažuriranje softvera dobio u oktobru 2024. Od tada, uređaj više nema pristup oblaku. Iako i dalje može da se koristi, vlasnici neće moći da organizuju virtuelne sastanke preko uređaja.
Google Jamboard
Google Jamboard je bila prateća aplikacija za Jamboard belu tablu, dostupna na vebu i mobilnom uređaju. Najavljena je otprilike u isto vreme kada i Jamboard, 2016. godine. S obzirom na to da su i tabla i aplikacija funkcionisale zajedno, nikog nije iznenadilo kad je tehnološki gigant odlučio da ukine i onlajn uslugu 31. decembra 2024. Google Jamboard je napravljena da bi poboljšala Jamboard hardver iako je moglo da joj se pristupi ili je mogla da se instalira na drugim uređajima, uključujući Android i iOS pametne telefone i tablete. Aplikacija je omogućila korisnicima table da sarađuju na daljinu u realnom vremenu.
Međutim, pošto su alati nezavisnih proizvođača za belu tablu napredovali i sve više se koristili, kompanija je odlučila da se ne bavi tom tehnologijom i odustane od bele table, što je i navela kao razlog za ukidanje Jamboard-a. Kompanija se, pošto je ukinula aplikaciju, usredsredila na poboljšanje osnovnih ponuda na Workspace platformi, kao što su dokumenti, tabele i slajdovi.