Šta bi se dogodilo ako bi kompanija Google morala da se podeli na manje delove?

U oktobru 2024. godine, američki sud je presudio da Google ima nezakonit monopol u oblasti pretraživanja interneta i da bi kompanija u budućnosti mogla da bude primorana da se raspadne. Ako se to dogodi, svet pretraživanja bi mogao značajno da se promeni. Navešćemo neke od potencijalno najznačajnijih promena.

1. Neke veb-stranice i blogovi bi potencijalno mogli da dobiju više saobraćaja

Mnogobrojnim vlasnicima blogova najveći deo saobraćaja dolazi od Google-a. Postoje i neki posetioci koji koriste druge pretraživače, kao što su Bing i Ecosia, ali njihov broj je zanemarljiv u poređenju sa posetiocima koji koriste Google. Prema agenciji StatsCounter, koja se bavi analizom veb-saobraćaja, udeo kompanije Google na tržištu pretraživača bio je 90% u septembru 2024. godine.

Zanimljivo je napomenuti da mnogi vlasnici blogova primećuju da su njihove objave na blogu bolje rangirane na drugim pretraživačima nego na Google-u. Dakle, ako druge platforme zauzmu deo Google-ovog tržišnog udela, neke veb-stranice i blogovi bi potencijalno mogli da imaju povećanje saobraćaja. Mogli bismo da kažemo da će se, u tom slučaju, vlasnici veb-stranica potruditi da obave optimizaciju ne samo za Google, već i za neke od manjih alternativnih pretraživača.

2. Navike pretraživanja korisnika mogle bi da se promene, ali ne odmah

Kompanija Google nije samo preuzela ogromnu većinu tržišnog udela u oblasti pretraživača i zbog toga ne treba ni da spominjemo da većina odmah pomisli na Google kad god se govori o pretraživanju veba. I kod nas je sasvim uobičajeno da kažemo da ćemo nekom, kad traži informacije na vebu, reći da „izgugla“. Međutim, baš kao što je tržišni udeo Yahoo pretraživača daleko od nekadašnjeg maksimuma, to ne znači da je Google nepobediv.

Ako Google pretraživaču ne bi bilo dozvoljeno da radi u trenutnom obimu, navike korisnika bi mogle da se promene. Ako drugi pretraživači mogu da pruže bolje iskustvo, alternative bi mogle da postanu popularnije. To bi moglo da utiče na druge Google usluge, kao što su recenzije Google mapa. Bez obzira na to, pošto je Google toliko ukorenjen u popularnoj kulturi, svaka veća promena bi potrajala godinama.

3. Drugi pretraživači bi mogli da zarade od oglasa

Pošto većina ljudi koristi Google za pretraživanje, oglašivači sasvim normalno troše značajne svote novca pokušavajući da privuku pažnju korisnika. Međutim, ako dovoljan broj korisnika traži alternative za Google, potrošnja na oglase bi prirodno išla tamo gde postoji veći broj korisnika. Za pretraživače i platforme društvenih mreža, to bi moglo da znači da bi dobili više novca od oglašivača.

Malo je verovatno da će Google-ov prihod od oglasa potpuno presušiti, a ako bi se to dogodilo, to bi mogao da bude problem za kreatore sadržaja koji zarađuju novac od programa AdSense kojeg pokreće Google. Bez obzira na to, oglašivači bi mogli da razmotre alternativna mesta za trošenje novca.

Neki bi takođe mogli da tvrde da bi kompanija Google mogla da ima koristi od manje potrošnje na oglase. Mnogi ljudi više ne koriste Google, jer tvrde da ima suviše sponzorisanog sadržaja, a ako bi ga bilo manje, možda bi ih to privuklo da ponovo počnu da koriste pretraživač.

4. Moguće je i da se ništa ne bi promenilo

Kompanija Google je i ranije imala problema zbog nepoštovanja zakona za sprečavanje monopola. Nedavno je novinska kuća Rojters, prenela da je kompanija morala da plati kaznu od preko 2 milijarde dolara zbog „nekonkurentnog ponašanja“ u Evropskoj uniji.

Svaki put kada velika tehnološka kompanija plati kaznu od nekoliko milijardi dolara, ne treba da zaboravimo da je to samo mali deo njenog prihoda (čak i ako nam se čini da je navedeni iznos značajan). Ako bi se kompanija Google rasparčala na manje delove, drugi pretraživači bi morali da postignu značajan napredak i ponude bolju uslugu od onoga što Google trenutno nudi. Za mnoge korisnike ništa se ne bi promenilo, jer više vole korisničko iskustvo koje im pruža Google, a ako je tako, antimonopolska presuda nije bitna.

Presude koje su izrečene kompaniji u Sjedinjenim Državama i Evropskoj uniji zbog nepoštovanja zakona o sprečavanju monopola mogle bi značajno da utiču na budućnost pretraživača, vlasnika veb-stranica i blogera. Međutim, razbijanje kompanije nije tako lako kao što se čini. Potrošači će na kraju izabrati ono što smatraju najboljim proizvodom. Konkurenti kompanije Google bi morali maksimalno da iskoriste podelu kompanije ako žele da preuzmu deo njenog tržišnog udela.