RAF Challenge 2023 – позив

Ако знате да направите игрицу, програм, презентацију или видео, желите да проверите своја IT знања и вештине, волите да се такмичите и видите себе у овој области, прихватите изазов и пријавите се на такмичење RAF Challenge 2023!

Такмичење организују Рачунарски факултет у Београду и Друштво математичара Србије, већ четрнаесту годину, а намењено је ученицима средњих школа и гимназија у Србији. Пријављивање такмичара и слање радова је од 20. новембра 2022. године до 17. фебруара 2023. године.

Финале такмичења (одбрана и презентовање радова) одржаће се у суботу, 18. марта 2023. године на Рачунарском факултету.

Награде: Лаптоп, екстерни хард диск, таблет, програмерски курс, мобилни телефон, графичка табла, антивирус програми, претплата на IT часописе, и др. 

Такмичење је подељено у три категорије:

I категорија

Тема: “Примена машинског учења у сајбер безбедности”

Задатак: Направити презентацију 

Опис: Претње од сајбер напада су одавно познате, у суштини откако је интернет постао неизоставни део свега. Попут самог интернета и саме рачунарске опреме, сајбер напади се такође развијају и напредују свакодневно. Један од недавно откривених начина за борбу против сајбер напада јесте машинско учење. Машинско учење знатно доприноси одбрани великих система од могућих сајбер напада на разне начине, проналаском патерна помоћу којег ‘хакери’ пролазе сигурносне системе великих компанија, индентификовањем до тада непознатих форми вируса…
Треба истражити и описати зашто је машинско учење битно за сајбер безбедност као и на које све начине је допринело у откривању сајбер напада и самим тим побољшало безбедност великих и малих система.

Кључни фактори за процену су:

       – Квалитет садржаја – потребно је да садржај буде релевантан за тему, добро обрађен, информативан, оригиналан и не превише опширан. Циљеви постизања доброг квалитета садржаја су да се кроз прављење презентације ученици упознају са начинима проналажења и обраде информација из више извора (што је срж сваког истраживања) и истовремено сазнају што више о области о којој праве презентацију.

        – Квалитет израде – подразумева да је садржај упакован у форму која је публици питка. То значи да ефекти (анимације, звукови и сл.) могу да се користе у мери која не омета публику у усвајању садржаја, већ су ту да подрже и анимирају публику, да је терају да прочита нешто ново и занимљиво. Садржај треба да буде откуцан писмено, без грешака у куцању и распоређивању елемената, са што мање граматичких и правописних грешака. На насловној страни стоји назив теме, име и презиме ученика, назив школе и место. На уводном слајду (после насловног) стоји кратак садржај презентације. Ако је презентација интерактивна, навигација кроз презентацију би требало да буде јасна од самог почетка и да се одабрани начин навигације не мења до самог краја презентације. Текст на појединачном слајду не треба да буде преопширан. Пожељно је да текстуални садржај буде подржан сликама или анимацијама који приказују оно о чему је писано.

      – Квалитет презентовања – елемент који се додатно оцењује у финалу. На њима је да покажу да су садржај своје презентације заиста усвојили тако што ће га укратко усмено саопштити, пролазећи кроз презентацију онако како је она иначе замишљена, и потом одговорити на питања комисије. Очекује се да су упознати са детаљима израде презентације, да знају који су извори информација коришћени и да су способни да изнесу неко своје мишљење о теми коју су обрадили. Садржај слајдова не мора да буде изложен од речи до речи како је написано, али се такође не очекује да ученици све информације читају са слајдова, већ да им слајдови служе само као подсетник. Важније је разумевање изложених информација него познавање конкретних чињеница.

Додатне информације и питања: komisija01@raf.rs

II категорија

Тема: „Иновативна примена софтвера у подизању еколошке свести“

Задатак: Направити апликацију која подиже свест о значају екологије и очувању животне средине

Опис: Осмислити и развити софтвер који ће корисницима помоћи да усвоје еколошку културу, односно да стичу знања и обрасце понашања који ће допринети развоју еколошке свести. Ово може да буде апликација која даје упутство о томе како се треба опходити према природи и њеним ресурсима, алат за мерење еколошке свести и праћење њеног развоја код корисника, интерактивна колекција проблема у природи које треба решити и слично.
Урађена апликација може да буде игра, алат, wеб портал, мобилна апликација, или било која друга врста интерактивног софтвера. Еколошка свест може се најједноставније описати као начин на који човек поима природу око себе, станиште и окружење и колико разуме значај очувања природних ресурса и природних процеса.
Кључна особина овог софтвера треба да буде иновативност, тј. треба тежити томе да се развије апликација која није тренутно присутна на тржишту.

Комисија ће узимати следеће особине софтвера у разматрање при оцењивању рада:

  • Иновативност 
  • Техничка сложеност 
  • Лакоћа коришћења

Додатне информације и питања: komisija02@raf.rs

III категорија

Тема: „Moћ и немоћ“

Задатак: Режирати, снимити и измонтирати видео и аудио материјал на задату тему.

Опис:  Глобализовани свет намеће међукомуникацију у којој се јављају односи моћи и немоћи. Моћ се доживљава као супериорна карактеристика и „пожељна“ особина светских тенденција. Са друге стране не треба потценити ни улогу немоћи па чак и када припада маргинализованим и мањинским друштвеним групама. Спој моћи и немоћи и њихово раздвајање може пружити нове креативне перспективе.

Код интерпретације теме узети у обзир кадрове који се могу означити као креативни, аутентични, описни, асоцијативни. Комисија ће вредновати техничке и естетске квалитете понуђених филмова према академским стандардима Рачунарског факултета.

Додатне информације и питања: komisija03@raf.rs

Техничке напомене:

  • Такмичари се пријављују у једном кораку: регистрација и слање рада иду одједном. Не можете се регистровати ако не upload-ујете свој рад.
  • Ограничење величине рада/укупног фајла за upload:
    • I категорија (презентација): 50MB/100MB
    • II категорија (апликација): 500MB/1GB
    • III категорија (видео): 500MB/1GB
  • Рад треба слати као zip архиву која садржи два директоријума:
    • рад – извршна верзија, доступна јавности за гласање,
    • пројекат – сав релевантан изворни код и пројектни фајлови.
  • Пожељно је да презентације буду самосталне (не захтевају инсталиран додатни софтвер).
    • I категорија: Power Point (може се користити и еквивалентни софтвер отвореног кода као што је LibreOffice Impress, али да крајњи производ буду фајлови .pptx, .pptm, .ppsx, .ppsm )
    • II категорија: Апликације могу бити написане у било ком програмском језику, али морају бити компајлиране и извршене на Windows платформи.
    • III категорија: користити следеће софтвере за израду видео фајла: Movie maker, Adobe Premier, VSDV Free Video Editor или DaVinci Resolve
  • Обратити пажњу на фонтове и све остало што не спада у стaндардну инсталацију Windows (dll,…)– ставити их уз апликацију или интегрисати у презентацију, да би се избегли проблеми у приказу.
  • Уз рад обавезно послати изворни кôд, одвојено од извршног или инсталационог фајла.
  • Радови се тестирају на чистој Windows 10 инсталацији
    • Трајање: од једног до три минута
    • Видео мора да се покреће на Windows платформи у Windows Media или VLC player-у
    • Дозвољени су сви видови монтаже као и видео из једног кадра 
    • Пропорција: 4:3 или 16:9
    • Формат: mp4, avi, wmv или mov
    • Резолуција: минимална 640×480, максимална 1920×1080 пиксела
    • Frame rate: 24 или 30 fps

ПРИЈАВИТЕ СЕ!