Appleov Stiv Džobs je rekao da ljubimac Silikonske doline nema budućnost. Dropbox se nada da će sada, sa šarenom kampanjom za promenu imidža, dokazati da nije bio u pravu. Šta da radite kada Stiv Džobs (Steve Jobs) kaže da ste predodređeni da propadnete? Na to je osnivač Dropbox-a Dru Hauston (Drew Houston) morao da odgovori nakon sastanka sa Appleovim suosnivačem pre sedam godina. Haustonov startap je izazvao uzbuđenje kada je 2008. objavio svoju uslugu skladištenja, pružajući potpuno jednostavan način za otpremanje i čuvanje fajlova u oblaku, a zatim njihovo sinhronizovanje na vašim računarima. Sa 27 godina, razgovarao je sa najuticajnijim imenom u tehnologiji – i svojim ličnim herojem.
„To je bio interesantan razgovor jer je rekao da mu se sviđaju naši proizvodi“, rekao je Hauston kasnije u „Forbesu“. „Ne mogu da zamislim veću pohvalu od toga.“
Ali suosnivač kompanije Apple nije bio uveren da je Dropbox predodređen za uspeh. Džobs je želeo da kupi kompaniju, verovatno da bi je integrisao sa Appleovim predstojećim servisom za sinhronizaciju fajlova.
Džobs je izjavio da je Dropbox „funkcija, a ne proizvod“. Ili, drugačije rečeno, Džobs je smatrao da Dropbox nema budućnost kao samostalna kompanija. Hauston se zahvalio. Od tada, Hauston i njegov tim pokušavaju da dokažu da Džobs nije bio u pravu.
Dodali su više od desetak funkcija, uključujući specijalizovano skladištenje fotografija i uređivanje dokumenata. Oni su to učinili tako da aplikacije mogu da se povežu sa Dropbox-om kako bi memorisale i sinhronizovale fajlove u svim uređajima. I trudili su se da postanu još privlačniji za preduzeća tako što su timovima ljudi olakšali delenje fajlova. Do sada, Dropbox je ubedio više od 500 miliona ljudi i 200.000 preduzeća da se prijave. Pitanje je koliko ljudi plaća za uslugu? Kao privatna kompanija, Dropbox neće da kaže koliko ljudi plaća. A ako nam to ne kaže, skoro je nemoguće znati.
Dropbox, kao i većina veb kompanija, daje ograničenu besplatnu verziju svoje usluge čim se prijavite. Kompanija se nada da ćete vremenom početi da se oslanjate na njihove usluge, pa ćete možda odlučiti da platite više (počevši od 10 dolara mesečno za pojedince i 25 po osobi mesečno za timove) za čuvanje više fajlova. Uprkos tome, svi oni koji koriste Dropbox pomogli su da se on pretvori u jednu od prvih i najvećih startap kompanija u Silikonskoj dolini vrednih više od milijardu dolara – na papiru. Za Dropbox, to se desilo u 2011. godini, kada su ga investitori procenili na 4 milijarde dolara, prema CrunchBase-u.
Dropbox je bio na putu da postane jedna od sjajnih bajki o tehnološkom uspehu, zajedno sa budućnošću koja je uključivala inicijalnu energiju visokog profila na Volstritu. „Preuzeli su veći deo tržišta“, rekao je Brajan Blau, analitičar u Gartneru. Ali to se nije dogodilo. Toliko godina nakon sastanka sa Džobsom, Dropbox je još uvek privatna kompanija. Njegova vrednost, koja je u 2014. godini dostigla 10 milijardi dolara, ne menja se. Blumberg je u avgustu izvestio da finansijska sredstva kompanije Dropbox možda neće opravdati tu procenu kada kompanija jednog dana počne sa prodajom javnih akcija, nešto što bi moglo da se desi u ne tako dalekoj budućnosti. Prema Blumbergu, Hauston se sprema da podnese papire za početak tog procesa.
Dropbox je u januaru izjavio da je na putu da ove godine ostvari prodaju od milijardu dolara, što je više od gotovo 400 miliona dolara koliko je prošle godine ostvario njegov konkurent Box koji je već već javno preduzeće. Hauston, koji sada ima 34 godine, nada se da će taj podatak, između ostalog, učiniti Dropbox atraktivnim za kupovinu na Volstritu. „Bolje da pogledaju naše poslovanje“ i kaže:“ Ovaj štand sa limunadom pravi pare „, rekao je Hauston za Blumberg.
Dropbox sada želi da bude poznat kao mesto za kreativnost. Da li će ili neće, ostaje da se vidi. U međuvremenu, kompanije poput Googlea, Applea i Amazon-a kreću Dropboxovim koracima, nudeći svoje usluge za sinhronizaciju fajlova. Google ima Google Drive, Apple ima iCloud, Microsoft ima OneDrive i Amazon ima Amazon Drive. „Danas je strategija da tehnološke kompanije budu strateški raznovrsne“, rekao je Blau. To je „nekada bilo jedna kompanija sa jednim proizvodom.“
Dropbox je odbio da njegovi izvršioci budu dostupni za komentare. Spomenite Dropbox u Silikonskoj dolini i čućete da su ga gotovo svi koristili. Hauston je prodavao Dropbox kao jednostavan način pristupa vašim fajlovima sa bilo kojeg računara na kojem radite.“To prosto funkcioniše“, rekao je u YouTube videu kojim je predstavio uslugu. Na video obilasku koji traje manje od pet minuta, pokazao je kako, nakon instaliranja njegove aplikacije, bilo koji fajl koji smestite u folder po imenu „My Dropbox“ na jednom računaru, može brzo da se sinhronizuje preko Interneta sa istim folderom na drugom računaru.
Počeo sam da koristim Dropbox čim sam čuo da je dostupan. Godinama mi služi kao čamac za spasavanje koji je Hauston smislio nakon što je zaboravio USB stik sa važnim fajlovima kad je bio na putu. Tokom tri godine, počevši od 2012., Dropbox je kupio ili izdao proizvode koji su bili tangencijalno povezani sa njihovom sinhronizacijom. Najpre je počeo da nudi besplatno automatsko pravljenje rezervnih kopija fotografija i video snimaka sa tableta, kartica za kamere i telefone. Potom je potrošio 100 miliona dolara za kupovinu popularnog programa e-pošte za telefone pod nazivom Mailbox, i dalje prodirući u potrošački tehnološki svet.
U 2014. godini, njegova usluga skladištenja fotografija se pretvorila u besplatnu novu ponudu zvanu Carousel, koja je sinhronizovala fotografije i video snimke sa tableta, memorijskih kartica i telefona. Ali do 2015. godine, Dropbox je odustao od Carousela i Mailboxa. Kao objašnjenje za to otpisivanje, Hauston je napisao u blogu u to vreme da su „u posljednjih nekoliko meseci povećali fokus našeg tima na saradnju i pojednostavili način na koji ljudi zajedno rade „. Prevod: Više nije vredno investirati, a mi ćemo se usredsrediti na isplativije poslovne korisnike i druge projekte.
Dok je Dropbox kretao na fotografije i e-poštu, veći konkurenti su se uključili u igru za sinhronizaciju. Jedan od najvećih je Apple, koji je popravio svoj sinhronizacijski i skladišni servis za iCloud neposredno pre nego što je Džobs umro 2011. godine. Google je debitovao u svojoj besplatnoj servisnoj usluzi Google Drive u 2012. godini, zajedno sa aplikacijom za sinhronizaciju fajlova poput Dropbox-a za telefon ili računar. A tu je i Microsoft, čiji je OneDrive sada ugrađen u njihov Windows program koji opslužuje na stotine miliona računara; Amazon, koji nudi skladištenje fajlova za 99 dolara godišnje pretplate; i biznis-orijentisani Box, koji se fokusira na funkcije poput bezbednosti.
To je dovelo do zanimljivog problema. Sve ove kompanije, baš kao Dropbox, nude manju količinu besplatnog prostora za skladištenje, kako bi se ljudi privukli. I dok preduzeća poput sajta za putovanja Expedia, Sundance institut i proizvođač sladoleda Ben & Jerry’s, koriste Dropbox u svojim kancelarijama, osnivač TECHnalisis Researcha Bob O’Donnell kaže da se mnogi ljudi prebacuju sa jedne na drugu besplatnu verziju različitih usluga kako bi izbegli plaćanje bilo kome od njih .
To važi i za samog O’Donnela, koji koristi Dropbox za prebacivanje fajlova prevelikih za e-poštu, ali kompaniji ne plaća ni paru. „To je približno sve za šta ga koristim“, rekao je.
Uoči novog marketinškog napora, Dropbox-a je u utorak objavio nekoliko oglasa na Facebook-u kako bi podstakao veću pažnju. Ali, kao i mnogi od Dropbox-ovih napora van sinhronizacije, oglasi nisu imali mnogo smisla. Jedan od objavljenih oglasa prošlog meseca bio je niz plavičastih oblika koji se kreću u svemiru. Drugi je bio video snimak čoveka koji svira bubnjeve. Oba su imala tekst, „Dropbox Paper. Nova vrsta dokumenata dizajnirana za sve vrste ideja. #CreateTogether.“ Ako vam to izgleda malo nejasno, niste jedini koji tako misli. Ne razumem ga ni ja.
Ipak, kompanija je objavila novi marketinški video inspirisan modernom umetnošću, postavljajući pitanja poput „Šta znači ‘Kreativna Energija’?“. Nadamo se za Dropbox, uskoro ćemo saznati.
Izvor: CNET