Šta je SEO? (IV deo)

Društveni mediji i rangiranje u rezultatima pretraživanja

Prebacivanje linkova među faktore rangiranja van stranice je kod mašina za pretraživanje predstavljalo veliko unapređenje. Ali linkovi su iz raznovrsnih razloga vremenom gubili na vrednosti. Neki sajtovi su škrti u držanju linkova, a neki blokiraju linkove u borbi protiv spama. Pošto se linkovi mogu kupiti i prodati, pridaje im se sve manje poverenja.

Uključite se u društvene medije. Ako su linkovi način da ljudi “glasaju” za sajtove, deljenje u društvenim medijima predstavlja način da se ta glasanja nastave. Društveni signali idu ka vrhu kao faktori rangiranja jer mašine za pretraživanje utvrđuju kako da iskoriste naše društvene interakcije i ponašanje.

Društvena reputacija (Sr: Social Reputation)

srKao što mašine za pretraživanje ne rangiraju sve linkove jednako, one ne posmatraju ni sve društvene naloge kao iste. To je logično, pošto svako može da napravi nov nalog na društvenoj mreži. Ništa ne sprečava nekoga da napravi 100 različitih naloga kako bi proizveo lažno zujanje?

Stvarno ništa, osim što se takvi lažni nalozi često vrlo lako otkrivaju. Možda imaju samo mali broj “kvalitetnih” prijatelja u svojoj mreži i malo ljudi prosleđuje galje materijal koji oni dele.

Bilo bi idealno da steknete reference od društvenih naloga sa dobrom reputacijom. Važno je imati vlastito cenjeno prisustvo u društvu. Zato učestvujte sa svojim sajtom na relevantnim društvenim platformama na stvaran, autentičan način, isto kao što biste učestvovali sa svojim kupcima u oflajn situaciji.

Društveno deljenje (Ss: Social Shares)

ssSlično linkovima, idealno je ako vas dele kvalitetni društveni akteri, ali ipak pomaže i ako vas na društvenim mrežama deli veliki broj ljudi. Dobro je da više ljudi vidi vaš sajt ili brend.

I ovde je bitno učestvovati na društvenim sajtovima sa deljenjem. Ako nemate Twitter nalog, Facebook stranicu ili Google+ stranicu, mnogo propuštate. Vi ne gradite mrežu koja može da pomogne u širenju (tj. deljenju) vašeg sadržaja, sajta i brenda.

To nigde nije očiglednije nego na Google+, gde Ripples pokazuje kako se sadržaj deli kroz platformu i kako na kraju personalizuje sve više rezultata pretraživanja.

Poverenje, nadležnost, identitet i rangiranje u pretraživanju

Ako mašine za pretraživanje mogu da poklone poverenje linkovima i društvenim nalozima, mogu li da nauče da poklanjaju poverenje veb sajtovima? Svakako. Mnogi SEO optimizatori veruju da poverenje u sajt igra veliki ulogu u tome da li će sajt biti uspešan iz aspekta pretraživanja.

Nadležnost (Ta: Authority)

taDa li je vaš sajt nadležan? Da li je široko prihvaćen vodeći sajt u svom polju, području, poslovanju ili na neki drugi način? To je cilj.

Niko ne zna tačno na koji način mašine za pretraživanje izračunavaju nadležnost i, u stvari, verovatno postoji više signala “nadležnosti”. Vrste linkova koje vaš sajt prima (mnogo kvalitetnih linkova iz ‘okruženja’?) ili društvene reference (od cenjenih naloga?) i merila privlačnosti, mogu da utiču na autoritet/nadležnost sajta.

Nema sumnje da mašine za pretraživanje pokušavaju da procele nadležnost. Treba samo pogledati pitanja nad kojima Google kaže da izdavači treba da sezamisle kada prave sajtove visokog kvaliteta koji bi trebalo da budu imuni na “Panda” ažuriranje.

Istorija (Th: History)

thPošto mašine za pretraživanje neprestano posećuju vaš veb sajt, one stiču utisak o tome šta je “normalno” ili kako se tokom vremena ponašate.

Da li ste iznenada počeli da uspostavljate linkove prema onome što mašine za pretraživanje eufemistički zovu “loša okruženja”? Da li objavljujete sadržaj o temi kojom se obično niste bavili? Takve stvari bi mogle da uključe alarm. S druge strane, sajtovi se menjaju isto kao i ljudi, pa često i nabolje. Promene se ne posmatraju izolovano. Procenjuju se i drugi faktori da bi se utvrdilo da li se dešava nešto zabrinjavajuće.

Slično tome, za sajt sa istorijom kršenja smernica i dobijanja mnogo kazni može da bude teže da se ponovo vrati među prihvatljive u pretraživanju.

Konačno, dobra sveukupna istorija može da vam pomogne. Stariji, utvrđen sajt može dugo da zadržava uspeh u rezultatima pretraživanja, dok nov sajt možda mora nedeljama, mesecima, pa čak i duže da “plaća kartu”, dok ne stekne poštovanje.

Identitet (Ti: Identity)

tiDa li je to pravi Sergej Trifunović na Twitteru ili se neko predstavlja kao on? Da li sajt koji tvrdi da je ‘zvaničan’ sajt … zaista zvaničan? Ko to daje pravne savete na svom blogu? Da li je to uopšte pravnik!?

U realnom svetu se takve stvari lakše utvrde. Sergeja prepoznamo u lokalnom kafiću (bez slikanja, molim), odmah vidimo da li smo u pravoj Maksi prodavnici, a kad dođemo kod pravnika možemo da pogledamo diplome koje vise na zidu.

Mašinama za pretraživanjeje sve važnije da budu sigurne da li imaju posla sa ‘pravim’ podacima. Amit Singhal, koji nadgleda Google-ove napore u pretraživanju, jasno ističe značaj identiteta: “Dobar proizvod može da se napravi jedino ako je jasno ko je ko i ko je sa kim povezan. Pored sadržaja, važni su i odnosi. Da bismo napravili dobar proizvod, potrebne su sve vrste obrade. Ali u suštini, nije samo sadržaj dovoljan. Reč je o identitetu, odnosima i sadržaju.”

Identitet ima mnogo oblika, od Google-ovog programa Authorship do proveravanja društvenog profila na platformama kao što su Twitter i Facebook.Mada je jasno da postoji rasprava oko balansa između privatnosti i anonimnosti, mašine za pretraživanje uvek traže one koji su spremni da stanu iza sadržaja koji proizvode.

Personalizacija i rangiranje u mašini za pretraživanje

Nekada davno su svi dobijali tačno iste rezultate pretraživanja. Danas, niko ne vidi tačno iste rezultate pretraživanja, ni u Googl-u, ni u Bing-u. Svako dobija personalizovan doživljaj.

Naravno, još uvek ima mnogo zajedničkog. Nije stvar u tome da svako vidi sasvim drugačije rezultate, svako vidi veliki deo istih “generičkih” ponuda. Ali će se neke stavke pojavljivati kao posledica mesta na kojem se neko nalazi, koga poznaje i kako se kreće vebom.

Zemlja (Pc: Country)

pcJedan od faktora personalizovanog rangiranja koji je najlakše razumeti je da se ljudima prikazuju rezultati relevantni za zemlju u kojoj se nalaze.

Neko ko u SAD traži “football”dobiće rezultate o Američkom fudbalu (ragbiju); neko u UK će dobiti rezultate o onome što se u Evropi zove fudbal, a što Amerikanci zovu ”soccer”.

Ako se vaš sajt ne smatra relevantnim za neku određenu zemlju, onda nemate šanse da se vaša ponuda pojavi kada dođe do personalizacije po zemlji. Ako želite da budete relevantni, verovatno ćete morati da poradite na svojoj međunarodnoj SEO optimizaciji.

Lokalitet (Pl: Locality)

plMašine za pretraživanje ne prekidaju personalizaciju na nivou zemlje. Rezultati se kroje prema gradu ili regionu na osnovu korisnikove lokacije.

Kao i kod personalizacije po zemlji, ako želite da se pojavite kada neko dobija rezultate specifične za konkretan grad, morate obezbediti da vaš sajt bude relevantan za taj grad.

Ovo je sve značajnije kako sve više preovlađuju pretraživanja sa mobilnih uređaja i kako geolokalizacija postaje osnovni način za isporučivanje relevantnijih rezultata. Osim toga, Google-ovo ažuriranje Venice Update daje daleko veći naglasak sajtovima koji se fizički nalaze u području korisnika.

Danas, ako tražite zubara, dobićete u rezultatima pretraživanja više sajtova pojedinačnih zubarskih ordinacija u svom području nego sajtova iz državnih imenika.

Štaviše, postoje posvećeni lokalni pretraživači koje ljudi koriste kada „otvoreno“ žele lokalne rezultate (umesto da pretraživač nagađa da korisnik to želi , čak i ako je izdao upit koji možda ne izgleda sam po sebi lokalan).

Oni koje ovo zanima mogu da pogledaju istraživanje “Faktori lokalnog rangiranja pretraživanja” (Local Search Ranking Factors) koje se redovno vrši.

Faktori lokalnog i mobilnog pretraživanja (Local & Mobile Search Factors)

Lokalni rezultati pretraživanja mogu da se razlikuju u zavisnosti od toga da li je pretraživanje pokrenuto sa stonog ili sa mobilnog uređaja.

Iz tog razloga je jula 2013 u Tabelu periodnog sistema faktora SEO optimizacije dodat element mobilnosti, nakon što je Google objavio sa će u faktorima rangiranja postojati optimizacija sajtova za mobilne uređaje.

Lična istorija (Ph: Personal History)

phŠta je neko tražio i šta je odabrao od dobijenih rezultata pretraživanja? Koje sajtove redovno posećujete? Da li ste sajtu dali “Like” pomoću Facebooka, delili ga preko Twittera ili ste mu dodelili +1?

Ovu vrstu lične istorije koriste i Google i Bing kao uticaj na rezultate pretraživanja. Za razliku od personalizacije po zemljama i po gradovima, ne postoji jednostavan način da postignete bolju relevantnost sajta.

Umesto toga , daje se veći značaj prvim utiscima i lojalnosti brendu. Kada korisnik izabere „običan“ rezultat pretraživanja, treba da se potrudite da sajt predstavlja odličan doživljaj, tako da korisnici opet dođu . Tokom vremena, počeće da traže taj brend u rezultatima pretraživanja, biraće njega uprkos tome što se nalazi iza drugih stavki.

Takvo ponašanje pojačava vaš sajt kao onaj koji treba češće prikazati tom korisniku. Još je bolje ako korisnik izvrši društveni gest, kao što je Like, +1 ili Tweet koji ukazuje na veću naklonost prema vašem sajtu ili brendu.

Istorija je još važnija u novim interfejsima za pretraživanje kao što je Google Now, koji vam sam nudi “kartice” na osnovu eksplicitnih preferencija (tj. – kažete mu koje sportske timove ili akcije na berzi pratite) i na osnovu istorije pretraživanja.

Društvene veze (Ps: Social Connections)

psŠta nečiji prijatelji misle o njegovom veb sajtu? To je jedan od novih faktora rangiranja koji utiču na rezultate pretraživanja. Korisnikove društvene veze mogu da utiču na to što će dobiti od Google-a i Binga.

Te veze su zaista važne, jer mašine za pretraživanje posmatraju ove veze kao skup korisnikovih ličnih savetnika. Oflajn, možda imate poverenje u svoje prijatelje i pitate ih za savet o restoranima ili baštovanstvu.

Kada danas nešto tražite, mašine za pretraživanje sve više pokušavaju da se ugledaju na taj oflajn scenario. Dakle, ako je korisnik povezan sa prijateljem koji je pregledao neki restoran ili podelio članak o uzgoju paradajza, onda će za ovog korisnika taj restoran i taj članak dobiti više rangiranje.

Ako neko može da vas prati, ili lako da deli vaš sadržaj, vaš sajt lakše ulazi u njegov krug od poverenja i povećavaju vam se šanse da vas nađu i drugi koje on poznaje. To nigde nije toliko promenljivo kao na Google+, gde zaokruživanje Google+ stranice jednog sajta odmah menja personalizovane rezultate pretraživanja za tog korisnika.

Pa, ako sve veći procenat podataka o ključnim rečima (koje nisu zadate) nešto znači, broj ljudi koji dobijaju personalizovane rezultate pretraživanja u Google-u naglo raste.

U nastavku saznajte više o prekršajima i kaznama mašina za pretragu…

3129-sta-je-xa-seo-xa-xa-iv-xa-deo