Novo izdanje za programere je prvi stoni pretraživač sa ugrađenim blokiranjem oglasa. Opera je u utorak ujutro ispalila plotun u ratu veb sadržajima, postaje prvi stoni veb pretraživač sa ugrađenim blokiranjem oglasa—i otvoreno poziva korisnike da ga uključe, kao način za unapređenje doživljaja pretraživanja. Suparnički pretraživači kao što su Chrome ili Firefox dodeljuju zadatak blokiranja oglasa proširenjima kao što je AdBlock Plus, ali sa Operinim programerskim izdanjem 37.0.2162.0 za Mac OS i Windows, to je već ugrađeno u softver. Opera tvrdi da uključivanjem funkcije za blokiranje oglasa vreme učitavanja stranice može da se smanji za kolosalnih 90 %, što PCWorld potvrđuje koristeći probno izdanje.
Kako tvrdi Krystian Kolondra, viši potpredsednik zadužen za inženjerstvo za Operu, sadašnji pristup reklamiranju šteti onlajn doživljaju korisnika. “Naš cilj je da omogućimo korisnicima najbrži i najmirniji onlajn doživljaj”, napisao je u jednoj e-poruci. “Dok smo radili na tome, otkrili smo da se na rukovanje oglasima i tragačima troši daleko više vremena nego što smo ranije mislili”.
Zašto je ovo važno: poslovni model Googla zavisi od prodaje onlajn reklamiranja. Ali sa poslovnim modelom koji od toga ne zavisi (i sa manje od 2% udela na tržištu), Opera može sebi da priušti vođenje borbe protiv nametnutih ili dosadnih veb oglasa. Ono što ne znamo je kako će Veb izgledati kada korisnici budu blokirali oglase, a dobavljači “besplatnih” sadržaja ograniče pristup u znak odmazde.
Blokiranje oglasa od samog početka
Najnoviji pretraživač iz Opere vas odmah poziva da počnete da blokirate oglase. Online oglasi mogu da se koriste u različite svrhe: da vam prodaju stvari, da vas prate dok se krećete po Vebu, pa čak i da ubacuju zlonamerni softver u vašu mašinu. Ali tu je takođe i dodatni kôd koji mora da se učita zajedno sa tekstom i slikama koje želite da vidite. Sve to produžava vreme potrebno da se učita stranica. Instalirajte novu verziju Opere, učitajte neki stranicu, i trenutno se pojavljuje iskačući prozor sa pitanjem da li biste voleli da izbegnete oglase i brže se krećete po Vebu (“would like to block ads and surf the Web faster”). Ako pristanete na Operinu ponudu, oglasi se blokiraju odmah. Alternative su da potvrdite jedno polje u meniju Settings (zadajte reč “ads” (oglasi) u okviru za traženje Settings; brže je) ili jednostavno pritisnite na malu zasivljenu ikonu “štita” na desnom kraju linije za URL. Kada je blokiranje oglasa omogućeno, ovaj štit je plave boje.
Niste uvereni da će blokiranje oglasa nešto da pomogne? Pritisnite na štit: Opera je dodala jednu neverovatno spretnu mernu alatku koja pokazuje koliko oglasa je blokirano na datoj stranici. Pretraživač će takođe izvršiti ispitivanje brzine: merenje vremena za učitavanje stranice sa oglasima i bez njih. To je neverovatno ubedljivo. Kada sam ja testirao, Operin softver za blokiranje oglasa je eliminisao uobičajene oglase u banerima i prikazima, kao i oglase pred emitovanje izabranog sadržaja na YouTube i drugim sajtovima. (Međutim, ipak će se videti ugrađeni video sadržaj na stranicama vesti.) Kako kaže Kolondra, pretraživač će blokirati špijunske piksele za praćenje i skriptove drugih dobavljača ako se koriste u svrhu reklamiranja. Primetićete da na nekim sajtovima još uvek ima ugrađenih oglasa, na osnovu jedne “bele liste” koju je Opera koristila samo u svrhu testiranja. “Mi nemamo nameru da se bavimo održavanjem takve bele liste”, kaže Kolondra.
Operino blokiranje reklama radi kao što je… hm, reklamirano
Koristeći probnu verziju koju nam je dala Opera, utvrdio sam da su vremena učitavanja stranica u suštini prepolovljena—impresivan podvig, s obzirom da je Opera (zajedno sa Chrome) već pokazala najbrže vreme učitavanja stranica od svih pretraživača koje smo testirali prošle godine. Koristio sam dva metoda za merenje vremena učitavanja stranice: metod štoperice koji sam koristio ranije, dok sam pokušavao da utvrdim koliko vremena treba dok stranica ne postane navigabilna; i Operine vlastite interne testove brzine. Upotrebio sam jedan uzorak od sajtova mas medija sa puno oglasa koje sam odabrao za pregled pretraživača—uključujući PCWorld.com.
Kao reprezentativni primer, utvrdio sam da je učitavanje stranice o The San Francisco Chroniclovoj stranici SFGate.com trajalo 3.39 sekundi dok nije postala navigabilna kada su oglasi dozvoljeni, a 1.63 sekundi bez oglasa. (Ponovo sam pokretao računar između testiranja, da bih eliminisao pitanja keširanja.) Količina memorije potrebna za stranicu se smanjila približno za trećinu. Opera je merila vreme od početka učitavanja do kraja svih oglasa: 8.74 sekundi. Bez oglasa, ista stranica se učitala za 3.18 sekundi, ili oko 63 procenata brže.
Vreme učitavanja veb stranice zavisi od niza faktora: od brzine mrežne konekcije, od veličine stranice, od broja i složenosti oglasa. Ali sveukupan zaključak je bio neizbežan: blokiranje oglasa dramatično ubrzava krstarenje Vebom.
Koliko može blokiranje oglasa da ubrza vaše pretraživanje? Operin interni test brzine će vam pokazati. Što se tiče kompatibilnosti: Opera je radila besprekorno sa isključenim oglasima—osim što je iz nekog razloga na PCWorld.com, stranica prestala da reaguje.
WEB bez oglasa?
Trebalo bi da bude očigledno, ali ipak ćemo reći: pretraživanje sajtova kao što je PCWorld.com sa blokiranjem oglasa sprečava da taj sajt dobija novac koji bi plaćao taj sajt i njegov sadržaj. (Potpuno objašnjenje: IDG, roditeljska kompanija sajta PCWorld, sprovodi ispitivanje na Greenbot.com, gde se korisnicima koji su uključili blokiranje oglasa upućuje molba da ga isključe da bi se podržao sajt. Drugi sajtovi jednostavno odbijaju da ponude sadržaj korisnicima koji koriste blokiranje.)
“Mi razumemo da su oglasi važni za Internet i da bez njih mnoge usluge ne bi mogle da postoje—mi nismo protiv toga”, kaže Kolondra. “Naprotiv. Ali mi prosto smatramo da oglasi i praćenje ne bi smeli do te mere da usporavaju onlajn doživljaj. Danas korisnici vide kada na stranici postoji loš oglas — ako prekriva deo stranice, blokira navigaciju ili zahteva da ga zatvorite. Ali je korisnicima teško da saznaju koliko je oglas uticao na učitavanje stranice”.
Blokiranje oglasa ne postoji samo na Operi. Na drugim pretraživačima ovu funkciju vrše dodatni moduli, ali Opera tvrdi da je njihovo ugrađeno blokiranje oglasa efikasnije.
Blokiranje oglasa je alarmiralo ceo Veb, gde je u jednom izveštaju firmi PageFair i Adobe izneto tvrđenje da je blokiranje oglasa poraslo za 48 posto u SAD tokom prvog kvartala 2015, na oko 16 procenata onlajn populacije SAD. (PageFair procenjuje da 20 procenata svih korisnika pretraživača na celom svetu, ili oko 144 miliona korisnika, blokira oglase.)
Ove nedelje, istraživačka laboratorija International Advertising Bureau je objavila priručnik za rad sa blokiranjem oglasa, i jedan skript za otkrivanje njihove primene koji klijenti IAB mogu da postave na svoj veb sajt. Kolondra kaže da je vreme da industrija oglasa prestane da samo priča i da počne da proizvodi efikasnije i manje nametljive oglase. “Mi se nadamo da će naše akcije pomoći da se ubrzaju promene koje industrija oglašavanja mora da sprovede”, rekao je.
Mali, ali sve veći broj sajtova jednostavno odbija da korisnicima koji blokiraju njihove oglase prikaže ceo svoj sadržaj ili neki njegov deo. Kolondra je rekao da Opera “ima nekoliko ideja na kojima će raditi”, i da će uslediti dodatna saopštenja. Programersko izdanje sa blokiranjem oglasa je jedan “test”, rekao je.
Ali čak je i Kolondra bio zabrinut nekom vrstom tehnološke trke u naoružavanju. “Mene brine da ako se problem sa lošim oglasima ne bude rešio, možemo samo da očekujemo još više anti anti-blokera oglasa na tržištu, a zatim anti-anti-anti-anti-blokera oglasa”, rekao je. Ovu priču, “ Opera’s testing a browser that kills ads, accelerating webpage loading by up to 90 percent“ probitno je objavio PCWorld.