Aukcije na internetu

Istorija aukcija

Reč aukcija potiče od latinske reči augeo što znači podižem, povećavam. Aukcije datiraju još od 500-te godine P.N.E. Primera za to ima na pretek. Na primer, u Babilonu su se svake godine održavale aukcije na kojima su se kupovale žene za brak. Tada se smatralo ilegalnim udavati kćerku van aukcije. Zatim, u vreme Rimskog Carstva, posle pobede na frontu, rimski vojnici su često zabadali koplje u pod na kome su ležali ratni zarobljenici. Ta koplja su, pre zarobljenika, bili predmeti aukcija. Rimljani su takodje koristili aukcije da bi se oslobodili konfiskovane imovine. Uzmimo primer Markusa Aureliusa koji je prodao nameštaj iz svoje kuće da bi platio dugove. Jedna od najbitnijih istorijskih aukcija odigrala se 193-te god P.N.E kada je celo Rimsko Carstvo stavljeno na aukciju od strane Pretorijanske Garde. Zatim, u Engleskoj su se, u toku XVII i XVIII veka, održavale tzv. aukcije sa svećom. Aukcija se otvarala tako što se palila sveća koja je označavala početak i kraj aukcije. Osoba koja je licitirala pre dogorevanja sveće bivala je pobednik aukcije.

Vrste aukcija

Kada govorimo o aukcijama, većina ljudi pomišlja na aukciju u kojoj cena proizvoda kreće od cene koju je ponudio voditelj aukcije, pa se postepeno povećava. Takav tip, na koji smo svi navikli, predstavlja Engleski tip aukcije.

Međutim, postoje i drugi tipovi. Holandski tip aukcije, na primer, predstavlja aukciju u kojoj voditelj aukcije počinje sa visokom cenom, pa je snižava do trenutka dok neki učesnik aukcije ne prihvati ponudu. Zatim, FPSB (First-price sealed-bid) predstavlja aukciju zatvorenog tipa u kojoj učesnici daju svoju jedinu ponudu, najčešće u pisanom obliku, a da pritom ne znaju koliko su ponudili drugi učesnici. SPSB (Second-price sealed-bid), pobednik aukcije plaća prvu cenu ispod svoje (Vikrijeva aukcija). Postoje i aukcije sa više jedinica istog proizvoda na kojima su, uslovno rečeno, svi pobednici. Sve ove aukcije spadaju u tzv. primarni tip aukcija.

U sekundarne tipove aukcija spadaju aukcije u kojima učesnici moraju da plate njihove ponude, bez obzira jesu li dobili ili ne, kombinovana aukcija, japanska aukcija, absolutna aukcija, itd.

Aukcije na internetu

Pošto smo videli šta su to aukcije, možemo da napravimo definiciju da su aukcije na internetu, aukcije u kojima učesnici licitiraju za proizvode i/ili usluge posredstvom interneta. U aukcijama na internetu se uglavnom koristi Engleski tip aukcija. Funkcionalnost aukcija na internetu se obezbeđuje korišćenjem aukcijskog softvera.

Prednosti aukcija na internetu:

1. Nema vremenskih ograničenja.

Ponude se mogu postavljati u bilo koje doba dana ili noći. Prodavac bira koliko dana će trajati aukcija za njegov predmet čime daje učesnicima licitacije vreme da uporede cene i odluče oko svoje ponude. Ovako se postiže veći broj učesnika.

2. Nema geografskih ograničenja.

Prodavci i kupci mogu učestvovati u aukcijama odakle god žele, pod uslovom da imaju pristup internetu. Ova prednost čini aukciju jeftinijom, povećava broj predmeta za prodaju (prodavaca) i broj ponuda (kupaca). Takođe, predmeti se ne šalju na jedno mesto da bi se održala aukcija, a potom kupcu, čime se smanjuju troškovi same aukcije.

3. Povećava se intenzitet socijalnih interakcija.

Socijalne interakcije u procesu licitacija su veoma slične kockanju. Učesnici aukcija se u iščekivanju nadaju da će pobediti na aukciji. Kao i u kockarskoj zavisnosti, učesnici aukcija prvenstveno „igraju igru“ umesto da kupuju proizvode i usluge.

4. Veliki broj kupaca.

Dobijanje ove prednosti možemo pripisati potencijalu dobijanja niske cene za proizvod/uslugu, kao i velikoj raznovrsnosti proizvoda i usluga.

5. Veliki broj prodavaca.

Ovu prednost su stvorili kupci. Naravno, u interesu prodavaca je da svoju robu proda po što višim cenama, kao i da smanje svoje troškove slanja proizvoda kupcu.

6. Širenje mrežne privrede.

Veliki broj kupaca će ohrabriti veliki broj prodavaca, koji će opet ohrabriti još veći broj kupaca i tako u krug.

7. Prebacuje se potrošački suficit.

Aukcije su forma diskriminacije cena i kao takve, one će težiti da potrošački suficit pretvore u prodavački suficit.

Aukcijski softver

Aukcijski softver predstavlja aplikacioni softver koji može biti konfigurisan kao stand-alone softver koji upravlja svim aspektima sprovođenja aukcije. Ovaj softver obezbeđuje korisnicima mogućnost da se registuju kao učesnici aukcija, prodavači, pruža mogućnost istorije prodaja/kupovina, kao i mogućnost isplate. Pored ovih funkcija, aukcijski softver takođe pruža i veliki broj pomoćnih mogućnosti kao što su aukcijski katalozi, kontrola zaliha, kao i mogućnost usalgašavanja pošiljaoca i distibutera. Neki aukcijski softveri se koriste isključivo u drugim sferama kao što su automoto industrija.

Alati online aukcija

Drugi termin za koji možemo čuti kada pričamo o aukcijama na internetu su alati online aukcija. Ovaj termin predstavlja aplikacioni softver koji može biti implementiran na Web Serveru ili na kućnom računaru. Ovaj softver koriste eBay i Oztion. Kompanije koje se bave online aukcijama su se okrenule ka aplikacijama razvijenim od strane trećeg lica da bi povećale svoje mogućnosti i prihod.

U ove alate spadaju:

1. Aukcijski “snajperi”: Alatka koja dopušta korisnicima da postavljaju svoje ponude u poslednjoj sekundi. Ovaj softver je dizajniran da bi mogao da se pokrene ili na računaru učesnika aukcije ili na vebsajtu putem “Internet sniping service”. Koriščenje ovog servisa potpomaže smanjenju procenta neuspešnosti snajperiste. Snajperista može biti osoba ili softver koji “snajperiše” aukcije.

2. Aukcijski listing alati: Servisi koji pomažu pri listanju predmeta na online sajtovima. U ovoj grupi možemo navesti Vendio[1] i Auctiva[2] servise.

3. Aukcijski marketing: Servisi koji oglašavaju predmete umesto prodavača.

4. Aukcijski portal softveri: Softveri koji omogućavaju korisnicima da naprave sopstveni aukcijski sistem pomoću alatki i servisa iz sistema. Ovim putem se potpomaže ulazak entuzijasta u elektronski biznis.

5. Poboljšanja listanja aukcija: Servisi koji pružaju zanimljivije i lakše dolaženje do informacija vezanih za određeni proizvod.

U svetu, kao i kod nas, ljudi se sve više odlučuju na ovaj tip prodaje svojih polovnih stvari. Mnogi od nas su čuli samo za poneke od njih, ali ovde ćemo pomenuti većinu sajtova takvog tipa.

Prema popisu iz 2012. godine[3] prvo mesto u svetu drži eBay (koga ćemo kasnije podrobnije obraditi), na drugom mestu, WebStore, za koji bismo mogli reći da je jedini konkurent eBay-u, iza njih dolaze drugi aukcijski sajtovi poput eBid, OnlineAuction, Oztion, Overstock, WeBidz, CQout, uBid, ePier, itd.

U našem regionu, nažalost, nema toliko uspešnih sajtova. Navešćemo samo neke od uspešnijih. Kao aukcijski sajt koji bi stajao na prvom mestu u našem regionu naveli bismo Limundo.com, zatim, Aukcije.hr, Licido, ProdajLako.com, MyTrade, itd.

eBay

eBay (Echo Bay) je osnovan u septembru 1995. godine od strane Pierre Omidyar[4]. Pjer je od samog starta osmislio eBay kao tržište na kome će privatni korisnici moći da prodaju i kupuju proizvode i usluge putem interneta. 1998. godine Pjer i njegov partner u osnivanju, Jeff Skoll[5], su uveli Meg Whitman[6] u posao da bi održali uspeh. Meg je tada studirala na Hardvardu i naučila je koliko je važan brending u kompanijama kao što je Hasbro.

Meg je zatim odabrala svoje rukovodioce iz kompanija Pepsico i Disney, napravivši tako tim sa 20-o godišnjim iskustvom u poslu, i sa njima stvorila jaku viziju za kompaniju. Vizija se zasnivala na jednostavnoj rečenici: “Posao eBay-a je da povezuje ljude, a ne da im prodaje stvari”.

Ubrzo su odbacili ideju da rade samo aukcije kolekcionarskih predmeta i pridružili se nizu prestižnih tržišta gde je prosečna prodajna cena viša. Prosečna prodajna cena je ključni faktor u određivanju kompanijskih troškova transakcije, tako da je povećanje ovog faktora postalo značajna stavka. Sklapanjem partnerstva sa zvučnim kompanijama kao što su GM, Disney i Sun, eBay je postigao baš to. Sun je prodao opreme u vrednosti od 10.000.000 USD i sada nudi između 20 i 150 predmeta dnevno.

Jako mali procenat ljudi nije makar čuo za eBay. Biznis model eBay-a je, zapravo, trgovačka zajednica koja koristi WWW. Prodavci i kupci su spojeni u takvoj zajednici u kojoj je prodavcima dozvoljeno da izlazu svoje proizvode za prodaju, kupcima da nude određenu sumu za proizvod koji ih interesuje i svim korisnicima eBay-a da listaju proizvode potpuno automatski. Proizvodi su organizovani po nazivu, gde svaki tip aukcije ima svoju kategoriju.

Listanje (pretraživanje) i nuđenje na aukcijama je besplatno, ali prodavcima se naplaćuju naknade i to:

1. Kada je proizvod oglašen na eBay stranicama, prodavac plaća tzv. bespovratnu naknadu ubacivanja, koja iznosi od 0.30 – 3.30 USD. Naknada zavisi od početne cene aukcije za određeni predmet koju je prodavac odredio.

2. Kada prodavac želi da bolje oglasi svoj proizvod tako što podeblja font ili naglasi sam oglas.

3. Po završetku aukcije, prodavac plaća između 1.25% i 5% od završne cene aukcije.

Po završetku aukcije, eBay obaveštava i kupca i prodavca putem elektronske pošte o podacima druge strane u cilju završetka transakcije. Ova transakcija se obavlja izvan eBay-a.

Infrastruktura eBay-a

1999 godine, eBay je posedovao jedan ogroman data server i po par sistema za svaku funkciju. Iz tog razloga, neretko se dešavalo da eBay serveri prestanu sa radom zbog overloadinga. 2005 godine, eBay je “narastao” na oko 200 data servera I na oko 20 search servera. Arhitektura eBaya predstavlja vrstu računarske mreže koja podržava korekciju grešaka, kao i proširenje mreže. Ako izuzmemo funkciju pretrage, ceo eBay radi na oko 50 servera (Web serveri, Aplikativni serveri I data serveri). Svaki server ima između 6 I 12 mikroprocesora. Ovi serveri se pokreću odvojeno jedni od drugih, ali konstantno komuniciraju međusobno, tako da svi znaju ukoliko negde nastane problem. Zahvaljujuci ovakvoj infrastrukturi, eBay može vrlo lako dodati nove uređaje u mrežu, ukoliko budu potrebni.

border=

Primećujemo da je eBayu potrebno samo 50 od 200 servera koliko imaju na raspolaganju. Razlog je krajnje jednostavan. Backup!

Naime, njegovih 200 servera su združeni u “setovima” od po 50 I postavljeni na 4 lokacije u SAD. Ukoliko jedan set zakaže, tu su preostala tri da preuzmu poslove.

Prilikom kupovine proizvoda na eBayu, Vaš računar se prvenstveno obraća eBay Web serveru, koji prosleđuje upit aplikativnom serveru, koji pretražuje informacije na data serveru saznajući poslednju ponudu i za koliko ističe aukcija.

eBay zaštita kupaca

eBay-ov Trust and Safety tim je odgovoran za održavanje sajta sigurnim mestom na kojem korisnici mogu bez bojazni trgovati. Da bi to omogućio, eBay se oslanja na sledeće alatke, programe i resurse:

1. eBay feedback. Feedback predstavlja reputaciju svakog korisnika eBay-a. Kroz pozitivnu, negativnu ili neutranu ocenu, svaki korisnik eBay-a ima svoju sopstvenu Feedback ocenu. Ova ocena se nalazi u Sellers Information box.

2. Buyer protection. Korisnici koji koriste PayPal Buyer Protection Shield kupuju sa poverenjem, jer znaju da su njihove kupovine pokrivene do 500 USD bez dodatnih troškova. Za korisnike koji ne koriste PayPal, postoji eBay Standard Purchase Protection Program koji obezbeđuje do 200 USD pokrića za svaki artikal koji nije primljen.

3. eBay security center. Ovaj centar obezbeđuje asistiranje radi sigurnije kupovine, sigurnije prodaje, kao i sigurnijeg plaćanja. Security centar je značajan resurs za sve korisnike, počevši od onih koji prvi put kupuju i traže informacije o nadgledanju online transakcija do iskusnih prodavaca koji žele da zaštite svoja prava.

4. Zaštita eBay računa. U ovom tipu zaštite, eBay se oslanja na UserID i lozinku, polja koja definiše korisnik. Preporuke za odabir sigurne lozinke su uglavnom iste na svim sajtovima i one glase:

1. Koristiti kombinaciju od najmanje 6-8 slova, brojeva i specijalnih karaktera

2. Koristiti više reči bez razmaka

3. Ne koristiti pojedinačne reči koje se mogu naći u rečniku

4. Ne koristiti vlastito ime, ime bračnog partnera, ime kućnog ljubimca, datum rođenja, ili bilo koju ličnu informaciju koju ostali mogu lako saznati

5. Ne koristiti reči ili fraze koje su vezane za eBay

6. Ne koristiti lozinku koja sadrži delove korisnikovog user ID i e-mail adrese

Koraci za zaštitu lozinke i naloga:

Iako se ovi koraci ne odnose direktno na eBay, veoma su važni u bezbednosti korisnika na sajtovima ovakve prirode.

U osnovi, korisnici treba da budu upoznati sa time da zaposleni u eBay-u, ili bilo kom drugom sajtu ovakvog tipa, NIKAD neće zahtevati korisničku lozinku, broj kreditne kartice ili bilo koju drugu poverljivu informaciju.

Koraci su sledeći:

1. Napraviti različitu lozinku za svaki internet nalog.

2. Napraviti sigurnu lozinku korišćenjem slova i brojeva.

3. Menjati lozinku često, najmanje na svakih 30-60 dana

4. Ne davati lozinku drugima

5. Čuvati se lažnih e-mailova. Ovakvi e-mailovi najčešće traže lične informacije ili sadrže linkove prema web stranicama na kojima se traži od korisnika da unese svoje lične podatke. Na mailove ovakvog tipa ne treba ni odgovarati, niti kliktati na linkove koje sadrže.

6. Pre unošenja lozinke za eBay, ili bilo koji drugi sajt ovakvog tipa, korisnik treba da se uveri da pristupa pravom sajtu.

7. Instalirati eBay Toolbar sa Account Guard-om koji korisnika upozorava na eventualno nepouzdan sajt.

eBay Toolbar sa Account Guard:

Glavne osobine Account Guard-a su:

1. Upozorava korisnika kada otvara nepouzdan sajt.

2. Account Guard ima sajt indikator koji menja boju dugmeta pokazujući da li je korisnik otvorio pouzdan ili potencijalno opasan web sajt. Ukoliko je sajt indikator:

a. Zelen – Korisnik je otvorio pouzdan web sajt.

b. Crven – Korisnik je otvorio potencijalno opasan sajt.

c. Siv – Korisnik je otvorio neidentifikovani web sajt.

3. Obezbeđuje zaštitu eBay lozinke.

4. Account Guard upozorava korisnika koji unosi svoju eBay lozinku u nepouzdan web sajt i ne dozvoljava da lozinka bude prosleđena dok korisnik ne potvrdi da želi da iskoristi lozinku na tom sajtu.

5. Omogućuje korisniku da prijavi lažne sajtove eBay-u.

Investicije eBay-a:

– Jula 1998. eBay je pribavio aukcijski sajt up4sale.com.

– Maja 1999. eBay je pribavio online platni servis Billpoint koji je zatvoren nakon pribavljanja PayPal-a

– 1999.eBay je pribavio aukcijsku kuću Butterfield & Butterfield koju je prodao 2002. Bonhaws-u i pribavio aukcijsku kuću Alando za 43 miliona USD koja je kasnije promenila ime u eBay Germany.

– Juna 2000. eBay je kupio Half.com za 318 miliona USD, koji je kasnije integrisan u eBay Marketplace

– Decembra 2000. eBay je kupio Precision Buying Sevice koji je bio deo Deja.com

– Avgusta 2001. eBay je kupio latino-americke aukcijske sajtove: MercadoLibre, Lokao i iBazar

– Jula 2002. eBay je kupio PayPal za 1,5 milijardi USD u akcijama

– 31.1.2003. eBay je kupio CARad.com aukcijski menadžment servis za prodavce automobila

– 11.7.2003. eBay je kupio EachNet, vodeću eCommerce kompaniju u Kini za približno 150 miliona USD u kešu

– 22.6.2004. eBay je kupio Baazee.com, indijski aukcijski sajt za približno 50 miliona USD u kešu

– 13.7.2004. eBay je uzeo 25% udela u Craiglist-u kupujući akcije od jednog bivšeg zaposlenog u Craiglist-u

– Septembra 2004. eBay je kupio blizu 3 miliona akcija korejskog rivala Internet Auction Co. (IAC) za 125,000 korejskih vona (oko 109 USD) po akciji

– Novembra 2004. eBay je kupio Rent.com za 415 miliona USD u kešu (početna cena je bila 385 miliona u akcijama, plus 30 miliona u kešu)

– Maja 2005. eBay je kupio Cumtree, mrežu britanskih lokalnih gradskih sajtova

– 18.5.2005. eBay je kupio španski sajt Loquo

– Juna 2005. eBay je kupio Shopping.com za 635 miliona USD i kupio sajt Opus Forum na nemačkom jeziku

– Septembra 2005. eBay je kupio Skype, VoIP kompaniju za 2,6 milijardi USD u kešu i obveznicama

Aprila 2006. eBay je investirao 2 miliona USD u Meetup – social networking site, kupio Tradera.com, vodeci švedski aukcijski sajt za 48 miliona USD i objavio internacionalnu saradnju sa Google-om. Finansijski detalji nikad nisu objavljeni.

Januara 2007. eBay je kupio online prodavnicu karata Stubhub za 310 miliona USD.

Zanimljivosti eBay-a:

Juna 2005., supruga Tima Šoua, koja je radila kao DJ na britanskom radiju Kerrang!, prodala je Timov Lotus Espirit automobil za cenu od 50 penija nakon što je saznala za njegovo flertovanje sa manekenkom Džodi Marš. Automobil je prodat za manje od 5 minuta i kupac je morao da ga pokupi istog dana.

U maju 2005., Volksvagen Golf koji je pripadao Kardinalu Džosefu Racingeru (koji je izabran za Papu Benedikta XVI), prodat je na nemačkom eBay sajtu za 188938,88 evra. Pobednička licitacija pripadala je GoldenPlace.com, online kazinu koji je poznat po prekomerno skupim eBay kupovinama.

U septembru 2004., vlasnik MagicGoat.com prodao je sadržaj svoje kante za đubre jednoj srednjoškolskoj profesorki maternjeg jezika koja je zahtevala od svojih učenika da napišu eseje o đubretu pre nego što ga pokloni u dobrotvorne svrhe.

Voda za koju se govorilo da je ostala u čaši kada je jednom pio Elvis Prisli prodata je za 455 USD.

Student univerziteta Koventri dobio je 1.2 funti za jednu jedinu kukuruznu pahuljicu

Čovek iz Brizbejna, Australija, pokušao je da proda Novi Zeland sa pocetnom cenom od 0.01 australijskih dolara. Cena je bila porasla do 3000 dolara kada je eBay zatovrio aukciju.

Jedna od mašina za kopanje tunela koja je učestvovala u izgradnji La Manša bila je na eBay aukciji u 2004. Godini.

Čovek iz Arizone prodao je „vazdušnu gitaru“ za 5.50 USD.

Krajem novembra 2005., originalni Hollywood znak prodat je na eBay-u za 450400 USD.

Limundo

Na početku pisanja ovog istraživanja, pomenuli smo Limundo, kao vodeći aukcijski sajt na našim prostorima. Koristeći sve što smo naučili iz ovog rada, možemo sa lakoćom zaključiti koji se tip aukcija koristi na ovom sajtu, kao i to da ova kompanija teži da dostigne slavu i uspeh eBay-a koristeći eBay servise kao osnovu za svoje servise.

Nismo uspeli da dobavimo informacije o tehničkim karakteristikama ovog sajta, čak ni direktnim e-mail porukama administratorima sajta, stoga ćemo staviti veliki znak pitanja na ozbiljnost ove kompanije.

2088-aukcije-na-internetu