Google je u četvrtak predstavio Projekat Wing, projekat isporuke dronovima na kojem radi u tišini poslednje dve godine. Članovi tima Google[x] (tzv. „Moonshots“) nedavno su održali terenska ispitivanja ove tehnologije u Australiji. Uspeli su pomoću dronova da isporuče pribor za prvu pomoć, čokoladice, hranu za pse i vodu za nekoliko Australijskih farmera. „Projekat Wing teži da ukloni još jednu veliku kočnicu transportovanja“, kaže kapiten Moonshota Astro Teller. Google još godinama neće izaći sa komercijalnim proizvodom ili uslugom, „ali ovo je prvi prototip za kojim stojimo“, rekao je Nicholas Roy, osnivač Projekta Wing.
„Googleov sistem za isporuku dronovima uklapa se u veću strategiju ove kompanije da se automatizuje što je moguće veći deo fizičkih i logističkih poslova na svetu“, rekao je Rich Hanley, asistent i direktor diplomskog novinarskog programa univerziteta Quinnipiac. „Bili to automobili koji se sami voze ili novi sistemi za isporuku paketa, Google će se truditi da prebaci što veći deo rutinskih poslova [koliko je moguće] na tehnologiju kojoj je potrebno minimalno — a ipak značajno — ljudsko učešće“, izjavio je on za E-Commerce Times.
Formiraju se borbene linije
Jasno je da postoje i problemi konkurencije. Amazon je ranije ove godine objavio svoju šemu isporuke dronom Prime Air, sa planom da omogući isporuku istog dana za robu kupljenu onlajn. Ukratko, već nastaju borbene linije preko kojih će kompanije i tehnologije da menjaju maloprodaju i e-trgovinu. Trenutno u ovom području postoje mnoge mogućnosti, kaže Stephen Hartzell, partner u pravničkoj firmi Brooks Pierce. „Amazon je već u poslovima maloprodaje i mogao bi da pokrije bar vlastite potrebe za isporukom“, izjavio je za E-Commerce Times. „Nije teško zamisliti da bi Amazon bio takođe zainteresovan za pružanje usluga isporuke i za druga preduzeća“, sugeriše Hartzell. „Sa druge strane, Google trenutno ne igra istu ulogu u maloprodaji kao sada Amazon, pa nije teško zamisliti da bi Google mogao da bude zainteresovan za pružanje usluga isporuke za bezbroj preduzeća“, rekao je.
Nagoveštaji Googleovih planova
Bilo je znakova da Google ide u tom pravcu, kao što je njegova kupovina kompanije Titan Aerospace ranije ove godine, rekao je Daniel Beckerman, rukovodilac portfolija u firmi Covestor koji drži Google. „Titan proizvodi leteće dronove na solarni pogon“, napominje. „Većina reklame oko te nabavke se u to vreme vezivala za pomeranje satelita da bi se isporučio pristup Internetu u područja gde on trenutno nije dostupan. Međutim, nedavne vesti o dronovima pokazuju dodatne prednosti nabavke koju je Google izvršio“, izjavio je Beckerman za E-Commerce Times.
Mnoge njihove nabavke su na prvi pogled neobične, a zatim se pokaže da donose eksponencijalni rast kada se uključe u Google ekosistem, primetio je. Tako je bilo kada su kupili YouTube i Android.
Odnosi sa FAA
Pre nego što dalje razviju svoje planove, Google i Amazon moraju da pridobiju Saveznu administraciju avijacije (FAA – Federal Aviation Administration) na svoju stranu — ili da bar počne da radi na pravilima za komercijalnu tehnologiju dronova. Kongres je zatražio od FAA da ovog meseca izda propise za uređivanje delovanja komercijalnih malih bespilotnih sistema (UAS – unmanned aircraft systems) — ali oni nisu zadovoljili taj rok, napominje G. Brent Connor, stariji savetnik u pravničkoj firmi Thompson Hine i koautor nedavne knjige, Aviation Regulation in the United States (Propisi avijacije SAD). FAA se muči sa pitanjima tehnologije, bezbednosti i privatnosti, izjavio je za E-Commerce Times.
Pravila se očekuju kasnije ove godine, nakon čega sledi period za primedbe. Zatim će FAA odgovoriti na primedbe i izdati konačna pravila. „Ukratko,“ kaže Connor, „još smo daleko od potpunog integrisanja bespilotnih sistema u Državni sistem vazduhoplovstva.“