Šta je poslovna analitika? Korišćenje podataka za poboljšanje poslovnih rezultata

Poslovna analitika je praktična primena statističke analize i tehnologija na poslovne podatke da bi se prepoznali trendovi i predviđali poslovni ishodi.
Šta je poslovna analitika?
Poslovna analitika je praktična primena statističke analize i tehnologija na poslovne podatke za identifikaciju i predviđanje trendova i predviđanje poslovnih ishoda. Istraživačka firma Gartner definiše poslovnu analitiku kao „rešenja koja se koriste za izgradnju modela analize i simulacija za kreiranje scenarija, razumevanje realnosti i predviđanje budućih stanja“.
Dok su kvantitativna analiza, operativna analiza i vizuelizacija podataka ključne komponente poslovne analitike, cilj je da se stečeni uvidi koriste za oblikovanje poslovnih odluka. Ova disciplina je ključni aspekt uloge poslovnog analitičara.
Poslovna škola Univerziteta Wake Forest napominje da ključne aktivnosti poslovne analitike uključuju:
Identifikovanje novih obrazaca i odnosa pomoću rudarenja podataka
Korišćenje kvantitativne i statističke analize za dizajniranje poslovnih modela
Sprovođenje A/B i multivarijabilnog testiranja na osnovu nalaza
Predviđanje budućih poslovnih potreba, performansi i trendova u industriji pomoću prediktivnog modeliranja
Saopštavanje nalaza kolegama, menadžmentu i kupcima
Koje su prednosti poslovne analitike?
Prema kompaniji za obuku digitalnih veština Simplilearn, poslovna analitika vam može pomoći da poboljšate operativnu efikasnost, bolje razumete svoje klijente, projektujete buduće rezultate, steknete uvid koji će vam pomoći u donošenju odluka, merenju učinka, podsticanju rasta, otkrivanju skrivenih trendova, generisanju potencijalnih klijenata i usmeravanju svog poslovanja u pravom smeru, .
Koja je razlika između poslovne analitike i analitike podataka?
Poslovna analitika je podskup analitike podataka. Analitika podataka se koristi u svim disciplinama za pronalaženje trendova i rešavanje problema pomoću rudarenja podataka, čišćenja podataka, transformacije podataka, modeliranja podataka i još mnogo toga. Poslovna analitika takođe uključuje prikupljanje podataka, statističku analizu, prediktivno modeliranje i slično, ali je fokusirana na donošenje boljih poslovnih odluka.
Koja je razlika između poslovne analitike i poslovne inteligencije?
Poslovna analitika i poslovna inteligencija (BI – business intelligence) služe u slične svrhe i često se koriste kao zamenljivi termini, ali BI se može smatrati podskupom poslovne analitike. BI se fokusira na deskriptivnu analitiku, prikupljanje podataka, skladištenje podataka, upravljanje znanjem i analizu podataka da bi se procenili prošli poslovni podaci i bolje razumele trenutno poznate informacije. Dok BI proučava istorijske podatke za usmeravanje poslovnog odlučivanja, poslovna analitika se odnosi na gledanje unapred. Koristi rudarenje podataka, modeliranje podataka i mašinsko učenje da odgovori „zašto“ se nešto dogodilo i predvidi šta bi se moglo dogoditi u budućnosti.
Tehnike poslovne analitike
Prema Harvard Business School Online, postoje tri osnovna tipa poslovne analitike:
Deskriptivna analitika: Šta se trenutno dešava u vašem poslovanju? Deskriptivna analitika koristi istorijske i trenutne podatke da opiše sadašnje stanje organizacije identifikacijom trendova i obrazaca. Ovo je delokrug BI.
Prediktivna analitika: Šta će se verovatno dogoditi u budućnosti? Prediktivna analitika je upotreba tehnika kao što su statističko modeliranje, predviđanje i mašinsko učenje za predviđanje budućih ishoda.
Preskriptivna analitika: Šta treba da uradimo? Preskriptivna analitika je primena testiranja i drugih tehnika za preporuku specifičnih rešenja koja će doneti željene poslovne rezultate.
Simplilearn dodaje četvrtu tehniku:
Dijagnostička analitika: Zašto se to dešava? Dijagnostička analitika koristi tehnike analitike da otkrije faktore ili razloge za prošli ili trenutni učinak.
Primeri poslovne analitike
San Jose Sharks povećava angažman navijača
Počevši od 2019. godine, San Jose Sharks je počeo da integriše svoje operativne podatke, marketinške sisteme i prodaju karata sa front-end iskustvima i promocijama kako bi omogućio NHL hokejaškom timu da prikupi i kvantifikuje potrebe i preferencije segmenata svojih navijača: vlasnici sezonskih ulaznica, povremeni posetioci i pridošlice. Koristi uvide za pokretanje ciljanih marketinških kampanja na osnovu stvarnog ponašanja prilikom kupovine i podataka o iskustvu. Kada je implementirala sistem, Neda Tabatabaie, potpredsednica za poslovnu analitiku i tehnologiju za San Jose Sharks, rekla je da predviđa povećanje prihoda od karata za 12%, projektovano smanjenje odliva sezonskih karata za 20% i povećanje efektivnosti kampanje od 7%. (mereno u klikovima).
GSK pronalazi mogućnosti za smanjenje zaliha
Kao deo programa osmišljenog da ubrza korišćenje podataka i analitike preduzeća, farmaceutski titan GlaxoSmithKline (GSK) dizajnirao je set analitičkih alata fokusiranih na mogućnosti smanjenja zaliha u celom lancu snabdevanja kompanije. Paket alata je uključivao digitalnu mapu toka vrednosti, optimizator sigurne zalihe, izveštaj o koridoru zaliha i kokpit za planiranje.
Shankar Jegasothy, direktor analitike lanca snabdevanja u GSK-u, kaže da su alati pomogli GSK-u da stekne bolji uvid u svom lancu snabdevanja sa kraja na kraj, a zatim da koristi prediktivnu i preskriptivnu analitiku za usmeravanje odluka oko zaliha i planiranja.
Kaiser Permanente pojednostavljuje poslovanje
Zdravstveni konzorcijum Kaiser Permanente koristi analitiku kako bi smanjio vreme čekanja pacijenata i količinu vremena koje rukovodioci bolnica provode ručno pripremajući podatke za operativne aktivnosti.
U 2018, IT funkcija konzorcijuma je pokrenula Operations Watch List (OWL), mobilnu aplikaciju koja skoro u realnom vremenu pruža sveobuhvatan pregled ključnih pokazatelja kvaliteta bolnice, bezbednosti i protoka (uključujući bolnički popis, potražnju i dostupnost kreveta i otpusta pacijenata ).
U svojoj prvoj godini, OWL je smanjio čekanje pacijenata na prijem u hitnu pomoć u proseku za 27 minuta po pacijentu. Ankete su takođe pokazale da su menadžeri bolnica smanjili količinu vremena utrošenu na ručno pripremanje podataka za operativne aktivnosti u proseku za 323 minute mesečno.
Alati poslovne analitike
Profesionalci za poslovnu analitiku treba da tečno govore različite alate i programske jezike. Prema programu Harvardske poslovne analitike, najbolji alati za profesionalce u poslovnoj analitici su:
SQL: SQL je lingua franca za analizu podataka. Stručnjaci za poslovnu analitiku koriste SQL upite za izdvajanje i analizu podataka iz baza podataka transakcija i za razvoj vizuelizacije.
Statistički jezici: Stručnjaci za poslovnu analitiku često koriste R za statističku analizu i Python za opšte programiranje.
Statistički softver: Stručnjaci za poslovnu analitiku često za upravljanje i analizu podataka koriste softver uključujući SPSS, SAS, Sage, Mathematica i Excel .
Komponente kontrolne table poslovne analitike
Prema kompaniji za analitičku platformu OmniSci, glavne komponente tipične kontrolne table poslovne analitike uključuju:
Agregacija podataka: Pre nego što se može analizirati, podaci moraju biti prikupljeni, organizovani i filtrirani.
Prekopavanje podataka: rudarenje podataka sortira velike skupove podataka koristeći baze podataka, statistiku i mašinsko učenje da bi se identifikovali trendovi i uspostavili odnosi.
Identifikacija asocijacija i sekvenci: Moraju da se identifikuju predvidljive aktivnosti koje se dogode u vezi ili u sekvenci sa drugim aktivnostima.
Prekopavanje teksta: Prekopavanje teksta se koristi za istraživanje i organizovanje velikih, nestrukturisanih skupova podataka za kvalitativnu i kvantitativnu analizu.
Predviđanje: Predviđanje analizira istorijske podatke iz određenog perioda kako bi informisane procene mogle da predvide buduće događaje ili ponašanja.
Prediktivna analitika: Prediktivna poslovna analitika koristi različite statističke tehnike za kreiranje prediktivnih modela koji izdvajaju informacije iz skupova podataka, identifikuju obrasce i obezbeđuju prediktivni rezultat za niz organizacionih ishoda.
Optimizacija: Kada se identifikuju trendovi i naprave predviđanja, za testiranje najboljih scenarija mogu se koristiti tehnike simulacije.
Vizuelizacija podataka: Vizuelizacija podataka pruža vizuelne prikaze grafikona i grafikona, za laku i brzu analizu podataka.
Plate poslovnih analitičara
Evo naziva nekih od najpopularnijih poslova vezanih za poslovnu analitiku i prosečne plate za svaku poziciju, prema podacima iz PayScale:
Menadžer analitike: 71.000-132.000 USD
Poslovni analitičar: 48.000- 84.000 USD
Poslovni analitičar, IT: 51 do 100 hiljada dolara
Analitičar poslovne inteligencije: 52 do 98 hiljada dolara
Analitičar podataka: 46.000- 88.000 USD
Analitičar istraživanja tržišta: 42 do 77 hiljada dolara
Kvantitativni analitičar: 61.000- 131.000 USD
Istraživački analitičar, operacije: 47.000- 115.000 USD
Viši poslovni analitičar: 65.000- 117.000 USD
Statističar: $56K-$120K
Izvor: CIO