Američki proizvođač električnih automobila Tesla Motors je predstavio baterije koje mogu da napajaju kuće i poslovne objekte jer pokušava da se proširi izvan svog poslovanja sa vozilima. Izvršni direktor Elon Musk je najavio da će firma praviti baterije koje će čuvati sunčevu energiju i potrošačima služiti kao rezervni sistem tokom nestanaka struje. Uređaj bi omogućio potrošačima da prekinu vezu sa električnom mrežom ili da donesu energiju na udaljene oblasti koje nisu na mreži. Tesla planira da počne sa isporučivanjem jedinica instalaterima u SAD od ovog leta. Na jednom dugo očekivanom događaju nedaleko od Los Anđelesa, g Musk, je rekao da bi ovaj potez mogao pomoći da se promeni „cela energetska infrastruktura u svetu“.
„Tesla Energy je kritičan korak u ovoj misiji da se omogući proizvodnja električne energije nulte emisije“, tvrdi kompanija. Punjiva jedinica litijum-jonske baterije biće izgrađena korišćenjem istih baterija koje Tesla proizvodi za svoja električna vozila, kažu analitičari. Sistem se zove Powerwall, a Tesla će prodavati jedinicu od 7kW/s za 3.000 dolara (£ 1.954), dok bi uređaj od 10kW/s koštao 3.500 dolara (£ 2.275) za instalatere.
Firma za poređenje energije USwitch procenjuje da jedan kW/s može da napaja dva dana rada na laptopu, pun ciklus mašine za pranje veša, ili da se koristi da čajnik provri 10 puta. Gospodin Musk je rekao da će kompanija SolarCity biti partner za instaliranje kućnih baterija, ali da će biti objavljeno više partnerskih kompanija. Gospodin Musk je predsednik kompanije SolarCity i njen najveći akcionar.
Analiza: Ričard Tejlor, BBC News, San Francisco
Teslin pomak u takozvano „stacionarno skladištenje“ je tržište sa ogromnim potencijalom za rast: kako se svet polako udaljava od fosilnih goriva, ovo se smatra bitnim za što rasprostranjenije usvajanje „čistih“ izvora energije kao što su sunce i vetar. Postoji i snažan komercijalni razlog za Elona Muska da iskoristi Tesline stručnjake u izgradnji visoko – efikasnih akumulatora i ugradi ih u jednu jedinicu u stanovima potrošača.
Poslovna strategija je pomalo nalik na same baterije: veliki uticaj, ali sporo oslobađanje koje će zaista tek vremenom da donese značajne prednosti. Ali to uključuje i rizike. Tesla može da se suoči sa izazovom da potencijalnim kupcima prenese poruku o uštedi, pogotovo sa značajnim početnim ulaganjem od 3.500 dolara.
Proizvođač automobila se takođe suočava sa konkurencijom u tehnologiji baterija za skladištenje, od rivala sa dubokim džepom, kao što su GE (General Electric) i vrhunske hemijske kompanije Južne Koreje, LG Chem. Postoji opasnost da ova litijum-jonska baterija u roku od nekoliko godina bude zamenjena drugim tehnologijama, kao i ćelijama na vodonik kao gorivom, za čiju proizvodnju Tesla nije opremljen.
Ipak, te rizike je Tesla jasno spreman da preuzme. Njihovi automobili su dobili odlične kritike, ali zaista malo prodaje van svoje Kalifornije. Sa 5 milijardi dolarskom giga fabrikom koja treba da se otvori tek 2017. godine, a samo jedno Tesla vozilo na raspolaganju za kupovinu, diverzifikacija njihove proizvodne linije u oblasti kao što je ova biće ključ da se zadovolje investitori.
Prodaja sistema baterija za skladištenje za kuće i poslovne objekte, mogla bi da donese čak 4,5 milijardi dolara prihoda za Teslu, kaže Deutsche Bank.
Proizvođač automobila prijavio je u februaru zaradu za četvrti kvartal manju od očekivanja na tržištu, jer je imao gubitak od 107,6 miliona dolara zbog pitanja u oblasti proizvodnje i isporuke.
Alasdair Cameron, borac za obnovljive energije „Friends of the Earth“ izjavio je da bi solarni paneli i kućne baterije u budućnosti mogli da postanu uobičajeni kao centralno grejanje. „Baš kao što je internet promenio način na koji koristimo informacije tako i obnovljivi izvori, kao što su vetar i sunce, menjaju način na koji pravimo i koristimo energiju – a skladištenje električne energije je važan deo te promene“, rekao je on.
„Jeftinije i efikasnije skladištenje energije znači da fizička i pravna lica mogu da čuvaju obnovljivu energiju dok im ne zatreba, izuzetno smanjujući potrebu za fosilnim gorivima koja menjaju klimatske uslove“.
Colin Brawn, direktor inženjeringa u Instituciji mašinskih inženjera, rekao je da je najava iz Tesle blagovremena, s obzirom na podsticaj od strane vlade da se smanji emisija. „Kad nemate skladištenje uvek morate da imate ogromne kapacitete samo za slučaj špiceva u određeno vreme. Veoma topli dani kada vam je potrebno mnogo hlađenja, pa tako i velika potražnja. Sa skladištenjem, ne morate imati baš toliko masovnu proizvodnju energije „, rekao je on.