Šta se dešava kada otpremite sliku ili video na društvene mreže, kao što je Facebook, ili usluge u oblaku, kao što je OneDrive?
Kada postavite fotografiju ili video na internet, uglavnom ne razmišljate o tome kuda ta fotografija ide i u čijim je rukama. Potrebno je samo nekoliko sekundi da se ti mediji otpreme na internet, a milioni ljudi to rade svaki dan. Sledeće pitanje je ko zaista poseduje vlasništvo nad tim sadržajem? Ko je zapravo vlasnik fotografija i video-zapisa koje postavljate na internet?
Gde se čuvaju slike koje postavljate na mrežu?
Postoji mnogo veb-stranica i aplikacija koje će možda morati da čuvaju vaše fotografije, uključujući one specijalizovane za:
- Uređivanje fotografija.
- Društvene mreže.
- Skladišta u oblaku.
- Prodaju polovne odeće.
- Praćenje napretka.
- Hosting slika.
Dok se gore navedeni primeri najčešće pojavljuju kada se razmatra skladištenje fotografija, hiljade veb-stranica i aplikacija mogu da traže vašu fotografiju, fotografiju proizvoda koji prodajete ili neki oblik identifikacije, kao što je vozačka dozvola ili pasoš.
Mnogi od nas, zapravo, ne razumeju kako i gde se naše slike i video-snimci čuvaju na mreži. Na primer, kada otpremite sliku na Instagram, ona će biti sačuvana na vašem nalogu, tako da vaši pratioci mogu da vide otpremljene slike na vašem profilu sa bilo kog mesta. Međutim, gde su te fotografije uskladištene da bi to bilo moguće?
Instagram koristi servere u oblaku za skladištenje takvih podataka, kao i većina drugih usluga. Većina platformi koristi servere za skladištenje fotografija, video-zapisa i raznih drugih tipova podataka, kao što su imena, adrese i kontakt informacije. Ti serveri se obično nalaze u centrima podataka ili farmama podataka, čija lokacija zavisi od svake pojedinačne kompanije.
Facebook, takođe, koristi centre podataka za skladištenje fotografija korisnika. U Švedskoj, Facebook ima veliki objekat poznat kao Luleå Data Center koji čuva ogromne količine informacija sa društvene mreže, uključujući fotografije i video-zapise koje su postavili korisnici. To nije jedini centar podataka koji Facebook ima, ali predstavlja samo jedan primer kako kompanija rukuje podacima.
Ovde nećemo uzeti u obzir samo društvene mreže. Postoje mnoge druge platforme koje rukuju vašim fotografijama i video-zapisima, uključujući usluge skladištenja u oblaku kao što je Google disk. Usluge skladištenja u oblaku obično čuvaju vaše podatke i na udaljenim serverima u centrima podataka.
Dropbox, na primer, čuva podatke na bezbednim serverima za skladištenje, koji se nalaze u Sjedinjenim Državama, Velikoj Britaniji, Japanu, Evropskoj uniji i Australiji. Dakle, bilo da se radi o platformama društvenih mreža ili uslugama skladištenja u oblaku, u najvećem broju slučajeva se koriste bezbedni serveri za skladištenje korisničkih podataka.
Dakle, kada se te fotografije otpreme i sačuvaju, da li ste još uvek vi vlasnik ili ih poseduje neko drugi?
Ko je vlasnik vaših otpremljenih fotografija i video-zapisa?
Opšte uzevši, onaj ko je napravio sliku ili video i otpremio ih njihov je zvanični vlasnik. Na primer, ako snimite sliku pametnim telefonom, a onda je otpremite na Twitter, Google disk, Facebook ili bilo koju drugu veb-stranicu, ta slika pripada vama. Nijedna veb-stranica ne može da tvrdi da poseduje sadržaj koji ste otpremili ako ste ga vi sami kreirali.
S druge strane, ako odlučite da otpremite nečiju fotografiju na društvenu mrežu, skladište u oblaku ili neku drugu platformu, to nije vaše vlasništvo. Osoba koja je snimila fotografiju ili osoba koja je kupila prava na nju i dalje poseduje taj sadržaj. Na primer, ako na društvenu mrežu otpremite digitalnu grafiku koju je neko drugi napravio, ne treba da se bavite time ko će je koristiti. Time se bavi sam kreator ili zakonski vlasnik.
Isto to važi i za platforme za skladištenje u oblaku, kao što su OneDrive ili Google disk. Te platforme mogu da čuvaju vaše podatke, ali priznaju da ih ne poseduju. Google disk, na primer, navodi na svojoj stranici sa dodatnim uslovima korišćenja usluge da „vaš sadržaj ostaje vaš“ kada ga otpremite u skladište.
Međutim, postoje neki izuzeci od ovog pravila. Ako, na primer, nekom drugom prodate prava na fotografiju ili video koji ste snimili, to postaje njihovo vlasništvo.
Postoji još jedan element koji ovde treba uzeti u obzir, a to je upotreba vaših fotografija.
Ko može da koristi fotografije koje otpremite?
Čak i ako ste vlasnik fotografija koje otpremite, mogu li veb-stranice i aplikacije i dalje da ih koriste? Neki profesionalni fotografi postavljaju svoje slike, da bi ih drugi besplatno koristili, na veb-stranice koje se bave fotografijama, kao što su Pixabay i Unsplash. Na takvim stranicama možete da koristite datu sliku ili video na bilo koji način, a da pritom ne morate da tražite dozvolu od autora.
Međutim, ako otpremate fotografije na platforme za skladištenje u oblaku, na društvene mreže i slične platforme, obično ne želite da vašu fotografiju koristi neko drugi.
Svaka platforma ima svoju politiku o korišćenju fotografija korisnika, ali postoji opšte slaganje da je potrebna vaša dozvola pre nego što neko drugi može da koristi bilo šta što otpremite. Instagram je, na primer, naveo u svom centru za pomoć da, ako oglašivač želi da koristi vaše fotografije, mora da dobije vašu izričitu dozvolu. U suprotnom, sadržaj koji ste otpremili ne može da se koristi. Međutim, Facebook ovde ima dodatno upozorenje: ako su vaš profil ili izabrane fotografije navedene kao „Javne“ u vašim postavkama privatnosti, onda platforma može da ih koristi. U suštini, od podešavanja privatnosti zavisi i status dozvole.
Ako ste zabrinuti da će neko preuzeti vašu fotografiju sa društvene mreže i koristiti je na nekom drugom mestu, postoje i zakoni koji to regulišu. Ako vaše slike ili video-snimci poseduju licencu, nekoj osobi ili kompaniji je potrebna vaša dozvola pre nego što odluči da ih koristi. Ako u tom slučaju ne zatraže vašu saglasnost, korišćenje vašeg sadržaja predstavljalo bi kršenje zakona o autorskim pravima.
Kako da zaštitite svoje fotografije i video zapise
Ako ste zabrinuti da kompanije ili pojedinci koriste fotografije koje otpremite, najbolje je da ih čuvate van mreže na nekom hardverskom uređaju za skladištenje.
Takođe možete da sprečite druge korisnike da preuzimaju vaše otpremljene fotografije i video-zapise na društvenim mrežama tako što ćete podesiti da vaši nalozi budu privatni. Neke društvene mreže vam omogućavaju da birate samo između javnih i privatnih statusa, dok vam druge omogućavaju da dodatno personalizujete podešavanja privatnosti.
Ako redovno otpremate fotografije ili umetnička dela na mrežu, možda biste mogli da razmislite o korišćenju vodenih žigova ili da u naslovu navedete da sadržaj nije za ponovnu upotrebu. To može da smanji šansu da vaš sadržaj bude ponovo objavljen ili korišćen u druge svrhe bez vašeg pristanka.
Konačno, važno je da proverite način skladištenja i politiku privatnosti platformi na koje otpremate fotografije da biste znali kako će određena kompanija postupati sa vašim sadržajem.
Vi ste vlasnik otpremljenog sadržaja ako ste ga kreirali Ukratko, fotografije i video-snimci koje snimite i otpremite na internet pripadaju vama, sve dok ne prodate prava nekom drugom. Ako neko tvrdi da poseduje vaš sadržaj ili ga koristi bez vaše dozvole, to je vrlo verovatno kršenje autorskih prava. Dakle, fotografije i video-snimci koje postavljate na mrežu su samo vaše vlasništvo!