Bez mamurluka u virtuelnoj stvarnosti

Igrica u virtuelnoj stvarnosti pokazuje danskim tinejdžerima kako da piju, ali da ne osete posledice mamurluka. Napravljena je mrežna aplikacija koja bi trebalo da reši najveći problem opijanja među maloletnicima u Evropi. Dakle, imate šesnaest godina i vaš školski drug je napravio žurku. Već ste popili tri ili četiri pića i počeli ste da osećate posledice svojih postupaka. Na žurku dolazi i najpopularniji mladić iz odeljenja i poziva vas da popijete još jedno piće, a onda još jedno. Šta se događa posle toga? Da se ne bi bavili takvom neprijatnom situacijom u stvarnom životu, danski naučnici, koji pokušavaju da reše najveći problem opijanja među tinejdžerima, nadaju se da će moći najverovatnije posledice takvog stanja virtuelno da prikažu u igrici koja treba da se pojavi ove godine.

„Virtuelna stvarnost može da obezbedi zaista intenzivno iskustvo, utisak da ste zaista bili na tom mestu, ali bez štetnih posledica sa kojima se suočavate u stvarnom životu kad se napijete i onesvestite“, kaže Gunver Majgard specijalista za robotiku i mašinsko učenje na Univerzitetu u južnoj Danskoj. „Možete da kažete tinejdžeru da su dva piva sasvim dovoljna iako je i on toga svestan. Ipak, činjenice se ne mogu poistovetiti sa iskustvom. Nadamo se da će, ako im prikažemo simuliranu situaciju u kojoj treba da donesu određenu odluku u vezi sa konzumiranjem alkohola, lakše moći da izađu na kraj u realnom okruženju.“

Danski tinejdžeri stari između 15 i 17 godina najveći su konzumenti alkoholnih pića u svojoj uzrasnoj grupi u Evropi. U nedavnom izveštaju Evropskog istraživačkog projekta o upotrebi alkohola i droga u školama koji je obuhvatio 35 zemalja, otkriveno je da je 73% danskih učenika konzumiralo alkohol prošlog meseca u poređenju sa 48% koliko ih je bilo u Evropi. U isto vreme jedan od tri učenika se napio, što je tri puta više od evropskog proseka.

„Nedavno je došlo do neznatnog napretka“, rekao je Piter Dalum rukovodilac nacionalne kampanje koja se bavi mladima i alkoholizmom zajedno sa danskim udruženjem za borbu protiv raka i javnom zdravstvenom fondacijom „TrygFonden“. „Nažalost, u Danskoj se lako dolazi do alkohola, a svakog tinejdžera koji ne pije smatraju čudnim.“
Igrica koja se igra na mobilnom telefonu uz pomoć najobičnijih kartonskih naočara za veštačku inteligenciju treba da pruži tinejdžerima jedinstvenu alatku za istraživanje društvenih mehanizama koji okružuju žurke i ispijanje alkohola“, rekao je Majgard. Njegov tim je upravo završio snimanje 125 video sadržaja pomoću širokougaone kamere od 360 stepeni. Tim ih trenutno uređuje da bi ih smestio u paket za virtuelnu stvarnost.

Snimci su napravljeni u kući tinejdžera pre početka žurke, zatim za vreme žurke kad ih je bilo ukupno 35. Igrači imaju mogućnost da prihvate ponuđeno pivo (zatim još jedno, pa još jedno…) ili da odbiju ponuđeni alkohol i pridruže se onima koji plešu ili odu po hranu, ili u toalet ili porazgovaraju sa prijateljem. Posle svakog ispijenog pića, nivo alkohola u krvi se povećava, što se očitava na ekranu, a virtuelni svet u igrici postaje zamagljeniji i zamućeniji. „Dakle, imamo sasvim realan scenario, u kome ljudi počinju da padaju preko stolica ili im bude muka posle svega“, kaže Majgard. „Igra traje oko 15 minuta ili kraće ako suviše popijete jer se onesvestite. Igra traje duže ako se vratite i napravite bolji izbor.“ Dalum kaže da će projekat vredan 240.000 funti biti prvo isproban i procenjen u školama pre nego što ga postave na prodavnicu aplikacija kasnije ove godine. Smatra da igrica može da pomogne jer su rizici veoma realno prikazani što ih čini izuzetno važnim i ozbiljnim. Kad se bavimo prevencijom najteže je ubediti ljude da su prikazane opasne situacije od izuzetnog značaja za njih, a ovaj projekat je to uspeo da postigne.

Šesnaestogodišnjacima u Danskoj zakonom je dozvoljeno da kupuju alkoholna pića sa niskim procentom alkohola koja se prodaju u samoposlugama, manjim prodavnicama i na kioscima. „Pivo se služi čak i petnaestogodišnjacima na školskim zabavama u prostorijama škole“, kaže Dalum, „a to šalje veoma snažnu poruku.“ Svetska zdravstvena organizacija je 2017. godine, u svom izveštaju o dostupnosti alkoholnih pića pokazala da Švedska, Norveška i Finska, gde samo strogo kontrolisane prodavnice pića u vlasništvu države mogu da prodaju alkohol jači od 3,5%, imaju manje problema od Danske. Dalum predlaže da se starosna granica za konzumiranje alkohola podigne na 18 godina, da se podigne cena pića, da se pokrene državni program koji bi sprovodile jedinice lokalne uprave, da se pokrene inicijativa roditelja i da se zabrani prodaja alkohola u školama.
„Nažalost, političari nisu zainteresovani“, rekao je. „U stvari, upravo su smanjili akcize na alkohol, doduše, ne mnogo, ali i taj postupak šalje snažnu poruku. Kažu da su za tinejdžere odgovorni roditelji i da ne mogu da prave obdanište od države. Konačno, postoje mnogo ozbiljniji problemi. Opšte je mišljenje da se ne može mnogo što-šta uraditi po tom pitanju, da to i nije neki veliki problem, ali udružena akcija može mnogo toga promeniti. Island je tokom nekoliko godina uspeo da smanji upotrebu alkohola, duvana i marihuane kod mladih na jednocifreni procenat.“

5246-bez-mamurluka-u-virtuelnoj-stvarnosti